Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Projektledelse Projektledelse og Produktion af Digitalt Indhold (ITP) Projektledelse Projektledelse og Produktion af Digitalt Indhold (ITP) Lektion 4 22.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Projektledelse Projektledelse og Produktion af Digitalt Indhold (ITP) Projektledelse Projektledelse og Produktion af Digitalt Indhold (ITP) Lektion 4 22."— Præsentationens transcript:

1 Projektledelse Projektledelse og Produktion af Digitalt Indhold (ITP) Projektledelse Projektledelse og Produktion af Digitalt Indhold (ITP) Lektion 4 22. april 2006 Peter Olaf Looms

2 - 2 - PDI-F2005 Projektledelse og Produktion af Digitalt Indhold Peter Olaf Looms Validering af projektets resultat (system eller produkt) Lektionsmål: 4A.1 Du skal kunne gøre rede for valg af kvalitative og kvantitative metoder på rette tidspunkt i projektforløbet som sikrer bruger- deltagelse i projektets design og implementering og som står i et rimeligt forhold til projektets mål og ressourcer, herunder:  Heuristikker  Mål for performance  Use cases  Tænke højt  Observation (både lab og etnografi)  Spørgeskema  Interviews  Fokus grupper  Logning af faktisk brug

3 - 3 - PDI-F2005 Projektledelse og Produktion af Digitalt Indhold Peter Olaf Looms Dagens program 9:00-10:00 10:00-10:15 10:15 -11:00 11:00-11:15 11:15-12:00 12:00-13:00 13:00 -16:00 Kvantitative metoder til projektvalidering Pause Kvalitative metoder til projektvalidering Pause Gruppeaktivitet FROKOST Case 2: gruppekonsultationer.

4 - 4 - PDI-F2005 Projektledelse og Produktion af Digitalt Indhold Peter Olaf Looms Kursusevaluering PDI-F2005

5 Fra idé til færdigt produkt/den daglige drift Termer på dansk og engelsk

6 Kvalitative modeller En kort gennemgang baseret på Lekakos, Georgios et al (2001)

7 - 7 - PDI-F2005 Projektledelse og Produktion af Digitalt Indhold Peter Olaf Looms En oversigt over kvalitative værktøjer Validering af mål, modeller og metoder Screening af idéer samt interne pitches Heuristikker Tænke højt Iagttagelse Spørgeskemaer Interviews Fokus grupper Registrering af den faktiske brug Bruger feedback via web, e-mail, telefon, post Ethnografiske metoder Lekakos, Georgios et al (2001) Information Systems in the Living Room: A Case Study of Personalized Interactive TV Design.

8 - 8 - PDI-F2005 Projektledelse og Produktion af Digitalt Indhold Peter Olaf Looms Product development model. Robert G. Cooper Stakeholder analysis Competitor Analysis User Needs and Wants Analysis Market Analysis Customer Wish List: Product Requirements Technical Feasibility of Concepts Technical Assessment: Translation Proof of Concept: Purchase Intent Expected ratings and earnings Financial analysis Project plan: Product justification: Product definition: Production needs and costs Robert G. Cooper Winning at New Products - Accelerating the Process from Idea to Launch 3rd edition. 2001. Perseus Publishing, USA.

9 - 9 - PDI-F2005 Projektledelse og Produktion af Digitalt Indhold Peter Olaf Looms Hvornår kan vi bruge metoden? √ √ √ √ √ √ √ √ √ √ √ √

10 - 10 - PDI-F2005 Projektledelse og Produktion af Digitalt Indhold Peter Olaf Looms Komparativ analyse

11 Use Cases: examples of real- world application From DR and R&D project called CONTESSA

12 - 12 - PDI-F2005 Projektledelse og Produktion af Digitalt Indhold Peter Olaf Looms Validation methods - what do we need? Proof of Concept - the format is valid and has perceived added value for the user Proof of Concept - the format is valid and meets client’s requirements Content OK Navigation and interaction design OK

13 - 13 - PDI-F2005 Projektledelse og Produktion af Digitalt Indhold Peter Olaf Looms System architecture of CONTESSA Service Maker

14 - 14 - PDI-F2005 Projektledelse og Produktion af Digitalt Indhold Peter Olaf Looms Heuristics (Jakob Nielsen et al) Link to useit.com http://www.useit.com/papers/heuristic/heuristic_list.html

15 - 15 - PDI-F2005 Projektledelse og Produktion af Digitalt Indhold Peter Olaf Looms CONTESSA 1

16 - 16 - PDI-F2005 Projektledelse og Produktion af Digitalt Indhold Peter Olaf Looms CONTESSA 2

