Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Fra skoleelev til Zoopilot

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Fra skoleelev til Zoopilot"— Præsentationens transcript:

1 Fra skoleelev til Zoopilot
1. billede

2 Erfaringer fra partnerskab Gadehaveskolen - Skoletjenesten Zoo

3 Marie Søborg Andersson, Gadehaveskolen
Mikkel Broe, Skoletjenesten Zoo Ditte Sofie Andersen, Skoletjenesten Zoo Julie Hinsch, Skoletjenesten Zoo

4 Gadehaveskolen Høje Taastrup 45 lærere Ca. 500 elever
Socialt belastet område Naturfaglig profilskole 2011

5

6 Den naturfaglige profil
Science valgfag Naturfagskanon Faste årlige begivenheder Projekter med eksterne samarbejdspartnere

7 Skoletjenesten Zoo En afdeling i Skoletjenesten
Underviser ca elever årligt Grundskole, ungdomsuddannelser, seminarier Levende dyr Naturfag, biologi, matematik, sprog, billedkunst Det typiske forløb er 45 eller 90 minutters varighed Undervisere er både studerende og færdiguddannede (biologi- eller læreruddannelse)

8

9 Zoo værdier Troværdighed, autenticitet, rollemodeller
Rummelighed, dialog, plads, anerkendelse Kontrakt og klasseledelse, tydelighed, tekstnærhed Faglighed, udfordringer Fordybelse, fokus på det enkelte emne Perspektivering, refleksion Proces, didaktik, a-didaktik

10 Første skridt Henvendelse fra skolens ledelse Motiv Indledende møder
Formel aftale Samlet lærerarrangement i Zoo motivationskaber perspektivering af faglige muligheder

11 ”Jeg har lært at insekters skelet er udenpå”

12 ”Sommer- fuglen har fuldstændig forvandling”

13 Planlægning Alle faglige indsatser blev aftalt og udviklet i samarbejde Flere fag medtænkt fra begyndelsen Alle 3., 5. og 7. klasser 3. klasse Den nære omverden Dyregrupper Nøglebegreber (sprogarbejde) 5. klasse Dataforståelse og observationer Tilpasninger Fagtermer (naturfag) 7. klasse Perspektivering, formidling, Zoopilot Etologi Elev – elev (formidling)

14 ”Jeg har lært fagord, som yngelpleje og avl”

15 ”Chimpanser er i familie med os og kan slå koldbøtter”

16 Udførelse Plan for samtlige forløb Mål/delmål
Antal undervisningsgange i Zoo Aktiviteter på skolen/i Zoo Målstyring, kontinuitet, perspektivering Elevrelationer til ansatte Faste undervisere i Zoo og på skolen Tydelighed Ditte

17

18 Refleksion De første erfaringer Resultater Perspektiver

19

20 Gode råd Aftal på ledelsesniveau Klarhed om økonomi og ressourcer
Indgå formelt bindende aftale Faste lærerteams Tilstræb flerfaglighed Tilstræb udviklingstid på møder

21 ”Sommer- fuglens farver smitter af, men dens vinger er stærke”

22 ”Mimikry er et dyr, der ligner et farligt dyr”

23 Kontakt Marie Søborg Andersson, marie2860andersson@gmail.com
Mikkel Broe, Julie Hinsch, Ditte Sofie Andersen,

24

25

26

27


Download ppt "Fra skoleelev til Zoopilot"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google