Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Digital videoformidling Tirsdag 22/4 9 – 11Rapport / Encoding 11 – 12 Øvelser integration 13 – 15 Case Fremvisning den 28/4 !

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Digital videoformidling Tirsdag 22/4 9 – 11Rapport / Encoding 11 – 12 Øvelser integration 13 – 15 Case Fremvisning den 28/4 !"— Præsentationens transcript:

1 Digital videoformidling Tirsdag 22/4 9 – 11Rapport / Encoding 11 – 12 Øvelser integration 13 – 15 Case Fremvisning den 28/4 !

2 Digital videoformidling Produktions rapport Dette er ikke en standardformular, men en rettesnor ! Understregede termer refererer til "Fortælleteori 1", p.89 ff

3 Digital videoformidling Produktionsrapport Forord –Indeholder 'perifere' informationer om projektet /kurset/eksamensform og lign. - ikke obligatorisk Indledning –Indledningen har til hensigt at hjælpe læseren (dvs. censor og undertegnede) til at sætte sig ind i jeres situation.

4 Digital videoformidling Problemformulering Kommunikationssituationen - hvad er der behov for ? –"Vi har påtaget os den opgave at producere en række videosegmenter, der skal opfylde følgende krav..." –"Kan video bruges til at formidle forbruger information på en ny måde ?" –"Hvordan portrætteres en institution via storytelling ?" –"Hvordan skabes en troværdig tilstedeværelse på nettet gennem video ?"

5 Digital videoformidling Analyser Målgruppe analyse –Hvad er karakteristisk for segmentet ? –(Kompetencer og Præferencer) –Tekniske muligheder for at se video Formidlingsanalyse –Hvordan er det blevet gjort af andre ? –Historisk perspektiv (genre-normer)

6 Digital videoformidling Valg af medier –Pro / contra ved web, CD, TV, DVD etc. –Hvilke ulemper / fordele i medievalget er der taget højde for Distribution (teknik) –Streaming vs. Progressiv download –Embedding (HTML, Flash) –Windows, quicktime, Realmedia players

7 Digital videoformidling Formidlingsæstetik Stilvalg mht. fotografering, klipning og lyddesign Komposition (vidensfald) –Informationernes rækkefølge –Synsvinkler (vinkling af historien) Hvilken indflydelse har valget af teknik haft på æstetikken ?

8 Digital videoformidling Produktionsforløb Præ-produktion –Skitser, brainstorm, treatment, storyboard Produktion –Location vs. Studie, interviews, lyssætning, skuespil Post-produktion –Klippemetode, musik, lydbearbejdning etc.

9 Digital videoformidling Produktionsforløb Anvendt software til encoding –Kvalitet contra båndbredde Reception / brugertest –Fungerer videoen teknisk ? –Fungerer videoen forståelsesmæssigt ? –Hvilke kommentarer kommer brugerne / recipienterne med ?

10 Digital videoformidling Konklusion Egne konklusioner ifht. Problem- formuleringen –Blev målene opfyldt ? Konklusioner ifht. Reception –Er vi blevet klogere ?

11 Digital videoformidling Perspektivering Den optimale formidling ? –Hvis alt var muligt –Ændrer præmisserne for projektet sig i fremtiden ? –Hvilke forhold har teorien ikke taget i betragtning

12 Digital videoformidling Encoding Frame size, frame rate, image quality, audio compression

13 Digital videoformidling Frame size TV / DV / DVD video –720 x 576 PAL non-square –768 x 576 PAL square pixels (photoshop) Multimedia / web –640 x 480, 4:3 square pixels –320 x 240, 4:3 square pixels –160 x 120, 4:3 square pixels –Delelig med 2 !

14 Digital videoformidling Crop i FCP Fx. 4:3 til 16:9 aspect ratio Lav en sequence med den ønskede aspect ratio Sæt den originale (4:3) sequence ind i denne Centrér under ’motion tab’

15 Digital videoformidling Frame rate PAL TV og DV kører 25 fps –12,5 eller 12 fps er net-standard –25 fps vælges hvis bevægelse er meget afgørende og filstørrelse underordnet Intro / breakers lavet i fx. After Effects skal have 25fps for at matche DV

16 Digital videoformidling Production Codecs ’uncompressed’ - til effektshots fx. Fylder 32 MB/sek ’Animation’ - lossless codec til CG ’M-JPEG’ - lossy codec fx. Capture cards 2:1 compression = 10 MB/sek ’DV-PAL’ - lossy codec 3,5 MB/Sek –Svarer til 25000 Kbits/sek (dvs. 100 gange en 256K ADSL forbindelse) –DCT codec bedre end M-JPEG

