Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afInger Bundgaard Redigeret for ca. et år siden
1
Den Digitale Æstetik 12.09.03 | DIGITAL ÆSTETIK OG KOMMUNIKATION | DDAK | ITU | DKM | E2003
2
-Manovich: den Digitale Æstetiks materielle præmisser - New Media - Qvortrup: den Digitale Æstetiks samfundsmæssige præmisser 12.09.03 | DIGITAL ÆSTETIK OG KOMMUNIKATION | DDAK | ITU | DKM | E2003
3
Manovich: New Media i en ”visual culture” diskurs - hvordan forholder new media sig til andre medieformer? - hvad er unikt ved de digitale repræsentationsformer? - hvordan adresseres tilskueren/brugeren i new media? - hvilken effekt har det digitale på den visuelle kultur? VISUAL CULTURE DISKURS 12.09.03 | DIGITAL ÆSTETIK OG KOMMUNIKATION | DDAK | ITU | DKM | E2003
4
New media er fx: - Websites - Virtual worlds - Multimedia - Games - Interaktive installationer - Computeranimationer - Digital Video - Cinema (CGI) - Human-Computer interaction NEW MEDIA 12.09.03 | DIGITAL ÆSTETIK OG KOMMUNIKATION | DDAK | ITU | DKM | E2003
5
Visual culture: ”Den interne organisering, ikonografi og oplevelse af forskellige visuelle områder i vores kultur - mode, reklamer supermarkeder, kunst, tv, kontorlandskaber, diskoteker, lysreklamer etc.” HVAD ER VISUAL CULTURE 12.09.03 | DIGITAL ÆSTETIK OG KOMMUNIKATION | DDAK | ITU | DKM | E2003
6
Information culture: Hvordan præsenteres information i vores visuelle kultur - på vejskilte, i lufthavsterminaler, on-screen menuer, bøger, magasiner, avislayouts, bank interiør, hoteller og...i OS´er? INFORMATION CULTURE 12.09.03 | DIGITAL ÆSTETIK OG KOMMUNIKATION | DDAK | ITU | DKM | E2003
7
OS’et er en kulturel Repræsentation, og har en genealogi der kan blotlægges i en arkæologi, ligesom arkitektoniske trends afspejler kulturelle, samfundsmæssige og økonomiske bevægelser... OS’ET 12.09.03 | DIGITAL ÆSTETIK OG KOMMUNIKATION | DDAK | ITU | DKM | E2003
8
BAUHAUS Bauhaus: Seagram Building 1957 (Mies van der Rohe)
9
Network: Bilbao Guggenheim 1998 (Frank Gehry) GUGGENHEIM 12.09.03 | DIGITAL ÆSTETIK OG KOMMUNIKATION | DDAK | ITU | DKM | E2003
10
Mac OS 7, ca. 1997 MAC OS 7 12.09.03 | DIGITAL ÆSTETIK OG KOMMUNIKATION | DDAK | ITU | DKM | E2003
11
MacOSX (10.1.2), ca. 2002 MAC OS X 12.09.03 | DIGITAL ÆSTETIK OG KOMMUNIKATION | DDAK | ITU | DKM | E2003
12
En mediearkæologi: Hvordan blev mediet ”nyt”? 12.09.03 | DIGITAL ÆSTETIK OG KOMMUNIKATION | DDAK | ITU | DKM | E2003
13
Konvergens mellem tekonologier i 1830’erne: Babbages Analytical Engine Jacquards væv TEKNOLOGISK KONVERGENS 12.09.03 | DIGITAL ÆSTETIK OG KOMMUNIKATION | DDAK | ITU | DKM | E2003
14
Zuse´s Z1 Rechner, Berlin 1936, brugte kasserede filmstrimler fra UFA studierne som hulkort! FILM OG COMPUTER 12.09.03 | DIGITAL ÆSTETIK OG KOMMUNIKATION | DDAK | ITU | DKM | E2003 Zuse´s Z1 Rechner,
15
