Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Ledere mellem profession, management og demokrati

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Ledere mellem profession, management og demokrati"— Præsentationens transcript:

1 Ledere mellem profession, management og demokrati
Karina Sehested, Seniorforsker Center for Strategisk Byforskning, KVL

2 Den fagprofessionelle leder som virksomhedsleder
Lederen skal have en selvstændig og styrende rolle på institutionen Lederen er kommet på ”forvaltningsniveau” Lederen skal udøve self-policing og management Lederen skal integrere andre værdier end de faglige i sin ledelse, fx effektivitet og demokrati Lederen skal skabe netværk og kontakter med flere aktører i omgivelserne

3 Rationale og orientering Viden Netværk Faglig udviklingsleder
”Virksomheds- lederen” som: Rationale og orientering Viden Netværk Faglig udviklingsleder Faglighed og politik: Fagligt passende produkt Faglig specialviden. Kommunikation og formidling Prof. netværk, pol/adm netværk: Lukkede og elitære Manager Politik og effektiv gennemførelse: Politisk passende produkt Generel faglig viden. Viden om ledelse og politiske processer Pol/adm netværk, formelle organisationer: Driftsleder Konkurrence og økonomi: Det mulige produkt Viden om økonomi og ledelse Lokale partnere Pol/adm netværk: Netværksleder Fællesskab og konsensus: Den gode proces Viden om organisering og processer Alle relevante aktører: Åbne og plurale

4 Kvalitet opnås ved at integrere videnformer!
Kvalitet og viden To videnformer: Generel, abstrakt og videnskabelig viden Lokal, konkret og situeret viden Kvalitet opnås ved at integrere videnformer!

5 Den etiske fordring (1) Fagprofessionelle ledere skal sikre og være garanter for interaktion af videnformer. Fordi: Systemrepræsentanter med faglig viden Tætteste ledelsesniveau ift bruger og borger Tradition for at forsvare ”de svages interesser”

6 Eksperter og demokrati
Fordelingsdemokrati: Den valgte elite bestemmer Beslutninger og repræsentation Politikere som kompetente Borgere = særinteresser Kommunalbestyrelser, Amtsråd og Folketing Deltagerdemokrati: Eliten og borgere bestemmer sammen Demokratisk opdragelse, deltagelse og dialog Politikere som magtbegærlige Borgerne = kompetente Interesseorganisationer, græsrødder, b/b-organer

7 Den etiske fordring (2) Lederne skal være garanter for en
demokratisering af den offentlige serviceproduktion: Skal sikre at alles stemmer og viden bliver inddraget Skabe balance mellem subeliter Aktivere de svages viden og ønsker

8 Nye kompetencer: Evnen til at aktivere og samle forskellige former for viden Epistemologisk bevidsthed: forstå ”den anden” Kritisk evne til at krydse grænsen mellem forståelser og sætte grænser Evner til at udøve metastyring: indirekte styring af selvstyrende individer/enheder


Download ppt "Ledere mellem profession, management og demokrati"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google