Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Ny forælder Velkommen Ledelsen i Klynge A 16 vil gerne byde dig velkommen som ny forælder. På de følgende sider har vi samlet information, som er relevant.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Ny forælder Velkommen Ledelsen i Klynge A 16 vil gerne byde dig velkommen som ny forælder. På de følgende sider har vi samlet information, som er relevant."— Præsentationens transcript:

1 Ny forælder Velkommen Ledelsen i Klynge A 16 vil gerne byde dig velkommen som ny forælder. På de følgende sider har vi samlet information, som er relevant for dig som ny forælder. Vi ser frem til et godt samarbejde.

2 Den første tid Indkøringsperioden
I indkøringsperioden vænnes barnet gradvist til det nye liv i institutionen. Vi tager udgangspunkt i barnets behov, så vi i samarbejde med jer kan planlægge det bedste indkøringsforløb.

3 Den første tid Hvor lang tid tager indkøringsperioden?
Hele opstarten aftales løbende med personalet på stuen. Det er svært at sige, hvor lang tid indkøringen tager. Det afhænger af det enkelte barn. Men regn med ca. 1 uge hvis det er et børnehavebarn og lidt længere hvis barnet starter I vuggestue.

4 Den første tid Hvordan foregår indkøringsperioden?
Den dag barnet begynder, er en kort dag, hvor vi gerne vil have, at en af forældrene er med. De følgende dage bliver barnet gradvist længere tid og prøver både at spise og sove. Har du spørgsmål, så henvend dig til den pædagogiske leder eller til personalet på barnets stue.

5 Vigtig information om barnet
Stamkort Som nye forældre skal I udfylde et stamkort bla. med jeres kontaktinformation. I skal altid sørge for at oplysningerne er opdateret, så vi kan få fat på jer, hvis det er nødvendigt. Vi skal også vide, om der skal tages særlige hensyn til barnet.

6 Garderoben Tjekliste til garderoben
Sørg for at tøjet i garderoben matcher vejr og årstid. Hold orden i garderoben, så den er overskuelig for barnet. Gummistøvler Regntøj Termotøj (forår/ efterår) Flyverdragt (vinter) Hue, halstørklæde, handsker (vinter) Sko eller støvler med velkro Husk at skrive navn i tøjet og undgå snore i huer og vanter.

7 Garderoben Tjekliste til kurv på badeværelset Undertøj Strømper
Indetøj Sutsko Sovetøj Evt. sut og sovedyr Husk at tjekke kurven jævnligt og fyld op med tøj, som passer til årstiden.

8 Solcreme Om sommeren skal barnet have solcreme på fra morgenstunden.
Personalet smører barnet ind resten af dagen.

9 Afkrydsningsskema Når du afleverer og henter dit barn, skal barnet krydses af. Om morgenen krydser du barnet af, og skriver hvem, der henter barnet og hvornår. Om eftermiddagen sætter du kryds, så vi kan se at barnet er blevet hentet. Skemaet hænger på stuen, eller på legepladsen, hvis vi er udenfor.

10 Daglig information Opslagstavler
Ved hver stue hænger der opslagstavler, hvor du dagligt kan få information om, hvad der er sket I løbet af dagen og se opslag om kommende arrangementer.

11 Når du afleverer og henter
Forventer vi : At du vasker hænder At du tager skoene af At du respekterer de igangværende aktiviteter At du er nærværende, og f.eks. Ikke taler i telefon, mens du afleverer og henter.

12 Madordning Vores madordning
Vi servere tre måltider om dagen: morgenmad, frokost og eftermiddagsmad. Vi bruger overvejende økologiske produkter i vores madordning og vi bruger halalkød. Vi følger fødevarestyrelsens retningslinier til sund kost I daginstitutioner. Der er madvalg hvert 2. år.

13 Sygdom Når barnet er sygt, skal det sygemeldes. Det gør du ved at ringe til institutionen om morgenen. Giv barnet en feberfri dag hjemme, inden det vender tilbage og giv os besked om hvornår. Bliver barnet sygt/ utilpas I løbet af dagen, ringer vi til jer, så barnet kan blive hentet. Læs mere I institutionens folder om syge børn.

14 Sukkerpolitik Fødselsdag
Når der fejres fødselsdag I institutionens åbningstid skal sukkerpolitikken overholdes. Dvs. at der ikke må serveres alm. sukker eller syntetisk sødemiddel. Vi opfordrer til at forældrene kommer med sunde alternativer til is og kage. Slik, saftevand og syntetisk sukker er ikke velkomment. Sukker bruges I pædagogiske aktiviteter som fx syltning.

