Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Hvad er usability? - introduktion til kurset John Paulin Hansen Ole Gregersen.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Hvad er usability? - introduktion til kurset John Paulin Hansen Ole Gregersen."— Præsentationens transcript:

1 Hvad er usability? - introduktion til kurset John Paulin Hansen Ole Gregersen

2 Hvem er vi? John: –Psykolog –Forsker, Risø (88-96) –Rektor, Space Invaders (96-99) –Linieleder for DKM (99-02) –www.userevaluation.comwww.userevaluation.com –Forskningsprojekt i IT-øjenstyring –Forskningsgruppeleder, InC (06-)

3 Hvem er vi? Ole Gregersen:

4 Hvem er I ? Spørgeskema udfyldes 2 og 2 4-6 punkter der noteres

5 Historien Alphonse Chapanis James Gibson Card, Moran & Newell Jens Rasmussen Donald Norman Jacob Nielsen

6 Anvendelsesområder for UA Menneske-maskine interaktion i proceskontrol Bilindustri / luftfart / medicin Primært HCI og især WEB-design Elektroniske produkter især mobile Visuel Informationsdesign Industrielt design

7 Definition af Usability ”....the effectiveness, efficiency an satisfaction with which specified users can achieve specified goals in particular environments” (ISO DIS 9241-11)

8 Kuniavsky Funktionalitet: –Kan produktet det som brugeren forventer? Effektivitet: –Hvor svært kan det være? Tilfredshed: –Er man glad - og måske overrasket?

9 Brugervenlighed ”Brugeren i centrum” (”Know thy user”): –Erfaring –Domæneviden –Kulturbaggrunde (populations-stereotyper) –Handicap og særlige behov –Køn og alder

10 Komponenter i UA (1) Forudsigelighed (”guessability”): Omkostninger (tid/fejl) ved at bruge et produkt første gang Tilegnelighed (”learnability”): Hvad kræves der for at nå op på et stabilt præstationsniveau? Ekspertbrugerniveau (”Expirienced user performance”): Hvad kan en trænet person præstere med produktet - hvor ligger loftet i praksis?

11 Komponenter i UA (2) Systempotentiale: Det teoretiske maksimale præstationsniveau Genbrugsbelastning (”re-usability”): Forskellen i tid/fejl mellem regelmæssig brug og lejlighedsvis brug

12 UA -komponenter og læringskurven Erfaring med produktet Effektivitet Genbrugs- belastning 1. succes Forudsigeligheds -kløft Tilegneligheds-kløft Ekspert- brugerniveau Systempotentialet Modificeret efter (Jordan 1998, s 16) læringskurven

13 Hvordan måles usability (1) ? Effektiviteten: –Opgaveudførelsen –Kvaliteten af udførelsen Belastningen: –Afledninger fra optimalt forløb –Fejlrater (mindre, større, fatale og katastrofale) –Tid - produktivitet –Mentale arbejdsbelastning

14 Hvordan måles usability (2) ? Tilfredsheden: –Kvalitative holdningsanalyser ved interview –Kvantitative markeringer på tal-skala

15 Principper for brugervenligt design(1) Konsistens Sammenlignelighed Ressource-tilpasset Feedback Fejltolerance Bruger-kontrol

16 Principper for brugervenligt design(2) Visuel klarhed Prioritering af informationer og funktioner Hensigtsmæssige overførsler af teknologi Eksplicit design

17 Kejseren har ingen hvid kittel på Hvorfor opnår man gode, brugervenlige designs uden en professionel usability- proces? Hvad er det dygtige grafiske designere kan - eller journalister ? Det er ikke videnskab men et håndværk at designe brugervenligt

18 Djævlen ligger i detaljen ”....usability specialists all too often appear uniformed about the basics of the field they´re critiquing.... Visual design is a subtle art - a change here almost always affects something elsewhere. Rarely have I seen usability guidelines that have shown much understanding of this subtle interplay” Georg Olsen (Interactions, August 2002): ”The emperor has no lab coat” www.boxesandarrows.com

19 Hvad vil kurset opnå? At give deltagerne kompetencer til at fungere som UA ansvarlige på digitale produktioner: –Teori –Metoder –Strategiske planer –Økonomi

20 Hvordan nås kursusmålet? Teori gennem læsning og forelæsninger Metoder gennem øvelser Planlægning gennem dialog Økonomi gennem research

21 Hvilke teoretiske emner? Human factors og HCI Test-metoder Strategi Fjernstyret og automatiseret UA Eye track analyser UA for brugere med specielle behov UA i hverdagen UA og mobile enheder

22 Hvilke øvelser? ”First impressions” Kort-sortering Heuristisk evaluering Brugerinterviews Strategiovervejelser og prisindhentning Spørgeskema-design Rapportskrivning og fremlæggelse

23 Eksamen 7 juni 2006 6 timers individuel skriftlig eksamen Ca. 2 timers usability ekspert- vurdering af digitalt produkt Ca. 4 timers opfølgende spørgsmål- pensumrelaterede Al litteratur fra pensum må medbringes


Download ppt "Hvad er usability? - introduktion til kurset John Paulin Hansen Ole Gregersen."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google