Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Den Digitale Æstetik 12.09.03 | DIGITAL ÆSTETIK OG KOMMUNIKATION | DDAK | ITU | DKM | E2003.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Den Digitale Æstetik 12.09.03 | DIGITAL ÆSTETIK OG KOMMUNIKATION | DDAK | ITU | DKM | E2003."— Præsentationens transcript:

1 Den Digitale Æstetik 12.09.03 | DIGITAL ÆSTETIK OG KOMMUNIKATION | DDAK | ITU | DKM | E2003

2 -Manovich: den Digitale Æstetiks materielle præmisser - New Media - Qvortrup: den Digitale Æstetiks samfundsmæssige præmisser 12.09.03 | DIGITAL ÆSTETIK OG KOMMUNIKATION | DDAK | ITU | DKM | E2003

3 Manovich: New Media i en ”visual culture” diskurs - hvordan forholder new media sig til andre medieformer? - hvad er unikt ved de digitale repræsentationsformer? - hvordan adresseres tilskueren/brugeren i new media? - hvilken effekt har det digitale på den visuelle kultur? VISUAL CULTURE DISKURS 12.09.03 | DIGITAL ÆSTETIK OG KOMMUNIKATION | DDAK | ITU | DKM | E2003

4 New media er fx: - Websites - Virtual worlds - Multimedia - Games - Interaktive installationer - Computeranimationer - Digital Video - Cinema (CGI) - Human-Computer interaction NEW MEDIA 12.09.03 | DIGITAL ÆSTETIK OG KOMMUNIKATION | DDAK | ITU | DKM | E2003

5 Visual culture: ”Den interne organisering, ikonografi og oplevelse af forskellige visuelle områder i vores kultur - mode, reklamer supermarkeder, kunst, tv, kontorlandskaber, diskoteker, lysreklamer etc.” HVAD ER VISUAL CULTURE 12.09.03 | DIGITAL ÆSTETIK OG KOMMUNIKATION | DDAK | ITU | DKM | E2003

6 Information culture: Hvordan præsenteres information i vores visuelle kultur - på vejskilte, i lufthavsterminaler, on-screen menuer, bøger, magasiner, avislayouts, bank interiør, hoteller og...i OS´er? INFORMATION CULTURE 12.09.03 | DIGITAL ÆSTETIK OG KOMMUNIKATION | DDAK | ITU | DKM | E2003

7 OS’et er en kulturel Repræsentation, og har en genealogi der kan blotlægges i en arkæologi, ligesom arkitektoniske trends afspejler kulturelle, samfundsmæssige og økonomiske bevægelser... OS’ET 12.09.03 | DIGITAL ÆSTETIK OG KOMMUNIKATION | DDAK | ITU | DKM | E2003

8 BAUHAUS Bauhaus: Seagram Building 1957 (Mies van der Rohe)

9 Network: Bilbao Guggenheim 1998 (Frank Gehry) GUGGENHEIM 12.09.03 | DIGITAL ÆSTETIK OG KOMMUNIKATION | DDAK | ITU | DKM | E2003

10 Mac OS 7, ca. 1997 MAC OS 7 12.09.03 | DIGITAL ÆSTETIK OG KOMMUNIKATION | DDAK | ITU | DKM | E2003

11 MacOSX (10.1.2), ca. 2002 MAC OS X 12.09.03 | DIGITAL ÆSTETIK OG KOMMUNIKATION | DDAK | ITU | DKM | E2003

12 En mediearkæologi: Hvordan blev mediet ”nyt”? 12.09.03 | DIGITAL ÆSTETIK OG KOMMUNIKATION | DDAK | ITU | DKM | E2003

13 Konvergens mellem tekonologier i 1830’erne: Babbages Analytical Engine Jacquards væv TEKNOLOGISK KONVERGENS 12.09.03 | DIGITAL ÆSTETIK OG KOMMUNIKATION | DDAK | ITU | DKM | E2003

14 Zuse´s Z1 Rechner, Berlin 1936, brugte kasserede filmstrimler fra UFA studierne som hulkort! FILM OG COMPUTER 12.09.03 | DIGITAL ÆSTETIK OG KOMMUNIKATION | DDAK | ITU | DKM | E2003 Zuse´s Z1 Rechner,

