Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

- 1 - PDI-F2004 Projektledelse og Produktion af Digitalt Indhold Peter Olaf Looms.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "- 1 - PDI-F2004 Projektledelse og Produktion af Digitalt Indhold Peter Olaf Looms."— Præsentationens transcript:

1

2 - 1 - PDI-F2004 Projektledelse og Produktion af Digitalt Indhold Peter Olaf Looms

3 Projektledelse Projektledelse og Produktion af Digitalt Indhold (DPI) Projektledelse Projektledelse og Produktion af Digitalt Indhold (DPI) Lektion 10 14. april 2004 Peter Olaf Looms

4 - 3 - PDI-F2004 Projektledelse og Produktion af Digitalt Indhold Peter Olaf Looms Dagens program ”Modeller” 9:00-10:15 10:20-10:35 10:35 -12:00 12:00-13:00 13:00 -15:00 Intro om Peter samt forelæsning - del 1 Pause Gruppearbejde + Efterbehandling FROKOST Grupperne arbejder med deres projekter og forberedelse til feltarbejde

5 - 4 - PDI-F2004 Projektledelse og Produktion af Digitalt Indhold Peter Olaf Looms Emneoversigt Fra idé til færdigt produkt/den daglige drift Udvikling og produktionsmodeller for nye medier - historikken Fasemodel Vandfaldsmodel Spiralmodel (aka. Incremental, Iterativ Model) Blandingsmodeller Vandfald i forhold til Spiral - sammenligning Tilhængere og modstandere af de respektive modeller Udviklingsmodeller til børn

6 Fra idé til færdigt produkt/den daglige drift Termer på dansk og engelsk

7 - 6 - PDI-F2004 Projektledelse og Produktion af Digitalt Indhold Peter Olaf Looms Fra idé til færdigt produkt/den daglige drift Ressource- forbrug Tid pitch ramme- koncept dummykonceptlancering ProduktudviklingProduktionDrift produkt brief pitch dummy format product launch Product development Production Operation

8 - 7 - PDI-F2004 Projektledelse og Produktion af Digitalt Indhold Peter Olaf Looms At gøre det rigtigt - milepæle hos ledelsen Planlægning Hensigt At sikre at ressourcer kun anvendes på projekter hvor der er opbakning i organisationen At sikre den nødvendige prioritering internt inden planlægningen påbegyndes og ressourcer anvendes Prekvalificering Validering At sikre overblik så man hele tiden har føling med projektforløbet i forhold til styringsparametrene Management beslutning

9 Modeller for Udvikling og Produktion 1. Historikken

10 - 9 - PDI-F2004 Projektledelse og Produktion af Digitalt Indhold Peter Olaf Looms Historikken Tid 1950 1960 1970 1980 1990 2000 Benington, Herbert D. (1956) Proc. Symp. On Advanced Computer Programs for Digital Computers" sponsored by ONR, June 1956. Republished in Annals of the History of Computing, Oct. 1983, pp. 350-361. Reprinted at the ICSE'87, Monterey, California, USA. March 30 - April 2, 1987. Fase model 1956

11 - 10 - PDI-F2004 Projektledelse og Produktion af Digitalt Indhold Peter Olaf Looms Historikken Tid 1950 1960 1970 1980 1990 2000 Fase model 1956 Royce,W.W. (1970) Managing the Development of Large Software Systems: Concepts and Techniques Proc. WESCON, IEEE Computer Society Press, Los Alamitos, CA, 1970. Reprinted at the ICSE'87, Monterey, California, USA. March 30 - April 2, 1987. Vandfalds model Royce kaldte det ikke ”waterfall” To iterationer: ”prototype” ”prototype” Selve forløbet Selve forløbet

12 - 11 - PDI-F2004 Projektledelse og Produktion af Digitalt Indhold Peter Olaf Looms Historikken Tid 1950 1960 1970 1980 1990 2000 Royce,W.W. (1970) Managing the Development of Large Software Systems: Concepts and Techniques Proc. WESCON, IEEE Computer Society Press, Los Alamitos, CA, 1970. Reprinted at the ICSE'87, Monterey, California, USA. March 30 - April 2, 1987. Fase model 1956 Vandfalds model Faktisk ikke noget vandfald Feedback sløjfer m. mulighed for at gå tilbage!!!

