Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

FLAG og LEADER i forbindelse med Hav- og fiskeriudviklingsprogrammet for perioden 2014-2020 - bestyrelsesarbejde, proces, udviklingsstrategi m.v.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "FLAG og LEADER i forbindelse med Hav- og fiskeriudviklingsprogrammet for perioden 2014-2020 - bestyrelsesarbejde, proces, udviklingsstrategi m.v."— Præsentationens transcript:

1 FLAG og LEADER i forbindelse med Hav- og fiskeriudviklingsprogrammet for perioden bestyrelsesarbejde, proces, udviklingsstrategi m.v.

2 Hvad kommer vi rundt om? Baggrund: lidt om tendenserne
Lokaldrevet udvikling Hvad er en Lokal Aktionsgruppe Hvor kan der etableres FLAG’er i Danmark? Organisering af indsatsen i Danmark Hvad skal en FLAG og hvordan? Hvilke konkrete og praktiske opgaver varetager en FLAG? Hvilke økonomi følger med etablering af en FLAG? Eksempler på projekter fra sidste programperiode Next steps ?

3 Vi er en del af et fælles Europæisk
initiativ om fiskeri- og landdistriktsudvikling FLAG´er i tidl. programperiode

4 Udfordringen i EU’s fiskeri- og landdistrikter er:
Affolkning, Forringet boligmasse Fraflytning af erhverv Lavere skattegrundlag Servicenedgang Skævvridning af den demografiske sammensætning

5 Befolkningsudvikling – en udfordring for de danske fiske- og landdistrikter

6 Det store billede i forhold til fiskeri- og landdistriktsindsatsen:
EU-prioritet for lokal styret udvikling: Fremme af social integration, fattigdomsbekæmpelse og økonomisk udvikling i fiskeriområder og landdistrikterne. Nationalt program som forfølger målene gennem jobskabelse og bedre levevilkår Mål i lokale udviklingsstrategier (lokale FLAG mål)

7 Vil du have indflydelse på udviklingen i dit lokalområde?
Vil du involvere dig? Vil du være en del af et større samarbejde og netværk? Brænder du for udvikling? Så kan du godt blive stående!

8 Hvad er en FLAG? FLAG er en forkortelse for Lokal Aktionsgruppe inden for fiskeriudvikling. Det er en ikke-voldelig forening nedsat efter EU-regler og demokratiske principper med det formål at skabe lokal udvikling gennem samarbejde og tilskud til projekter

9 Foreningens formål er:
at fremme den lokale udvikling af fiskeriområderne gennem samarbejde med frivillige kræfter i lokalsamfundet, kommunale og regionale aktører, organisationer m.v. i overensstemmelse med EU’s Hav- og fiskeriudviklingsprogram for 2014 – 2020, herunder at indstille prioriterede projekter til tilskud under programmet, at deltage aktivt i den samlede indsats for landdistrikter og fiskeriområder i området og at tage selvstændige initiativer til projekter og processer.  

10 Tag hånd om udviklingen:
LEADER LEADER er en metode, hvor lokale mennesker involveres i udarbejdelse og gennem-førelse af en lokal udviklings-strategi, som fokuserer på udvikling af et fiskerirelateret område eller et landdistrikt på tværs af forskellige sektorers normale måde at tænke på. Fri snak om hver brik. Giv gerne eksempler med udgangspunkt i din koordiantorviden

11 Kernen i FLAG og LEADER-metoden er i korte træk:
Partnerskab mellem forskellige lokale aktører, som danner en FLAG. FLAG’en er en frivillig (godkendt) forening med en bestyrelse FLAG’en udarbejder og gennemfører en udviklings- strategi FLAG’en indstiller projekter til økonomisk til- skud eller laver selv projekter. FLAG’en skaber rum for tværgående samarbejder og aktiviteter der skaber (kompetence)udvikling i FLAG- område. LAGen er en frivillig forening med selvstændig planlægnings- og beslutningskompetencer. LAGen godkendes af MBBL. LAGen forvalter tilskudsmidler SWOT-analyse peger på styrker og muligheder Et vigtigt element i udviklingsstrategien er at der peges på måder, hvorpå lokalbefolkningen kan aktiveres i samarbejder og nye netværk