15 Både computerteknologien og de tidlige masse-medier var nødvendige for opretholdelsen af ”massesamfundet” - de er komplementære størrelser og opstår i en parallel, senere konvergerende bevægelse. MASSESAMFUNDET 12.09.03 | DIGITAL ÆSTETIK OG KOMMUNIKATION | DDAK | ITU | DKM | E2003

16 Computerens repræsentation af verden trækker derfor på ”gamle” medieformer - for Manovich vil dette især sige ”filmen” (altså cinema, de kinematografiske principper) MEDIEFORMER 12.09.03 | DIGITAL ÆSTETIK OG KOMMUNIKATION | DDAK | ITU | DKM | E2003

17 The Principles of New Media: - Numerisk repræsentation - Modularitet - Automatisering - Variabilitet - Trans-kodning NEW MEDIA PRINCIPLES 12.09.03 | DIGITAL ÆSTETIK OG KOMMUNIKATION | DDAK | ITU | DKM | E2003

18 Men hør hov, hvad med interaktivitet? - Interaktivitet er en tautologi - Al HCI er pr. definition interaktivt - Derfor er det meningsløst at tale om interaktivitet Alternativer: Multi-cursalitet INTERAKTIVITET?? 12.09.03 | DIGITAL ÆSTETIK OG KOMMUNIKATION | DDAK | ITU | DKM | E2003

19 The Interface: Der hvor den digitale æstetik/kultur praktiseres! Interfacet afgør hvordan brugeren ”tænker” computeren og det digitale objekt brugeren interagerer med (spil, database etc.) THE INTERFACE 12.09.03 | DIGITAL ÆSTETIK OG KOMMUNIKATION | DDAK | ITU | DKM | E2003

20 Forholdet mellem data og form er ikke stabilt. Indhold kan præsenteteres på mange forskellige måder (fx. i en 2D graf eller et 3D navigérbart rum, tilpasset hhv. high- og low-bandwith forbindelser. DATA VS. FORM 12.09.03 | DIGITAL ÆSTETIK OG KOMMUNIKATION | DDAK | ITU | DKM | E2003

21 ”Content and interface merge into one entity, and can no longer be taken apart” (s. 67 in Manovich 1999) Indholdet opleves gennem et interface, og interfacet har indflydelse på oplevelsen. OPLEVELSEN 12.09.03 | DIGITAL ÆSTETIK OG KOMMUNIKATION | DDAK | ITU | DKM | E2003

22 Det kulturelle interface 12.09.03 | DIGITAL ÆSTETIK OG KOMMUNIKATION | DDAK | ITU | DKM | E2003

23 Vi bruger i stadigt stigende grad computeren til at interface med kulturelle data (billeder, film chat, spil, skrevne tekster etc.). Interfacet er ikke en neutral adgangsportal, men selv en kulturel artefakt. KULTURELT ARTEFAKT 12.09.03 | DIGITAL ÆSTETIK OG KOMMUNIKATION | DDAK | ITU | DKM | E2003

24 Hvorfor ser interfacet ud som det gør? Manovich: Interfacet er en re-mediering af tre medieformer, hhv: - Film (cinema) - Det trykte ord - General HCI REMEDIERING 12.09.03 | DIGITAL ÆSTETIK OG KOMMUNIKATION | DDAK | ITU | DKM | E2003

25 Iflg. Manovich er ”skærmen” det tekniske medium for de nye medier. Oprindeligt var skærm repræsentationen statisk - en enhed i sig selv. SKÆRMEN 12.09.03 | DIGITAL ÆSTETIK OG KOMMUNIKATION | DDAK | ITU | DKM | E2003

26 Fra Peter Greenaways ”Tegnerens Kontrakt” TEGNERENS KONTRAKT 12.09.03 | DIGITAL ÆSTETIK OG KOMMUNIKATION | DDAK | ITU | DKM | E2003