13 - 12 - PDI-F2004 Projektledelse og Produktion af Digitalt Indhold Peter Olaf Looms Historikken Tid 1950 1960 1970 1980 1990 2000 Basili, Victor R. and Turner, A. J. terative Enhancement: A Practical Technique for Software Development IEEE Transactions on Software Engineering, vol. 1, #4, December 1975 (update appears as Portfolio 14-01-05, Auerbach Information Management Series 1978). Available for download at University of Maryland web site Den første model som opdelte processen I flere iterationer (korte forløb) Iterativ model 1975

14 - 13 - PDI-F2004 Projektledelse og Produktion af Digitalt Indhold Peter Olaf Looms Historikken Tid 1950 1960 1970 1980 1990 2000 Fase model 1956 Vandfalds model En variant af ”Iterativ model” Funktionaliteternes antal og egenskaber øges i små skridt Spiral model 1986 Boehm, Barry (1986) "A Spiral Model of Software Development and Enhancement", ACM SIGSOFT Software Engineering Notes, August 1986

15 - 14 - PDI-F2004 Projektledelse og Produktion af Digitalt Indhold Peter Olaf Looms Historikken Tid 1950 1960 1970 1980 1990 2000 Boehm, Barry (1986) "A Spiral Model of Software Development and Enhancement", ACM SIGSOFT Software Engineering Notes, August 1986 Fase model 1956 Vandfalds model Spiral model 1986 Ofte koblet sammen med Flad HTML løsninger Flad HTML løsninger Object-Oriented Programming Object-Oriented Programming Extreme programming Extreme programming

16 - 15 - PDI-F2004 Projektledelse og Produktion af Digitalt Indhold Peter Olaf Looms Historikken Tid 1950 1960 1970 1980 1990 2000 Gawlinski, Mark (2003) Interactive Television Production page 149 Fase model 1956 Vandfalds model Spiral model 1986 Prototyping i et simuleringsmiljø efterfulgt af Vandfaldsmetoden BBC, DR og andre med helt nye teknologier Tit Andre modeller 1998 Prototyping Vandfalds model

17 - 16 - PDI-F2004 Projektledelse og Produktion af Digitalt Indhold Peter Olaf Looms Historikken Tid 1950 1960 1970 1980 1990 2000 Gawlinski, Mark (2003) Interactive Television Production page 150 Se også http://www.cscresearchservices.com/foundation/library/P025/GTR.asp Fase model 1956 Vandfalds model Spiral model 1986 Rapid Application Development Variant af Spiralmetoden fra England, bortset fra trinvis udgivelse Flere ”mini-vandfald” efter hinanden - korte iterationer Til DTV, MOG på mobil og lignende. Andre modeller 1998 Vandfald 1Vandfald 2Vandfald 3

18 Vandfald og Spiralmetoden En sammenligning

19 - 18 - PDI-F2004 Projektledelse og Produktion af Digitalt Indhold Peter Olaf Looms Vandfald og Spiralen (RAD) - ressourceforbrug

20 - 19 - PDI-F2004 Projektledelse og Produktion af Digitalt Indhold Peter Olaf Looms Vandfald og Spiralen (RAD) - afkast

21 - 20 - PDI-F2004 Projektledelse og Produktion af Digitalt Indhold Peter Olaf Looms Vandfald og Spiralen (RAD) - risici

22 - 21 - PDI-F2004 Projektledelse og Produktion af Digitalt Indhold Peter Olaf Looms Vandfald og Spiralen (RAD) - risici

23 Hvad skriver man om modellerne?

24 - 23 - PDI-F2004 Projektledelse og Produktion af Digitalt Indhold Peter Olaf Looms Peter Naur (1985) Peter Naur (1985) Programming as theory building. In Microprocessing and Microprogramming vol. 15, pp. 253-261. ”Computer programs only make sense to the team who have developed it.” According to Naur, a theory about what the program does, and how it does it, is built simultaneously with the construction of the executable code. This theory cannot be written down or otherwise formalised.

