Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Usability – øvelse 2: Heuristisk evaluering

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Usability – øvelse 2: Heuristisk evaluering"— Præsentationens transcript:

1 Usability – øvelse 2: Heuristisk evaluering
Kontakt med opdragsgivere Informanter til brugertest d. 6. og 20. oktober Næste ugers fremlæggelser Dagens øvelse

2 Kontakt med opdragsgivere
Materiale pr. Aftal selv møde d. 29. sep Evt. en anden dato Afsluttende møde til præsentation af jeres usability rapport mellem d. 17. og 24. nov. Præsentation for holdet den 24. nov.

3 Informanter til brugertests
2 x 2 informanter der i videst mulig udstrækning repræsenterer sitets målgruppe d. 6. og 20. oktober. Reservér lokale hos mig i god tid – senest en uge før. Se SIGCHI’s standardregler for brugertestning (se nederst på link siden)

4 Kommende gruppe-fremlæggelser
Næste øvelse: kortsortering Ingen fælles øvelser om to uger pga. møder med opdragsgiver. De to efterfølgende gange vil være afsat til brugertests. (efterårsferie den 13. okt) Hvem vil fremlægge erfaringer med Heuristisk inspektion, dets styrker og svagheder d. 29. sep? Kortsortering samme dato?

5 Dagens øvelse: Heuristisk inspektion
Der er reserveret computerlokaler til jer, 4A20, 4A50, 4A52, 4A58 og 4A60 For fremgangsmåde, se kursushjemmesiden. Heuristisk inspektion også kaldet heuristik evaluering er en non-empirisk brugervenligheds-evalueringsmetode, også kaldet ”ekspertvurdering”.

6 Empirativ vs. Non-empirativ
Hver test har en række forudsætninger. Jordan anvender betegnelsen empirative og non-empirative. Til de empirative tests er der typisk behov for informanter, materialer, typer af spørgsmål, fordeling af roller. I forbindelse med de non-empirative tests kan der være tale om heuristikker (tommelfinger-regler, guidelines, anbefalinger).

7 Heuristisk inspektion
En heuristik er en anderkendt regel for konstruktion af gode brugergrænseflader. Den forudsætter et kendskab til en række tommelfingerregler for hvad brugervenligt design er samt erfaring med designregler m.m. kombineret med sund fornuft. Udgangspunktet er at en usability-ekspert skal vurdere et system/website udfra en række heuristikker (tommelfingerregler/design-anbefalinger). En heuristisk inspektion kan f.eks. anvendes ved: En designspecifikation En prototype Et velfungerende websted/system

8 Heuristisk inspektion
Det er en kontroversiel teknik, da den ofte overser nogle kritiske problemer. En enkelt inspektør finder som regel kun mellem 10-40% af problemerne med brugergrænsefladen og det er sjældent at inspektører finder de samme problemer. Teknikken er mest velegnet til en første, overfladisk vurdering af en brugergrænseflade og kan ikke erstatte brugertests, men kan reducere nødvendige antal tests og forøge udbyttet af fremtidige test-tiltag væsentligt. Heuristisk inspektion er en væsentlig del af kurset og derfor vil der også d. 14. april endnu en øvelse hvor I skal evaluere et softwareprodukt.

9 Analyse - Rapportering
Aflevering af testrapport er ikke et krav. Aflevering foregår pr. mail til den efterfølgende mandag kl Word/Excell format 2-3 sider ekskl. Bilag Bilag: Heuristisk oversigt (Excell)


Download ppt "Usability – øvelse 2: Heuristisk evaluering"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google