Både computerteknologien og de tidlige masse-medier var nødvendige for opretholdelsen af ”massesamfundet” - de er komplementære størrelser og opstår i en parallel, senere konvergerende bevægelse. MASSESAMFUNDET 12.09.03 | DIGITAL ÆSTETIK OG KOMMUNIKATION | DDAK | ITU | DKM | E2003
16
Computerens repræsentation af verden trækker derfor på ”gamle” medieformer - for Manovich vil dette især sige ”filmen” (altså cinema, de kinematografiske principper) MEDIEFORMER 12.09.03 | DIGITAL ÆSTETIK OG KOMMUNIKATION | DDAK | ITU | DKM | E2003
17
The Principles of New Media: - Numerisk repræsentation - Modularitet - Automatisering - Variabilitet - Trans-kodning NEW MEDIA PRINCIPLES 12.09.03 | DIGITAL ÆSTETIK OG KOMMUNIKATION | DDAK | ITU | DKM | E2003
18
Men hør hov, hvad med interaktivitet? - Interaktivitet er en tautologi - Al HCI er pr. definition interaktivt - Derfor er det meningsløst at tale om interaktivitet Alternativer: Multi-cursalitet INTERAKTIVITET?? 12.09.03 | DIGITAL ÆSTETIK OG KOMMUNIKATION | DDAK | ITU | DKM | E2003
19
The Interface: Der hvor den digitale æstetik/kultur praktiseres! Interfacet afgør hvordan brugeren ”tænker” computeren og det digitale objekt brugeren interagerer med (spil, database etc.) THE INTERFACE 12.09.03 | DIGITAL ÆSTETIK OG KOMMUNIKATION | DDAK | ITU | DKM | E2003
20
Forholdet mellem data og form er ikke stabilt. Indhold kan præsenteteres på mange forskellige måder (fx. i en 2D graf eller et 3D navigérbart rum, tilpasset hhv. high- og low-bandwith forbindelser. DATA VS. FORM 12.09.03 | DIGITAL ÆSTETIK OG KOMMUNIKATION | DDAK | ITU | DKM | E2003
21
”Content and interface merge into one entity, and can no longer be taken apart” (s. 67 in Manovich 1999) Indholdet opleves gennem et interface, og interfacet har indflydelse på oplevelsen. OPLEVELSEN 12.09.03 | DIGITAL ÆSTETIK OG KOMMUNIKATION | DDAK | ITU | DKM | E2003
22
Det kulturelle interface 12.09.03 | DIGITAL ÆSTETIK OG KOMMUNIKATION | DDAK | ITU | DKM | E2003
23
Vi bruger i stadigt stigende grad computeren til at interface med kulturelle data (billeder, film chat, spil, skrevne tekster etc.). Interfacet er ikke en neutral adgangsportal, men selv en kulturel artefakt. KULTURELT ARTEFAKT 12.09.03 | DIGITAL ÆSTETIK OG KOMMUNIKATION | DDAK | ITU | DKM | E2003
24
Hvorfor ser interfacet ud som det gør? Manovich: Interfacet er en re-mediering af tre medieformer, hhv: - Film (cinema) - Det trykte ord - General HCI REMEDIERING 12.09.03 | DIGITAL ÆSTETIK OG KOMMUNIKATION | DDAK | ITU | DKM | E2003
25
Iflg. Manovich er ”skærmen” det tekniske medium for de nye medier. Oprindeligt var skærm repræsentationen statisk - en enhed i sig selv. SKÆRMEN 12.09.03 | DIGITAL ÆSTETIK OG KOMMUNIKATION | DDAK | ITU | DKM | E2003
26
Fra Peter Greenaways ”Tegnerens Kontrakt” TEGNERENS KONTRAKT 12.09.03 | DIGITAL ÆSTETIK OG KOMMUNIKATION | DDAK | ITU | DKM | E2003
27
Med industrialiseringen opstår det levende billede, med bevægelige kameraer etc. Derefter opstår ”real-time” billedet (fx. radar) Endnu senere kommer multiple vinduer... Men vi har endnu ikke forladt skærmens tidsalder LEVENDE BILLEDER 12.09.03 | DIGITAL ÆSTETIK OG KOMMUNIKATION | DDAK | ITU | DKM | E2003
