Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afAugust Bertelsen Redigeret for ca. et år siden
1
Usability ITU, forår 2008 6. Informationsarkitektur ITU F2008
2
Usability ITU, forår 2008 2 Hvad er informationsarkitektur? The structural design of shared information environments. The art and science of organising and labeling to support usability and findability. Tænk på de klassiske strukturer fx biblioteket og avisen Primært web-orienteret, men relaterer direkte til interaktiosndesign (Se Garret)
3
Usability ITU, forår 2008 3 Hvor ser vi IA?
4
Usability ITU, forår 2008 4
5
5 Vores opgave Det handler ikke kun om efterfølgende evaluering. Evalueringen foregår også i analysen og i designet Vi skal kende en række forhold for at kunne stille kritiske spørgsmål til dem. Derfor skal vi se på hvad etableringen af IA indeholder.
6
Usability ITU, forår 2008 6 Hvad er de overordnede mål i AI? Skab struktur og sammenhæng i information –Organisér, prioriter, gruppér Tilbyd værktøjer: Design, navigation og søgning Bestem navngivning og begreber
7
Usability ITU, forår 2008 7 Der skal viden til… To tilgange slags viden skal være til stede: –Viden om situationen (hvad skal vi løse) Brugercentreret top-down tilgang –Viden om informationen og dens sammenhæng Informationscentreret og bottom-up Husk den mentale model – det handler igen om mødet mellem brugerens behov og systemets strukturer.
8
Usability ITU, forår 2008 8 IA-situationen En bestemt bruger, der skal løse en bestemt opgave i en bestemt kontekst. Eller rettere: En bestemt bruger, der søger en bestemt information i en bestemt kontekst
9
Usability ITU, forår 2008 9 Hvordan er IA situationen? Hvem er brugeren? –Demografisk forholds betydning for behov og handlen –Forskellige måder at finde information på Tænk brugsmønstre: –Satisficing –Prøve sig frem –Undo –Skimme, scanne, lede –Information scent Visuelle mønstre
10
Usability ITU, forår 2008 10 Hvordan er IA situationen? Opgaven? –Finde bestemte type informationer Known-item seeking Exploratory seeking Exhaustive resarch Re-finding Konteksten? –Domænet –Begreber –WWW som kontekst
11
Usability ITU, forår 2008 11 Opgaverne 1) Definer modtagers modeller –Målgruppen – brugeren, måden de ”leder” –Metoder: Fokusgrupper, målgruppeanalyse, interview, observationer, workshops, kortsortering 2) Definer afsenders modeller (og deres information) –Den samlede mængde information til rådighed –Metode: Sammenhængsdiagram, analyse 3) Dan strukturer –Skab sammenhæng mellem afsender og modtagers modeller Igen: Top-down og bottom-up 4) Design skabelon og etabler værktøjer til at navigere den etablerede struktur
12
Usability ITU, forår 2008 12 Begreber når man tænker struktur Hierarkier – taxonomi –Alfabetisk, kronologisk, organisatorisk, emnebaseret, opgavebaseret, målgruppeorienteret, baseret på metafor – og hybrider Prioritering – vægtning – rækkefølge Gruppering – chunking Navngivning – terminologi
13
Usability ITU, forår 2008 13 Hvilken struktur?
14
Usability ITU, forår 2008 14
15
Usability ITU, forår 2008 15
16
Usability ITU, forår 2008 16 Metoder til dannelse/forståelse af struktur Brainstorms Data indsamling, også empirisk Mindmaps –Visuelle sammenhænge Affinity diagram –Brainstorm elementer –Gruppér elementer –Navngiv grupper –Prioritér grupper Kortsortering (dagens øvelse )
17
Usability ITU, forår 2008 17 Værktøjer til at navigere i strukturen Browsing aids: –Global navigation –Lokal navigation –Kontekstuel navigation –Sitemaps / index –Guides og wizards Search aids: –Søge interface –Forespørgsels metodik –Søge zoner –Søge resultater Rosenfeld/Morville
18
Usability ITU, forår 2008 18 Værktøjer til at navigere i strukturen, 2 Indhold og opgaver –Titler –Indlejrede links –Indlejret metadata –Chunking – klumper –Lister –Sekvenser –Identifikatorer Rosenfeld/Morville
19
Usability ITU, forår 2008 19 Mental pause
20
Usability ITU, forår 2008 20 Design af navigation
21
Usability ITU, forår 2008 21 Proces navigation
22
Usability ITU, forår 2008 22 Design af information
23
Usability ITU, forår 2008 23 Repetition af designregler 80/20 reglen 7 +/- 2 elementer i korttidshukommelse Recognition over recall Information in head/world Konsistens og konvention Gestalt-lovene for perception Generelle webdesign retningslinjer og standarder Mønstre (design patterns)
24
Usability ITU, forår 2008 24 Spørgsmål til søgefunktionen Find søgemulighed: Hvor er den? Afgrænse søgning: Hvad bliver der søgt på? Forespørgslen: Søgningens sammensætning? –Query language Resultater: Hvad fandt jeg frem til? –”hvodan fungere denne søgning?” Juster forespørgsel: Hvordan kan jeg søge mere? Interaktion med andre IA komponenter: Kan jeg skifte til navigation hvis søgningen ikke hjalp? –Vi skifter taktik undervejs Afslut søgning: Hvad kan jeg gøre når søgningen er afsluttet? (Kilde: Rosenfeld)
25
Usability ITU, forår 2008 25 Evaluering af IA Adskillelse af IA og interaktion Heuristisk evaluering og brugertests –Stil opgave til situationen IA specifikke tests: Trunk test, Stress test –Tjek om de grundlæggende værktøjer er til stede Kortsortering (aftenens øvelse) Åben og lukket test Variation med flere brugere (tænke-højt) –Afprøv navngivning, gruppering, forståelse, etc. Logning (både automatisk og manuel) –Se hvad brugerne reelt gør, analyser input
26
Usability ITU, forår 2008 26 Udført stress-test, (Keith Instone)
27
Usability ITU, forår 2008 Spørgsmål? …
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.