17 - 17 - PDI-F2005 Projektledelse og Produktion af Digitalt Indhold Peter Olaf Looms CONTESSA 3

18 - 18 - PDI-F2005 Projektledelse og Produktion af Digitalt Indhold Peter Olaf Looms CONTESSA 4

19 - 19 - PDI-F2005 Projektledelse og Produktion af Digitalt Indhold Peter Olaf Looms CONTESSA 5

20 - 20 - PDI-F2005 Projektledelse og Produktion af Digitalt Indhold Peter Olaf Looms CONTESSA 6

21 - 21 - PDI-F2005 Projektledelse og Produktion af Digitalt Indhold Peter Olaf Looms CONTESSA 7

22 - 22 - PDI-F2005 Projektledelse og Produktion af Digitalt Indhold Peter Olaf Looms CONTESSA 8

23 - 23 - PDI-F2005 Projektledelse og Produktion af Digitalt Indhold Peter Olaf Looms

24 - 24 - PDI-F2005 Projektledelse og Produktion af Digitalt Indhold Peter Olaf Looms Use cases to define Master Control and Continuity at DR (TV, radio, Web and others)

25 - 25 - PDI-F2005 Projektledelse og Produktion af Digitalt Indhold Peter Olaf Looms Use cases to define Master Control and Continuity at DR (TV, radio, Web and others)

26 - 26 - PDI-F2005 Projektledelse og Produktion af Digitalt Indhold Peter Olaf Looms Use cases to define Master Control and Continuity at DR (TV, radio, Web and others)

27 - 27 - PDI-F2005 Projektledelse og Produktion af Digitalt Indhold Peter Olaf Looms Hvem er genstand for de forskellige metoder? Kolleger Regular/heavy users ”Naive” brugere Kunden Ledelse hos kunden Brugere hos kunden

28 - 28 - PDI-F2005 Projektledelse og Produktion af Digitalt Indhold Peter Olaf Looms Etnografiske metoder - mobilitet

29 - 29 - PDI-F2005 Projektledelse og Produktion af Digitalt Indhold Peter Olaf Looms

30 - 30 - PDI-F2005 Projektledelse og Produktion af Digitalt Indhold Peter Olaf Looms

31 - 31 - PDI-F2005 Projektledelse og Produktion af Digitalt Indhold Peter Olaf Looms Tidlig version af DR Ekstra Video demo of DR’s Digital Text (intern pitch) Director dummy for at teste navigationen

32 - 32 - PDI-F2005 Projektledelse og Produktion af Digitalt Indhold Peter Olaf Looms

33 - 33 - PDI-F2005 Projektledelse og Produktion af Digitalt Indhold Peter Olaf Looms

34 - 34 - PDI-F2005 Projektledelse og Produktion af Digitalt Indhold Peter Olaf Looms

35 - 35 - PDI-F2005 Projektledelse og Produktion af Digitalt Indhold Peter Olaf Looms

36 - 36 - PDI-F2005 Projektledelse og Produktion af Digitalt Indhold Peter Olaf Looms

37 - 37 - PDI-F2005 Projektledelse og Produktion af Digitalt Indhold Peter Olaf Looms Demos med PowerPoint/HTML Fordele: Hurtigt, nemt og billigt Velegnet til indledende tests - er vi på rette vej? God til indholdstests Svagheder: Ikke velegnet når brugerkonteksten er afgørende Ikke helt velegnet til integreret anvendelse af lyd og video

38 - 38 - PDI-F2005 Projektledelse og Produktion af Digitalt Indhold Peter Olaf Looms Demos - Director og Flash

39 - 39 - PDI-F2005 Projektledelse og Produktion af Digitalt Indhold Peter Olaf Looms Demos - Director og Flash Styrker: God til at simulere en lang række indholdsorienterede applikationer (bredbånd, digital tv, mobil) Kan anvendes sammen med remote kontrol (digital tv) Velegnet til at udvikle og teste interaktionsdesign sammen med brugere Reelle muligheder for at vurdere merværdi for brugeren Svagheder: Takes a few man-days to produce Risk of simulating something that cannot be implemented on one or more of the digital television platforms(APIs)

40 - 40 - PDI-F2005 Projektledelse og Produktion af Digitalt Indhold Peter Olaf Looms Discussion of validation methods Heuristic evaluation Performance measures Thinking aloud Observation(includes ethnographical and contextual enquiry) Questionnaires and diaries Interviews Focus groups Logging actual use User feedback after the event

41 - 41 - PDI-F2005 Projektledelse og Produktion af Digitalt Indhold Peter Olaf Looms