25 - 24 - PDI-F2004 Projektledelse og Produktion af Digitalt Indhold Peter Olaf Looms Peter DeGrace (1990) Wicked Problems ”Problems that are fully understood only after they are solved the first time” [however poorly] Roots of Wicked Problems A customer not knowing [or being able to articulate] what he/she wants; changing expectations as the project progresses. Staff who are inexperienced in the problem domain, orwith the appropriate implementation techniques.

26 - 25 - PDI-F2004 Projektledelse og Produktion af Digitalt Indhold Peter Olaf Looms Jakob Nielsen (2001) Two common web develop- ment approaches are: 1.Treating their Web sites like mud. 2.The Waterfall model The Usability Lifecycle http://www-106.ibm.com/developerworks/ http://www-106.ibm.com/developerworks/ library/it-nielsen3/

27 - 26 - PDI-F2004 Projektledelse og Produktion af Digitalt Indhold Peter Olaf Looms Jakob Nielsen (2001) 1.Treating their Web sites like mud. The "method" is: Throw it at the wall. See if it sticks. The Usability Lifecycle http://www-106.ibm.com/developerworks/ http://www-106.ibm.com/developerworks/ library/it-nielsen3/

28 - 27 - PDI-F2004 Projektledelse og Produktion af Digitalt Indhold Peter Olaf Looms Jakob Nielsen (2001) 2. Waterfall ”The waterfall model fails for the simple reason that most people cannot read specs. Anything that is based on a linear progression from one set of specs to the next will fail. It sounds logical that you first analyze one thing, write down the requirements, and then move on to design something more detailed based on the now-fixed foundation.” Gennemgang af hans bud på en udviklingsmodel på samme side. The Usability Lifecycle http://www-106.ibm.com/developerworks/ http://www-106.ibm.com/developerworks/ library/it-nielsen3/

29 - 28 - PDI-F2004 Projektledelse og Produktion af Digitalt Indhold Peter Olaf Looms From idea to finished programme or service Time Cost Preliminary work (internal pitch) Additional work (visual pitch) Mock-up or simulator (test environment) Implementation: Production environment Enters into service Waterfall model Iterative/Spiral model Participative model Hvor kan de placeres?

30 - 29 - PDI-F2004 Projektledelse og Produktion af Digitalt Indhold Peter Olaf Looms Ian Sommerville (1996) Software Processing Models. ACM Computing Surveys. Vol. 28, No. 1, March 1996. CRC Press. Vol. 28, No. 1, March 1996. CRC Press. www.dimap.ufrn.br/~jair/ES/artigos/sommerville.pdf

31 - 30 - PDI-F2004 Projektledelse og Produktion af Digitalt Indhold Peter Olaf Looms Konklusioner Der er ingen ideel model Er det et stort projekt kommer en blandingsmodel tit i betragtning Det er projektlederens opgave at vælge en relevant udviklings- og produktionsmodel ved projektets begyndelse (hænger sammen med aftaleformen)

32 Case: ROFL

33 - 32 - PDI-F2004 Projektledelse og Produktion af Digitalt Indhold Peter Olaf Looms

34 Udviklingsmetoder til Børn

35 - 34 - PDI-F2004 Projektledelse og Produktion af Digitalt Indhold Peter Olaf Looms Udvklingsmetoder til børn

36 - 35 - PDI-F2004 Projektledelse og Produktion af Digitalt Indhold Peter Olaf Looms Tre fremgangsmåder Vandfald Spiral Participativ Model Den ene udelukker ikke nødvendigvis den anden