17 Digital videoformidling CD-ROM codecs MPEG-1 (320 x 240) non-interlaced til TV playback Sorenson (quicktime 3 og op) –Til multimedia / monitor playback –Sorenson Squeeze til Flash Windows media Video –Til multimedia / monitor playback

18 Digital videoformidling DVD MPEG-2 (iso 13818-2) –720 x 576, 25 fps Encodes af special software eller hardware (DVD studio pro) MPEG-2 (uden licens - pirat) –Codec til SVCD, dvs. en CD som fx. kan afspilles i en DVD afspiller

19 Digital videoformidling Web (HTTP:) Download (høj kvalitet - lang ventetid) –Zip en.wmv fil til windows (evt. divX) –Zip en.mov (Sorenson) til Mac –Bitrates: ca. 300 til 2500 Kbits/sek Progressiv download (kortere ventetid) –.wmv fil (window media codec) –.mov fil (Sorensen codec) –Bitrates: ca. 56 til 300 Kbits/sek

20 Digital videoformidling Streaming Server Microsoft (mms:) –Windows media encoder (Broadcaster) Real media (RTSP:) –Dyre licenser Apple Darwin (RTSP:) –Gratis Open source server Mange samtidige brugere 56 til 300 Kbits/sek

21 Digital videoformidling

22 BMWFILMS.com

23 Digital videoformidling QuicktimeQuicktime og IE 5.5 + CLASSID skal være: clsid:02BF25D5-8C17-4B23-BC80-D3488ABDDC6B CODEBASE skal være: http://www.apple.com/qtactivex/qtplugin.cab PLUGINSPAGE skal være: http://www.apple.com/quicktime/download/

24 Digital videoformidling Quicktime For at få controlleren (play, stop, etc) –16 pixels ekstra i højden –320 x 240 = 320 x 256 Hvis der kun ønskes audio sættes height derfor til 16 pixels !

25 Digital videoformidling Windows media 7 <OBJECT ID="Player" width="320" height="240" CLASSID="CLSID:6BF52A52-394A-11d3-B153- 00C04F79FAA6">

26 Digital videoformidling Streaming kode (ovenstående xml-fil gemmes som ’MyFile.wvx’ og embeddes i HTML) <OBJECT ID="Player" width="320" height="240" CLASSID="CLSID:6BF52A52-394A-11d3-B153-00C04F79FAA6">

27 Digital videoformidling Javascript <OBJECT ID="Player" width="320" height="240" CLASSID="CLSID:6BF52A52-394A-11d3-B153-00C04F79FAA6"> <!-- function StartMeUp () { Player.controls.play(); } function ShutMeDown () { Player.controls.pause(); } -->

28 Digital videoformidling Eksempel på Kreativ Flash integration: Grey Aarhus Eksempel på konservativ integration: Grey København

29 Digital videoformidling Flash integration Kræver Flash6 plugin Et DV-klip komprimeres ved at importere i Flash MX (Squeeze) Gemmes som.swf fil Playeren custom designes og der linkes til.swf filmen via actionscript

30 Digital videoformidling Reception Hvilke forudsætninger har modtageren for at forstå vores produktion ? –Mediekompetencer er både tillærte/generative og indfødte –Fokusering på antropomorfe strukturer, dvs. forsøg på at tillægge menneskelige aspekter er indfødt –Genrekonventioner er generative

31 Digital videoformidling Reception Teoretisk tilgang (Bordwell) –Kognitiv pskykologi, konstruktivisme –Modtageren tester hypoteser indtil en sammenhæng kan dannes –I fiktion konstrueres en sammenhængende kausal-logisk ’fabula’ udfra de modtagne informationer over tid ’Suyzhet’

32 Digital videoformidling Reception Empirisk tilgang (test-publikum) –Ingen ’bortforklaringer’ –Reaktioner noteres –Åbne spørgsmål –Testpersonernes baggrund er vigtigt, dvs. Ikke kun spørgsmål til ’videoen’ men også til personens medievaner, interesser etc.


Download ppt "Digital videoformidling Tirsdag 22/4 9 – 11Rapport / Encoding 11 – 12 Øvelser integration 13 – 15 Case Fremvisning den 28/4 !"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google