12 16 områder + relevante småøer, hvor der kan etableres FLAG’er
FLAG-områder beror på 4 principper: Bred geografisk dækning af fiskeriområder Effektiv organisering, der tilskynder til større projekter Større aktionsgrupper med større økonomisk volumen Styrket samarbejde på tværs af kommunegrænser

13 Ministeriet for By, Bolig og Landdistrikter NaturErhvervstyrelsen
National organisering Den danske organisering af (F)LAG-indsatserne LAG Nationalt politisk niveau Nationalt administrativt niveau Lokalt politisk og Fødevareministeriet Overordnet ansvarlig for Landdistrikts- og Hav- og fiskeriudviklings-programmerne Ministeriet for By, Bolig og Landdistrikter Ansvarlig for (F)LAG-indsats LAG-sekretariatet i Nykøbing NaturErhvervstyrelsen Center for Projekttilskud FLAG Vi har siden sidste folketingsvalg haft en lidt speciel organisering – med etableringen af et nyt ministerium – MBBL – betød det at Carsten Hansens ministerium var ansvarlig for LAG indsatsen, hvor vi indtil da kørte 100 % under Fødevareministeriet – i kraft af at alle kompetencer var i FVM, samt FVM var akkrediteret til at arbejde med EU midler – købte man støtte fra NERV i FVM.

14 Lokal FLAG-organisering
Maks. 20 % offentlige Lokal FLAG-organisering Vedtægter Generalforsamling Tilstræbe ligelig køns- og aldersfordeling Her er det ingen skam at betone at erhvervsinteresser vægter i bestyrelsesarbejdet i forhold til en målsætning om styrkelse af LDP Lokale medlemmer 15 år som medlem af FLAG’en 18 år til bestyrelsen OBS: HVIS integreret LAG/FLAG så vælges fiskerirepræsentanter ind i tillæg til de nuværende !

15 Opgaver for FLAG foreningens medlemmer:
Vælge en bestyrelse + formand Indgå i dialog med bestyrelsen om udviklingsstrategi samt godkende denne Medvirke til at støtte op om FLAG’ens indsatser og fremme af FLAG’ens virke. Godkende årsberetning og budget på generalforsamlingen Deltage og eller bistå ved arrangementer, f.eks. med specifik viden, oplæg etc.

16 FLAG-bestyrelsen som katalysator for gode ideer og lokal udvikling:
Udarbejde og gennemføre en innovativ udviklingsstrategi Tage initiativ til nye (innovative) projekter og ideer i fiskeriområderne Sprede budskabet om FLAG’en og involvere medlemmerne i udviklingsarbejdet Støtte og vejlede ildsjæle, foreninger og virksomheder Deltage i netværksaktiviteter med andre FLAG’er og MBBL Prioritere og indstille projekter til MBBL

17 FLAG-bestyrelsen bruger god forvaltningsskik:
Arbejdet i FLAG’ens bestyrelse er omfattet af tavshedspligt Deltagelse i bestyrelsens arbejde er omfattet af habilitetsreglerne i Forvaltningsloven Lov om offentlighed i forvaltningen gælder ligeledes!

18 Øvrige bestyrelsesopgaver/foreningsdrift:
Vedtægter Varetage den årlige generalforsamling Bidrage til tilsyn af støttede projekter Ansætte en koordinator, der kan varetage en sekretariatsfunktion Fremlægge regnskab og årsberetning m.v. if. med generalforsamlingen Selvevaluering

19 FLAG-bestyrelsen som skaber af borgerinddragelse og borgerdeltagelse :
Skabe netværk og samarbejde Skaber rummet for mødestedet Empowerment / kapacitetsopbygning F.eks.: Færdigheder Netværksmøder mellem lokale aktører Ideudviklingsworkshops Fundraisingseminar Politiske møder om fiskeriområderne Erhvervs- og iværksætterseminarer En tur på i fiskeriområderne - sightseeing for lokalpolitikere