37 - 36 - PDI-F2004 Projektledelse og Produktion af Digitalt Indhold Peter Olaf Looms Development Methods Contextual Enquiry (ethnographical study) Go to their territory (observe them in their rooms or where they hang out) Give kids time Wear informal clothing Do not stand up when with young children Use an object as a bridge or icebreaker Use ”I needyour help...” to elicit opinions and feelings Use informal language ”Why’s that” rather than ”Why are you doing that” The interactor must not take notes Note-takers should use small pads Note-takers should not move - that way they become invisible

38 - 37 - PDI-F2004 Projektledelse og Produktion af Digitalt Indhold Peter Olaf Looms Development Methods Technology Immersion Problem-based approach using rich technical environment Helps us understand situations when products and tools currently uncommon become common or even ubiquitous Run a ”problem” for up to 50 hours spread over a week with groups of kids Same basic rules as in Contextual Inqury apply here

39 - 38 - PDI-F2004 Projektledelse og Produktion af Digitalt Indhold Peter Olaf Looms Development Methods Participatory Design Best with kids aged 7-10 years of age Teams of 4-5; more kids than adults Adult - Adult interactions important; not just Adult - Child & Child - Child Use a broad range of low tech protoyping tools; remember to combine them Introduce such low tech tools quickly Complex ideas and concepts can be developed It is OK for adults to be playful The goal should be flexible

40 - 39 - PDI-F2004 Projektledelse og Produktion af Digitalt Indhold Peter Olaf Looms Development Methods What kids want in technology What kids notice in technology

41 - 40 - PDI-F2004 Projektledelse og Produktion af Digitalt Indhold Peter Olaf Looms

42 - 41 - PDI-F2004 Projektledelse og Produktion af Digitalt Indhold Peter Olaf Looms

43 - 42 - PDI-F2004 Projektledelse og Produktion af Digitalt Indhold Peter Olaf Looms

44 - 43 - PDI-F2004 Projektledelse og Produktion af Digitalt Indhold Peter Olaf Looms

45 - 44 - PDI-F2004 Projektledelse og Produktion af Digitalt Indhold Peter Olaf Looms

46 - 45 - PDI-F2004 Projektledelse og Produktion af Digitalt Indhold Peter Olaf Looms Formats from idea to dummy Early concept Text & graphics Visual mock-up (Interactive) Powerpoint Interactive Demo Director/Flash Implementation: SMS, MHP, Open TV, Media Highway etc. Time Cost Internal pitch Validation of basic concept External pitch Format Visualisation Proof of Concept Tested simulator Use cases Interaction Design Flow Charts Budget for implementation Product Final applications for head-end, STB and back end Documentation for production team Documentation for technical support Evaluation plan (quantitative/qualitative) Product developmentProduction

47 - 46 - PDI-F2004 Projektledelse og Produktion af Digitalt Indhold Peter Olaf Looms Criteria for getting started 1. New users/viewers 2. Increased loyalty on part of existing users/ viewers 3. Enhances existing media and services 4. Improved efficiency and effectiveness From idea to proof of concept: Development Specification Validation What gets done Research (market forecasts, scenarios, technology foresight, ethnographical studies, competitor analysis, SWOT) Format /service development (mock-up, dummy, scenario) Validation by target group Technical feasibility Dummy production and test Partners, funding, ethical and legal issues Goals and success criteria Planning What gets done Model/approach chosen: COPE strategy for cross platform production Localisation strategy if overseas sales envisaged Needs requirements Use cases Technical specification Project plan Budget Project organisation Manpower allocation Production Launch and normal operations Test Evaluation Innovation: Spotting opportunities From idea to finished product/operation ” Me too - everyone else is doing it…” ”We have a vision” Feedback from users Partners Inside the organisation or own department A good idea can pop up anywhere: Suppliers Doing the right thing Getting it right Scenarios from Use cases Optimal design Optimal implementation At gøre det rigtige At gøre det rigtigt


Download ppt "- 1 - PDI-F2004 Projektledelse og Produktion af Digitalt Indhold Peter Olaf Looms."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google