Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Eye track analyser (5) NB: Da der forekommer voldsomme mængder megabyte i billederne til forelæsningen, er her kun de slides, som indeholder tekst; 11.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Eye track analyser (5) NB: Da der forekommer voldsomme mængder megabyte i billederne til forelæsningen, er her kun de slides, som indeholder tekst; 11."— Præsentationens transcript:

1 Eye track analyser (5) NB: Da der forekommer voldsomme mængder megabyte i billederne til forelæsningen, er her kun de slides, som indeholder tekst; 11 ud af i alt 36.

2 Herbert Simon om opmærksomhed ”What information consumes is rather obvious: it consumes the attention of its recipients. Hence a wealth of information creates a poverty of attention and a need to allocate that attention efficiently among the overaboundance of information sources that might consume it” H. Simon(1971): ”Designing Organizations for an Information_Rich World” Computers, Communications and the Public Interest, Martin Greenberg, edd. John Hopkins Press, Baltimore, pp-40-41 Nobelpris vinder, Turing Award vinder

3 Hvad er visuel opmærksomhed ? Øjenbevægelser mod fine detaljer i omgivelserne En mental proces: –Se uden at kigge - Kigge uden at se - Se og kigge Hvor er det - hvad er det ? –Med lommelygten i pulte kælderen

4 Må vi bede om et øjebliks opmærksomhed? Delvis seriel: –Første indtryk efter 250 millisekunder –Første tolkning efter 1 til 5 sekunder ”Stay-or-go” -beslutning efter 5 til 10 sekunder (på avis- og magasinsider, på internetsider, på tv-reklamer….)

5 Blikfangere Kontraster (brud) i størrelse,mætning, farver, form, tekstur, position (2d og 3d) Usædvanlige objekter - overraskelse, konflikt, nyhed, tvetydighed Kompleksitet Ansigter - især på baby og dyr Bevægelser Objekter for lyst og behov

6 Standford Poynter Project (SPP) 67 nyhedsnarkomaner så på 5963 sider hos 211 af deres foretrukne udbydere (egne bookmarks) 40 timers optagelser

7 SPP: Tekst frem for billeder Øjet søger først mod overskrifter og resuméer: –I 504 analyserede tilfælde lander 88 % af de første tre fikseringer på teksten –Kun 12 % er på billeder !

8 Designkonsekvenser af SPP Giv overskriften den plads den skal have –Korte overskrifter er fra avistraditionerne Skab (mere) attraktive billeder til sitet, som ikke kun er genbrug af billeder beregnet til tryk.

9 Kritik af SPP Tekst loader ofte før billeder De analyserede eksempler er meget teksttunge informationssider Forsøgspersonerne var nyhedsnarkomaner Billederne på de analyserede eksempler er sjældent personer Billeder kan opfattes parafovealt (i øjenkrogen)

10 Perceptuel lagdeling Gruppér informationer i familier på max. 7 +/-2 medlemmer Bestemt rangordenen imellem de enkelte familier Slå de 3 -5 mindst betydningsfulde familier sammen eller ihjel Skab en klar visuel adskillelse mellem de vigtigste familier og en klar visuel sammenhæng indenfor familierne Brug knibeøvelsen til at sikre at hver familie ses som en enhed forskellig fra de andre

11 Knibeøvelsen Luk begge øjne Åben det ene øje så lidt, at der lige akkurat kan anes et element på skærmen/papiret Lav en cirkel med pege- og tommelfinger om området Åben øjnene helt og læs hvad der står i cirklen Fikser blikket midt i cirklen Flyt cirklen til det sted i øjenkrogen, der trækker mest i blikket


Download ppt "Eye track analyser (5) NB: Da der forekommer voldsomme mængder megabyte i billederne til forelæsningen, er her kun de slides, som indeholder tekst; 11."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google