Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Analysetilgange til elektronisk bearbejdet lyd. Klang og sound Afhænger bl.a. af: Instrumentation/lydkilder Toneomfang/frekvensspektrum Tonetæthed/antal.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Analysetilgange til elektronisk bearbejdet lyd. Klang og sound Afhænger bl.a. af: Instrumentation/lydkilder Toneomfang/frekvensspektrum Tonetæthed/antal."— Præsentationens transcript:

1 Analysetilgange til elektronisk bearbejdet lyd

2 Klang og sound Afhænger bl.a. af: Instrumentation/lydkilder Toneomfang/frekvensspektrum Tonetæthed/antal lydkilder Styrke Intensitet Elektroniske bearbejdninger af lyden

3 Rum og rumlighed Afhænger af: Rumklang (genklang af optaget rum) Fiktivt rum (musikkens eget rum) Repetition (cirkulære, pulserende bevægelser) Fading (overblænding) Andre…..

4 Hansjörg Pauli (B. Langkjær) Parafraserende musik (diegetisk) Polariserende musik (skubber neutral betydning) Kontrapunktisk musik (modsiger billedindhold)

5 Birger Langkjær 4 niveauer i betydningsdannelse i film: Sansning (de enkelte elementer opfattes) Perception (lyd og billede smelter sammen til samme fiktive helhed) Reception (emotive reaktioner, evalueringer, foregribelser, feed back til niveau 1 + 2) Kognitive makrorammer (diegetisk narrativt niveau (aktivering af tilskuerviden om kendte former, etablering af mental rammemodel og genreforventning)

6 Birger Langkjær Pointe: teknologien og lyddesigneren udfører et afgørende perceptuelt arbejde for os ved at udvælge optage bearbejde og mixe lyde.

7 Opmærksomhed Tilskuerens opmærksomhedsniveau afhænger af om lyden er i fokus eller periferi og om den er: Punktuel: (aktivitet+forandring) påkalder sig opmærksomhed Dynamisk: (ændring af lydstyrke) stigende og faldende Cyklisk: (aktivitet, kontinuum) statisk

8 Lydens øvrige kvaliteter Taktile kvalitet: Hårdt/blødt, stort/småt, tung/let materiale.(træ, metal, plastik, tønde, dåse etc.) Kinetiske kvalitet: sammenstødet mellem forskellige masser med hver deres taktile kvaliteter (fx skridt af stilethæle mod fliser, lastbildæk mod brosten) Pointe: disse lyde eftergøres ofte i studiet!

9 Murray Schafer – The Soundscape Programmatisk musik: Billedskabende, efterlignende af den ydre verden. Absolut musik: Ideelle mentale lydabstraktioner hos komponisten

10 Murray Schafer – The Soundscape Figure: Lyd(e) i fokus ; lyd(e) der tiltr æ kker sig opm æ rksomhed, ” lydm æ rke(r) ”. Ground: Konteksten; omgivende lyde / lyde i baggrunden. Field: Stedet hvor alle lyde forekommer; The Soundscape; ” lydscenen ”.

11 Murray Schafer – The Soundscape Sonological Competence: at kunne opfatte, analysere og designe/skabe/udtrykke lydscenarier. Pointe: For at kunne formidle en lyd m å man kunne udtrykke og (gen)skabe den. Lydindtryk forbundet med analyse – Udtryk forbundet med design.

12 Murray Schafer – The Soundscape 3-trins plan for lyddesign af soundscapes: The immediate: de lyde man skal lytte til/l æ gge m æ rke til. The support: Andre lyde i umiddelbar n æ rhed af de prim æ re lyde. The background: lyde der s æ tter scenen, baggrundslyde, droner mm.

13 Psykoakustik Psykoakustik (akustik + psykologi) beskriver den oplevede lydkvalitet i form af parametre som: H ø restyrke (volumen) Skarphed (kontraster) Modulationsstyrke Tekstur, fx ” ruhed ” Oplevet velv æ re ved lyde Subjektiv varighed Rytme Melodi

14 5 psykologiske dimensioner af lyd lydstyrke = intensitet / amplitude toneh ø jde = frekvens / pitch lydkildens placering = retning lydforl ø b = envelope klang = overtonernes unikke sammens æ tning

15 Lydperception Hvad opfattes lyden som …… Bottom-up: sanset lydoplevelse (objektiv, frekvens, amplitude mv.) Fokus: signal/st ø j-forhold = fx tale dB vs. gadest ø j dB Top-down: forventet, ø nsket lydoplevelse (subjektiv) Fokus: mental "udfyldning" af utydelig tale s å det giver mening, "man h ø rer hvad man vil h ø re".

16 Pophittet – en konvention Varighed: 3:30-4:00 min. Form: intro, vers (A), omkv æ d (B), vers (A), omkv æ d (B), kontrastykke (C), afsluttende omkv æ d (B), outro. Instrumentation: sanger (+ evt. kor), 1-2 akkordinstrumenter, 1 soloinstrument, rytmegruppe/beat. Kendetegn: melodib å ret, hookline, groove, helst ø bt sound, tekst mindre vigtig, ” et sammenh æ ngende univers ”.


Download ppt "Analysetilgange til elektronisk bearbejdet lyd. Klang og sound Afhænger bl.a. af: Instrumentation/lydkilder Toneomfang/frekvensspektrum Tonetæthed/antal."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google