15 Samarbejdet om barnet Samarbejde og dialog
Vores målsætning er at skabe et nært og tillidsfuldt samarbejde med jer som forældre. Samarbejdet baseres på dialog og tillid, hvor barnets trivsel altid er i centrum.

16 Samarbejdet om barnet Samarbejde og dialog
Vi vil gerne vide, hvordan du oplever dit barn. Jo mere vi ved om dit barn, desto bedre imødekommer vi dets behov både følelsesmæssigt og udviklingsmæssigt, i hverdagen. Har du brug for en længere samtale med os, så ring og aftal en tid.

17 Pædagogiske principper
Nærvær I vores daglige samvær med børnene ligger vi særligt vægt på nærvær.

18 Pædagogiske principper
Natur Vi arbejder meget med naturen, både når vi er ude og inde.

19 Pædagogiske principper
Selvhjulpenhed Vi støtter børnene i at blive selvhjulpne og anerkender dem som en vigtig del af fællesskabet.

20 Pædagogiske principper
Inklusion og anerkendelse Inklusion og anerkendelse er en grundlæggende del af vores pædagogik.

21 Hjemmeside Himmelrummet, Det Lille Univers og Jorden Rundt har hver deres hjemmeside. Her finder du information om åbningstider, lukkedage og dagens gang i de enkelte enheder. Du kan også læse om forældreråd og pædagogiske principper. Og se billeder fra børnenes hverdag.

22 Nyhedsmail Vores nyhedsmails indeholder information, som vedrører dit barns dagligdag, så det er vigtigt, at du tilmelder dig. På Himmelrummets hjemmeside tilmelder du dig under Tilmelding beskedservice På Jorden Rundts hjemmeside tilmelder du dig under nyheder og nyhedsbreve På Det Lille Univers hjemmeside tilmelder du dig under nyheder.

23 Klynge A 16 Klynge A 16 består af forskellige enheder.
Enhederne indgår I et forpligtende samarbejde fx omkring læreplanen. De tilrettelægger dog selv det daglige arbejde, så det passer til børnegruppen og de daglige rutiner I enhederne.

24 Klynge A 16 Nogle enheder arbejder med funktionsopdelte stuer.
Andre enheder har dyr. Himmelrummet har en udflytterbørnehave for de store børn. Når du ved, hvor dit barn skal begynde, så gå ind på enhedens hjemmeside og få mere information.

25 Bestyrelsen Ved indførelsen af klyngeledelse i 2011, overgik forældrebestyrelsen til klyngeregi. Ved bestyrelsesmøderne deltager: forældrerepræsentanter fra alle enheder, medarbejderrepræsentanter, en repræsentant for de pædagogiske ledere, samt klyngelederen. Læs mere på Himmelrummets hjemmeside under forældreindflydelse.

26 Forælderrådet Som forælder har du mulighed for at blive valgt ind i forældrerådet. Forælderrådet er et vigtigt forum hvor repræsentanter for forældre, ledelse og personale mødes. På hjemmesiden kan du se, hvem der i øjeblikket sidder i forældrerådet og læse mere om rådets arbejde.

27 Vores samarbejdspartnere
Klyngen har en række samarbejdspartnere: Socialrådgivere Talepædagog Støttekorpset Sundhedsplejesken Psykologer Peder Lykke Skolen Hvis vi ønsker at henvende os til en af vores samarbejdspartnere ang. jeres barn, vil vi altid orientere jer først.

28 Socialrådgivning Anonym rådgivning
Klyngen har tilknyttet to socialrådgivere som yder gratis anonym rådgivning for forældre.

29 Kontakt Har du spørgsmål, er du velkommen til at kontakte os.
Heidi Karina Stephensen, Klyngeleder: tlf: Jacob Kruse, Pædagogiskleder i Det Lille Univers: tlf: Sisse Bredahl Skovboel, Pædagogiskleder i Himmelrummet: tlf: Linda Charlotte Børger, Pædagogiskleder i Jorden Rundt: tlf:


Download ppt "Ny forælder Velkommen Ledelsen i Klynge A 16 vil gerne byde dig velkommen som ny forælder. På de følgende sider har vi samlet information, som er relevant."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google