20 Udviklingsstrategien:
Klar linje mellem (EU), Hav- og fiskeriudviklingsprogram, udviklingsstrategi og lokale projekter Grundlaget for og omdrejningspunktet i FLAG’ens arbejde. SWOT analyse skal tegne et billede af områdets styrker, svagheder og potentialer. Hvilken involvering og samarbejde vil FLAG’en initiere og hvordan? Målsætninger og effekter

21 Indstilling af projekter:
FLAG’en indstiller projekter og ministeriet giver tilsagn Forvaltning af offentlige penge - derfor klare objektive kriterier ved vurdering af ansøgninger. Gennemsigtighed, åbenhed i beslutninger, referater, prioriteringer af projekter Bestyrelsen repræsenterer hele FLAG-området Lov om offentlighed i forvaltningen gælder for FLAG’en Tavshedspligt Habilitet Projekter vurderes efter et prioriteringsskema

22 Udkast til prioriteringskriterier til vurdering af projekter
Projektbeskrivelse (eksempel nedenfor) Formidling og synlighed Relevans Lokal forankring Samarbejde Innovation Udbytte (økonomiske, miljømæssige, klima, sociale og kulturelle effekter) Bæredygtighed Prioriteringskriterier er et værktøj til bestyrelsen og et supplement til de mål der er i strategien. Det skal gøre det muligt at prioritere mellem de projekter der indkommer. Eksempel på skema gennemgås på næste slide

23 Prioriteringskriterium #1 (eks): Projektbeskrivelse
Projektbeskrivelse (0-5 point) Beskrivelsen af idé, formål og målsætninger Beskrivelsen af projektets aktiviteter Projektbudget Tidsplan Driftsbudget Beskrivelse af projektets resultater og effekter Projektets indre sammenhængskraft (sammenhæng mellem mål, aktiviteter, budget, tidsplan m.m.) Nødvendige tilladelser opnået, lokalplaner osv. Ansøgerens kapacitet (evne til at løfte projektet) Andet…. Total (projektet skal have mindst XX point for at kunne støttes)

24 Hvor kommer pengene til projektstøtte og drift fra?
50% af midlerne er EU-midler og 50% er nationale midler. De nationale midler kan ikke overføres fra år til år – i modsætning til EU-midlerne Typisk projektfinansiering er maks. 50 % finansiering via FLAG’en Restfinansiering via andre midler og i visse tilfælde - via frivilligt arbejde Andre midler kan være kommunale midler, Friluftsrådets Tips- og Lotto-midler etc. Dog typisk privat finansiering ved erhvervsprojekter Kun én EU-finanseringskilde pr. projekt

25 Økonomisk ramme for FLAG’ens arbejde:
16 millioner årligt i perioden 2015 – 2017 – herefter ny forhandling 16 FLAG-kommuner (+ småøerne) i alt – den endelige økonomiske fordeling indbyrdes endnu ikke afklaret Max kr. til mobilisering af FLAG´en (2014-budgettet) FLAG’en kan maksimalt bruge 20% af sin ramme på drift & administration

26 Integreret F(LAG) Mulighed for at vælge ”ledende fond” til finansiering af driften – i dette tilfælde Landdistriktsfonden. Hvis der ikke vælges en ledende fond, skal det angives i strategien, hvordan fordelingen er mellem driftsmidler til LAND og FISK – og hvorfor denne fordeling er valgt.

27 ”Køreplan” frem til første ansøgningsfrist
Etablering af lokalt partnerskab Partnerskabet inviterer til lokalt informationsmøde (annoncering 2 uger inden) (Stiftende) generalforsamling og valg af bestyrelse - kan først ske efter iværksættelse af bekendtgørelse (annoncering 2 uger inden) Ansøgning om godkendelse af etablering af FLAG Et indstillingsudvalg vurderer indkomne ansøgninger Formulering og indsendelse af strategi Indstillingsudvalget vurderer strategi Når strategien er godkendt af ministeriet, kan der indkaldes til første ansøgningsrunde (obs: Ikke ansøgninger til MBBL nov. og dec.)

