Download præsentationen
Offentliggjort afBirgit Kronborg Redigeret for ca. et år siden
1
Præsentation af Anne-Grethe Kvistgaard
2
Patientinddragelse =>Arbejdsglæde
Eksempel på hvordan vi i rygkirurgisk ambulatorium har arbejdet med Patientinddragelse
3
Mine kontakter Telefon Fysioterapi Sengeafdeling Hjemmesygeplejerske
Lægekontakt Pårørende Sekretærer Hjemmehjælp og hjælpemidler Anæstesi Praktiserende læge Koordinerende sygepl. og andre kolleger Laboratorium
4
Baggrund Vi startede det rygkirurgiske ambulatorium i 2009…
5
Baggrund Vanskelige samtaler…
6
Baggrund Fandt teorier Skrev essensen ned
Reflekterede over egen praksis
7
Baggrund Mængden af telefonsamtaler eksploderede… Nyhenviste:
1846 til 3584 4 til 11læger + 4 P.hd.
8
Arbejdsprocessen ”Testamentet” Hvordan jeg arbejder
med telefonsamtaler
9
Arbejdsprocessen Almene kompetencer i rygkirurgisk ambulatorium:
Ryggens anatomi og fysiologi Viden om de forskellige operationstyper Generel sygepleje f.eks. søvn, appetit, kost, hygiejne, respiration mm. Rygkirurgisk erfaring
10
Arbejdsprocessen Afsæt i ”Strategi for udvikling af sygeplejen ” Især med fokus på at: ”patienten skal uddannes og støttes, således at patienten har forudsætninger for at være medansvarlig for eget forløb”
11
Arbejdsprocessen Patientcentreret praksis på SLB
Tage hånd om patienter, der udviser bekymring eller angst Anerkende patient og pårørendes forskellige behov
12
Arbejdsprocessen Anvendte teoretiske modeller: 1. SMTTE-model
2. Kognitiv tilgang / ACT 3. Narrativ pædagogik 4. Pacing 5. Humor 6. Personlighed, IQ og færdigheder 7. Kommunikationskurset SLB 8. Smertefysiologi 9. Smertebehandling 10. Abstinenser/udtrapning af medicin 11. Angst og depression 12. Mestring
13
Arbejdsprocessen 1-3 sider om hver teori + litteraturhenvisning
Beskrevet en virkelig samtale ( 7 sider) Koblet samtale og teori Samlet det hele i en rapport
14
Arbejdsprocessen
15
Opsummering Gjort rede for baggrunden for ”Testamentet”
Hvordan det er udarbejdet Eksempler på hvad det indeholder Og så kan man jo spørge: Jamen batter telefonsamtalerne noget… ???
16
Effekt Det er svært at måle effekten.
Der er ting der peger i retningen af det har en effekt: Behov for kontakt mindskes Mestrer selv ”små” gener Sekretæreren giver udtryk for det => hurtigere respons til patienten + færre lægeafbrydelser. Lægerne giver eksplicit udtryk for at de mener samtalerne har en effekt.
17
Patientinddragelse Der arbejdes med patientinddragelse i alle hjørner i kirurgisk rygambulatorium. Dette var mit hjørne, som nævnt lægger flere af teorierne op til medinddragelse af patienterne.
18
Afslutning
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.