42 Udviklingsmetoder til Børn

43 - 43 - PDI-F2005 Projektledelse og Produktion af Digitalt Indhold Peter Olaf Looms Udvklingsmetoder til børn

44 - 44 - PDI-F2005 Projektledelse og Produktion af Digitalt Indhold Peter Olaf Looms Tre fremgangsmåder Vandfald Spiral Participativ Model Den ene udelukker ikke nødvendigvis den anden

45 - 45 - PDI-F2005 Projektledelse og Produktion af Digitalt Indhold Peter Olaf Looms Development Methods Contextual Enquiry (ethnographical study) Go to their territory (observe them in their rooms or where they hang out) Give kids time Wear informal clothing Do not stand up when with young children Use an object as a bridge or icebreaker Use ”I need your help...” to elicit opinions and feelings Use informal language ”Why’s that” rather than ”Why are you doing that” The interactor must not take notes Note-takers should use small pads Note-takers should not move - that way they become invisible

46 - 46 - PDI-F2005 Projektledelse og Produktion af Digitalt Indhold Peter Olaf Looms Development Methods Technology Immersion Problem-based approach using rich technical environment Helps us understand situations when products and tools currently uncommon become common or even ubiquitous Run a ”problem” for up to 50 hours spread over a week with groups of kids Same basic rules as in Contextual Inqury apply here

47 - 47 - PDI-F2005 Projektledelse og Produktion af Digitalt Indhold Peter Olaf Looms Development Methods Participatory Design Best with kids aged 7-10 years of age Teams of 4-5; more kids than adults Adult - Adult interactions important; not just Adult - Child & Child - Child Use a broad range of low tech protoyping tools; remember to combine them Introduce such low tech tools quickly Complex ideas and concepts can be developed It is OK for adults to be playful The goal should be flexible

48 - 48 - PDI-F2005 Projektledelse og Produktion af Digitalt Indhold Peter Olaf Looms Development Methods What kids want in technology What kids notice in technology

49 - 49 - PDI-F2005 Projektledelse og Produktion af Digitalt Indhold Peter Olaf Looms

50 - 50 - PDI-F2005 Projektledelse og Produktion af Digitalt Indhold Peter Olaf Looms

51 - 51 - PDI-F2005 Projektledelse og Produktion af Digitalt Indhold Peter Olaf Looms

52 - 52 - PDI-F2005 Projektledelse og Produktion af Digitalt Indhold Peter Olaf Looms

53 - 53 - PDI-F2005 Projektledelse og Produktion af Digitalt Indhold Peter Olaf Looms

54 - 54 - PDI-F2005 Projektledelse og Produktion af Digitalt Indhold Peter Olaf Looms Formats from idea to dummy Early concept Text & graphics Visual mock-up (Interactive) Powerpoint Interactive Demo Director/Flash Implementation: SMS, MHP, Open TV, Media Highway etc. Time Cost Internal pitch Validation of basic concept External pitch Format Visualisation Proof of Concept Tested simulator Use cases Interaction Design Flow Charts Budget for implementation Product Final applications for head-end, STB and back end Documentation for production team Documentation for technical support Evaluation plan (quantitative/qualitative) Product developmentProduction

55 - 55 - PDI-F2005 Projektledelse og Produktion af Digitalt Indhold Peter Olaf Looms Criteria for getting started 1. New users/viewers 2. Increased loyalty on part of existing users/ viewers 3. Enhances existing media and services 4. Improved efficiency and effectiveness From idea to proof of concept: Development Specification Validation What gets done Research (market forecasts, scenarios, technology foresight, ethnographical studies, competitor analysis, SWOT) Format /service development (mock-up, dummy, scenario) Validation by target group Technical feasibility Dummy production and test Partners, funding, ethical and legal issues Goals and success criteria Planning What gets done Model/approach chosen: COPE strategy for cross platform production Localisation strategy if overseas sales envisaged Needs requirements Use cases Technical specification Project plan Budget Project organisation Manpower allocation Production Launch and normal operations Test Evaluation Innovation: Spotting opportunities From idea to finished product/operation ” Me too - everyone else is doing it…” ”We have a vision” Feedback from users Partners Inside the organisation or own department A good idea can pop up anywhere: Suppliers Doing the right thing Getting it right Scenarios from Use cases Optimal design Optimal implementation At gøre det rigtige At gøre det rigtigt


Download ppt "Projektledelse Projektledelse og Produktion af Digitalt Indhold (ITP) Projektledelse Projektledelse og Produktion af Digitalt Indhold (ITP) Lektion 4 22."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google