28 Ansøgning om godkendelse af en FLAG
I ansøgningen skal der redegøres for: 1) afgrænsning af aktionsgruppens geografiske område 2) aktionsgruppens oprettelse 3) partnerskabets sammensætning, kompetencer, ressourcer og færdigheder 4) partnerskabets vurdering af de lokale udfordringer og behov 5) partnerskabets forslag til den lokale udviklingsstrategis hovedlinjer 6) partnerskabets vilje og evne til at indgå i tværgående samarbejdsrelationer 7) finansiering. Ansøgningen skal være vedlagt kopi af annoncering og referat af informationsmøde og stiftende generalforsamling.

29 Lidt om indstillingsudvalget
Sammensætning: Repræsentanter fra regionale og lokale myndigheder, relevante interesseorganisationer, fiskeriaktører og eksperter på området. Desuden en repræsentant fra MBBL. Opgave: Vurdering af indsendte ansøgninger om godkendelse som tilskudsberettigede aktionsgrupper. Der lægges her vægt på partnerskabets……. : sammensætning og repræsentativitet kompetencer, ressourcer og færdigheder vurdering af de lokale udfordringer og behov vilje og evne til at indgå i tværgående samarbejdsrelationer evne til at bidrage effektivt til at nå Hav- og fiskeriudviklingsprogrammets mål om vækst og udvikling i fiskeriområderne.

30 Forventede temaer Merværdi: For fiskeriprodukter (lokal forarbejdning af produkter, lokal afsætning, branding af kvalitetsfisk etc.) Diversificering: Nye jobs i fiskeriområderne inden for områder som for eksempel support til vindmølleindustrien, (lystfisker-)turisme etc. Miljø/bæredygtighed: Reduktion af energiforbrug og CO2-udslip samt fremme af det bæredygtige (kyst-)fiskeri Aquakultur: Dambrug, havbrug etc. Kultur og samfund: Projekter der kommer fiskerisamfundene til gode og - som afledt effekt – bevarer og/eller skaber jobs. (private museer, fiskerenseplads, aktivitetscenter med fokus på fiskeri etc.) Netværksdannelse: Styrkelse af netværksdannelse i fiskeriområderne

31 Eksempler på projekter fra programperioden 2007-2013:
Fanø Laks Saltning og røgning af kvalitetslaks Bevilget FLAG tilskud: kr. Samlet budget: kr. Projektindhold: Udvidelse af produktionsapparat og kølefaciliteter Effekt: Fra 2-3 arbejdspladser til 9 lokale arbejdspladser (heraf dog nogle deltid)

32 Eksempler på projekter fra programperioden 2007-2013:
Den bornholmske dæksbåd og kystkulturen Bevilget FLAG tilskud: kr. Samlet budget: kr. (2000 frivillige timer = kr.) Projektindhold: Formidling af den bornholmske kystkultur og den traditionelle bådebygning Effekt: Nye aktiviteter, undervisning i sejlerfærdigheder, inddragelse af unge etc.

33 Eksempler på projekter fra programperioden 2007-2013:
Nyt isværk på Grenaa Havn Bevilget FLAG tilskud: kr. Samlet budget: 1 mio. kr. Projektindhold: Indretning af nyt isværk på havnen i Grenaa Effekt: Årlig besparelse på kr. i reparationer på gammelt isværk. Lavere strømforbrug -> billigere is. Forbedret kvalitet af is – og dermed fisk er med til at bevare job i fiskeriet og i afledte erhverv.

34 Eksempler på projekter fra programperioden 2007-2013:
Bæltferie I/S, Langeland Bevilget FLAG tilskud: kr. Samlet budget: kr. Projektindhold: Etablering af bådehal til opbevaring af udlejningsbåde, værksted, reservedelslager og fiskegrejsbutik på Langeland. Effekt: Øget serviceniveau over for stedet mange udenlandske (lystfisker-)turister, øget omsætning og mere liv på havnen.

35 Hvor findes der information ?
Her kan du snart finde:  Bekendtgørelser og vejledninger  Ansøgningsmateriale  Nyheder  Tilmelding til nyhedsbreve (netværksinfo)  Lag forum  Kontaktpersoner m.fl.


Download ppt "FLAG og LEADER i forbindelse med Hav- og fiskeriudviklingsprogrammet for perioden 2014-2020 - bestyrelsesarbejde, proces, udviklingsstrategi m.v."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google