27 Med industrialiseringen opstår det levende billede, med bevægelige kameraer etc. Derefter opstår ”real-time” billedet (fx. radar) Endnu senere kommer multiple vinduer... Men vi har endnu ikke forladt skærmens tidsalder LEVENDE BILLEDER 12.09.03 | DIGITAL ÆSTETIK OG KOMMUNIKATION | DDAK | ITU | DKM | E2003

28 Den digitale æstetik trækker på gamle konventioner: - Det skrevne ord og filmen er konventioner om repræsentation - General purpose HCI er en konvention om kontrol - Skærmen giver disse konventioner form Man kan tale om kulturelt betingede filtre der afgør æstetikken! KULTURELLE FILTRE 12.09.03 | DIGITAL ÆSTETIK OG KOMMUNIKATION | DDAK | ITU | DKM | E2003

29 Udover at betinge repræsentationen, betinger computerens Interface også produktionen. Det udstikker betingelser for produktion. Men kan man så skabe noget originalt med en computer? Originalitet er en romatisk myte - vi har aldrig skabt noget ”from scratch”! ORGINALITET 12.09.03 | DIGITAL ÆSTETIK OG KOMMUNIKATION | DDAK | ITU | DKM | E2003

30 ”Ready-made” - Marcel Duchamps ”Fontæne”, 1917 READY-MADE 12.09.03 | DIGITAL ÆSTETIK OG KOMMUNIKATION | DDAK | ITU | DKM | E2003

31 Assemblage, collage, recycling, cut’ n paste, sampling, intertekstualitet, referencer etc. Det er disse der er den digitale kunsts redskaber... ”the true art lies in the mix” KUNSTENS REDSKABER 12.09.03 | DIGITAL ÆSTETIK OG KOMMUNIKATION | DDAK | ITU | DKM | E2003

32 Montage-æstetik vs. komposit-æstetik Brud vs. transparens ÆSTETISKE POSITIONER 12.09.03 | DIGITAL ÆSTETIK OG KOMMUNIKATION | DDAK | ITU | DKM | E2003

33 Mies van der Rohe: Farnsworth House Hariri: The Digital House 12.09.03 | DIGITAL ÆSTETIK OG KOMMUNIKATION | DDAK | ITU | DKM | E2003

34 Handling - teleaction - netværkets vilkår Image instruments Hvad sker der med når vi kan handle/se over afstand? Udskifteligheden, kontingensen og tabet af det unikke - ofte temaer i digital kunst (og i konventionel kunst, e.g. Warhols serigrafier) http://www.variablemedia.info/TELEACTION 12.09.03 | DIGITAL ÆSTETIK OG KOMMUNIKATION | DDAK | ITU | DKM | E2003

35 Qvortrups 3 samfundstyper - Det deo-centriske fra - Det antropo-centriske - Det poly-centriske Hvad er kunstens rolle i disse? QVORTRUP 12.09.03 | DIGITAL ÆSTETIK OG KOMMUNIKATION | DDAK | ITU | DKM | E2003

36 Kunstens funktion, kunstens strategier: - Gud som fælles målestok, gud som ideal - Mennesket som ideal - Kunstneren som iagttager FUNKTION / STRATEGI 12.09.03 | DIGITAL ÆSTETIK OG KOMMUNIKATION | DDAK | ITU | DKM | E2003

37 - Ironiens strategi - Refleksivitet - Intersubjektivitetens krise Kunstens rolle er at bidrage til refleksiviteten ved at bryde med idealer og konventioner REFLEKSIVITET 12.09.03 | DIGITAL ÆSTETIK OG KOMMUNIKATION | DDAK | ITU | DKM | E2003

38 På samme måde betjener den æstetiske kommunikation sig af brud, eller ironiske strategier, selv-referentielle strategier, for at opnå opmærksomhed i en æstetisk mættet kultur. ÆSTETISK KOMMUNIKATION 12.09.03 | DIGITAL ÆSTETIK OG KOMMUNIKATION | DDAK | ITU | DKM | E2003


Download ppt "Den Digitale Æstetik 12.09.03 | DIGITAL ÆSTETIK OG KOMMUNIKATION | DDAK | ITU | DKM | E2003."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google