Download præsentationen
Offentliggjort afAksel Beck Redigeret for ca. et år siden
1
Højere kvalitet gennem forøget brug af læringsmål?
SOLO-taksonomien i praktisk anvendelse BIG BANG 2015 Bjarne Poulsen
2
EVA-rapport 2012* “Undersøgelsen viser samlet set, at lærerne ikke er målstyrede i den måde, de planlægger og tilrettelægger deres undervisning på.” “Lærernes planlægning og tilrettelæggelse af undervisningen tager derimod afsæt i emner og aktiviteter” Danmarks Evalueringsinstitut 2012: Fælles Mål i folkeskolen
3
EVA-rapport 2012 (forts.) “Fælles Mål bliver brugt som tjekliste eller antages at være indlejret i lærebogen”. “Lærerne får ofte ikke sat læringsmål for undervisningen”.
4
Fælles Mål - Biologi Trinmål 9. klassetrin:
“Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at redegøre for grundlæggende forhold i arvelighed, herunder betydningen af DNA”. Hvordan oversættes dette til læringsmål?
5
Hvad vi om læringsmåls betydning? (Hattie: Synlig læring - for lærere)
Tydelighed - såvel for elev som lærer Udfordrende Feed back (feed up, feed forward)
6
Feedback Hattia: Synlig læring
I top ti blandt effektive påvirkninger Hvor er jeg på vej hen? Hvordan klarer jeg mig? Hvor skal jeg hen herfra?
7
Forskellige modeller for opstilling af læringsmål:
Diamant-modellen Målraketten (Bodil Nielsen) Spiral udviklingsmodel 3D- model SOLO-taksonomien
8
En didaktisk model
9
Målraketten
10
Spiralmodellen
12
Blooms taxonomi
13
SOLO-taxonomien
14
SOLO-taxonomien
15
Ord, der kan forekomme i tydelige læringsmål
1 2 3 4 Angive Forklare Sammenligne Opstille teorier Udføre Definere Argumentere Opstille hypoteser Vise Illustrere Analysere Bevise Identificere Opstille Generalisere Tegne Beherske Konstruere Udvikle Bruge Gennemføre Undersøge Problemløse Indsamle Udvælge Anvende Perspektivere
16
Hands-on På baggrund af kompetencemål samt målpar for viden- og færdighed opstilles der læringsmål for disse. Brug evt. SOLO-skemaet og EMU
17
Ubesvarede spørgsmål:
Hvad kommer først? Mål eller indhold. Er SOLO-taksonomien kongruent med læringsprocessen? Får vi kun det vi måler på? Hvordan evaluerer vi? Involvering af eleverne? Sammenhæng med elevplanen? Kan din forberedelse og planlægning anvendes af andre?
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.