Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afIda Paulsen Redigeret for ca. et år siden
1
Samspillet mellem akutafdelingerne og den kliniske basisuddannelse UAO Hanne Arildsen, PKL for FAM i Region Midt Møde i Det Regionale Råd for Lægers Videreuddannelse Uddannelsesregion Nord Marts 2015
2
Retningslinjer for KBU 2007 og 2015 i videreuddannelsesregion Nord ”Det Regionale Råd for Lægers Videreuddannelse finder, at de kommende fælles akut modtagelser er det ideelle læringssted for første halvår af basisforløbet” Hvorfor?
3
Målbeskrivelsen for den kliniske basisuddannelse ”Der bør indgå en afdeling med betydelig akutfunktion i alle uddannelsesforløb” 4 ud af 15 læringsmål er direkte relateret til modtagelse af den nyindlagte patient med fokus på den diagnostiske proces udformning af udredningsplan iværksættelse af relevant primær behandling De få konkrete kliniske billeder (læringsmål 8), som KBU- lægen skal kende ses hyppigt i akutafdelingen
4
”Visions notatet” for akutafdelingen ”Anvende uddannelsesmulighederne i det hospitalsmiljø, hvor hovedparten af de akutte patientforløb modtages, triageres, og får den umiddelbart nødvendige diagnostik og initiale behandling iværksat” ”Akutafdelinger er et unikt læringsmiljø, der byder på utroligt mange oplagte læringssituationer” ”Akutafdelingens nye organisering giver mulighed for at tænke nyt i forhold til organisering af uddannelse”
5
Hvad kan FAM tilbyde KBU? Stort patientflow hele døgnet Tilstedeværelse af superviserende senior læge 24/7 Stor patientbrede med mulighed for differentialdiagnostik og gennemførelse af ”den diagnostiske proces” Nytænkning, ny struktur, ingen ”vi plejer”
6
Opmærksomhedspunkter Akutafdelinger fortsat under opbygning – er KBU en ”sart” medspiller her? Tilstrækkelig uddannelses-/vejlederkapacitet? Læringsmål 5 ”Monitorering af behandlingseffekt” – organisering af fx stuegangsfunktion / supervisionsaftaler med relaterede specialafdelinger Speciale-rekruttering (kirurgi, medicin, mv.)
7
Opmærksomhedspunkter Hvad betyder ansættelsesforholdet? Kan man” høre hjemme” 2 stedet – Ja, hvis forældre kan tale samme. Samarbejde på tværs af afdelinger Stor afdeling – tilknytning til ”delafsnit”? Mister vi brede? Opnås hurtig kompetenceerhvervelse indenfor begrænset fagområde = øget selvtillid?
8
Hvad kan KBU tilbyde FAM Dynamisk arbejdsmiljø – videbegærlige unge læger, der stiller spørgsmål ”ved alting” En mulighed for at kunne ”lære fra sig” – bidrage til den samlede uddannelseskapacitet indenfor lægelig videreuddannelse Rekrutteringsmulighed for akut interesserede læger Arbejdskraft
9
Hvordan kan VUS/DRRLV bidrage Beslutning om at det ”på sigt er planen, at første del af alle KBU-forløb skal foregå på en akutafdeling” Akutnotatet til Danske regioner Sætte krav til uddannelsesforhold (UAO, uddannelses- kapacitet) ved godkendelse af uddannelsesprogrammer Postgraduate kliniske lektorater indenfor KBU og FAM Uddannelsesudvalg vedr. den lægelige (videre)uddannelse i FAM
10
Hvor står vi nu? Basislæge.dk Antal KBU-forløb med 1. ansættelse i Akutafdelingen Herning – 100% Horsens – 80% Viborg – 100% Randers – 66% planlægges flyttet efterår 2015 Aarhus – 43 % Aalborg – 24% Hjørring – 100%
11
Hvad siger KBU-lægerne Evaluer.dk Herning – det startede skidt, nu det går langt bedre Horsens – det var nogenlunde, nu går det bedre Viborg – det har gået ret godt hele tiden (obs. ansættelsessted) Randers – ikke startet endnu Aarhus – ok, men plads til forbedring (kun 2)
12
Spørgsmål?
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.