28
Den digitale æstetik trækker på gamle konventioner: - Det skrevne ord og filmen er konventioner om repræsentation - General purpose HCI er en konvention om kontrol - Skærmen giver disse konventioner form Man kan tale om kulturelt betingede filtre der afgør æstetikken! KULTURELLE FILTRE 12.09.03 | DIGITAL ÆSTETIK OG KOMMUNIKATION | DDAK | ITU | DKM | E2003
29
Udover at betinge repræsentationen, betinger computerens Interface også produktionen. Det udstikker betingelser for produktion. Men kan man så skabe noget originalt med en computer? Originalitet er en romatisk myte - vi har aldrig skabt noget ”from scratch”! ORGINALITET 12.09.03 | DIGITAL ÆSTETIK OG KOMMUNIKATION | DDAK | ITU | DKM | E2003
30
”Ready-made” - Marcel Duchamps ”Fontæne”, 1917 READY-MADE 12.09.03 | DIGITAL ÆSTETIK OG KOMMUNIKATION | DDAK | ITU | DKM | E2003
31
Assemblage, collage, recycling, cut’ n paste, sampling, intertekstualitet, referencer etc. Det er disse der er den digitale kunsts redskaber... ”the true art lies in the mix” KUNSTENS REDSKABER 12.09.03 | DIGITAL ÆSTETIK OG KOMMUNIKATION | DDAK | ITU | DKM | E2003
32
Montage-æstetik vs. komposit-æstetik Brud vs. transparens ÆSTETISKE POSITIONER 12.09.03 | DIGITAL ÆSTETIK OG KOMMUNIKATION | DDAK | ITU | DKM | E2003
33
Mies van der Rohe: Farnsworth House Hariri: The Digital House 12.09.03 | DIGITAL ÆSTETIK OG KOMMUNIKATION | DDAK | ITU | DKM | E2003
34
Handling - teleaction - netværkets vilkår Image instruments Hvad sker der med når vi kan handle/se over afstand? Udskifteligheden, kontingensen og tabet af det unikke - ofte temaer i digital kunst (og i konventionel kunst, e.g. Warhols serigrafier) http://www.variablemedia.info/TELEACTION 12.09.03 | DIGITAL ÆSTETIK OG KOMMUNIKATION | DDAK | ITU | DKM | E2003
35
Qvortrups 3 samfundstyper - Det deo-centriske fra - Det antropo-centriske - Det poly-centriske Hvad er kunstens rolle i disse? QVORTRUP 12.09.03 | DIGITAL ÆSTETIK OG KOMMUNIKATION | DDAK | ITU | DKM | E2003
36
Kunstens funktion, kunstens strategier: - Gud som fælles målestok, gud som ideal - Mennesket som ideal - Kunstneren som iagttager FUNKTION / STRATEGI 12.09.03 | DIGITAL ÆSTETIK OG KOMMUNIKATION | DDAK | ITU | DKM | E2003
37
- Ironiens strategi - Refleksivitet - Intersubjektivitetens krise Kunstens rolle er at bidrage til refleksiviteten ved at bryde med idealer og konventioner REFLEKSIVITET 12.09.03 | DIGITAL ÆSTETIK OG KOMMUNIKATION | DDAK | ITU | DKM | E2003
38
På samme måde betjener den æstetiske kommunikation sig af brud, eller ironiske strategier, selv-referentielle strategier, for at opnå opmærksomhed i en æstetisk mættet kultur. ÆSTETISK KOMMUNIKATION 12.09.03 | DIGITAL ÆSTETIK OG KOMMUNIKATION | DDAK | ITU | DKM | E2003
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.