Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

EU-undervisning 2015 Anders Stig Christensen

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "EU-undervisning 2015 Anders Stig Christensen"— Præsentationens transcript:

1 EU-undervisning 2015 Anders Stig Christensen anders@sdu.dk

2 1) hvorfor? Og hvad er udfordringen? 2) Nye fælles mål 3) Formulering af læringsmål 4) Eksempler på forløb, cases, materialer

3 EU – betydning for dansk politik – betydning for elevernes liv Udfordring – Oplevet relevans – Kompleksitet – Afstand (også i fx danske medier)

4 Fælles Mål 2009 2014

5 Fælles Mål Polity Politics Policy

6

7 Kompetencemål

8 Historisk udvikling Beslutningsprocesser Aktuelle politiske problemstillinger

9 Eleven skal have den baggrundsviden, der er nødvendig for at kunne analysere aktuelle/eksemplariske cases

10 Sammenhæng mellem læringsmål, tegn på læring og valg af indhold/aktiviteter

11

12 Eks. på læringsmål Fase 1 fortsat

13

14 Eksempel på læringsmål

15 Valg af case Aktualitet Eksemplarisk Relevant (subjektiv)

16 Eksemplarisk – Politikområde – Aktører Relevans Elevers - hverdagsliv - nysgerrighed - elever som aktør

17 Eksemplarisk – Politikområde – Aktører Relevans Elevers - hverdagsliv - nysgerrighed Elever som aktør Er det et vigtigt politikområde? Hvem er med? Kommission, Parlament, Ministerråd, Europaudvalg, Folketing Interesseorganisationer Har det betydning for mig, nu og her? Har jeg nogen indflydelse? Hvordan?

18 Eksemplarisk – Politikområde – Aktører Relevans – Elevers hverdagsliv – Elever som aktør Er det et vigtigt politikområde? Kommission Parlament Ministerråd Europaudvalg Folketinget Interesseorganisationer Har det betydning for mig, nu og her? Har jeg nogen indflydelse? Hvordan?

19 Cases Flygtningestrømme til EU Tobaksdirektiv Forbrugerbeskyttelse eller frit valg - kødklister

20 Cases Flygtningestrømme til EU Tobaksdirektiv Forbrugerbeskyttelse eller frit valg - kødklister

21 Færdigheds- og vidensmål

22 Tegn på læring

23 Tilgange: Mål – Kritik/problematisering eller loyal medborgerskab – Forstå, kritisere eller agere Metode – Fortælling, beskrivelse – Case,undersøgelse – Spil

24 Sammenhæng – Historie, geografi – I samfundsfag – sociale og kulturelle forhold, økonomi – Viden, analyseredskaber, taksonomi

25 Mulig opfordring: Læremidler der med udgangspunkt i cases giver eleverne mulighed for at nå fagets mål?


Download ppt "EU-undervisning 2015 Anders Stig Christensen"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google