Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

IKT omstilling af undervisningsinstitutioner Forskning og udvikling på AAU V. Tom Nyvang

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "IKT omstilling af undervisningsinstitutioner Forskning og udvikling på AAU V. Tom Nyvang"— Præsentationens transcript:

1 IKT omstilling af undervisningsinstitutioner Forskning og udvikling på AAU V. Tom Nyvang (nyvang@iti.auc.dk)

2 Dagsorden Min baggrund og forskningsinteresse Forståelse af IKT omstilling IKT omstilling og forskning på AAU Muligheder for samarbejde

3 Min baggrund Cand.mag i Humanistisk Datalogi 2000 Tilknytning til teknologistøttede fjernuddannelser siden 1996 Tilknytning IKT udviklingsprojekter siden 1996 Tilknytning til IT Indsatsen ved Aalborg Universitet siden 1999 Ph. D. stipendiat 2001-2004 – omstilling af uddannelsesmiljøer

4 Forskningsinteresse Ibrugtagning af IKT i universitetsuddannelser Deltager i aktionsforskningsprojekt: www.hum.auc.dk/~nyvang/huminf/

5 Bidrag til forståelse af IKT omstilling i undervisningsinstitutioner Organisation Læring Teknologi

6 Organisation Behov for tilpasning og udvikling i takt med læringsmiljøets udvikling Behov for (nye) IKT-relaterede kompetencer for Lærere Studerende Administration Teknisk personale Ledelse Etablering af lærende organisation (?) (Behov for at anvende IKT, hvor det kan effektivisere)

7 Læring E-learning er læreprocesser, der på en eller anden måde understøttes af informations- og/eller kommunikationsteknologi For at udvikle e-learning må man derfor som minimum have: En forståelse af læreprocesser En forståelse af IKT

8 Teknologiforståelse Gensidig påvirkning og forandring mellem teknologi og brug Teknologien som en af flere kilder til inspiration Teknologien som adgang til helt nye aktiviteter for såvel undervisningsinstitution som studerende

9 Centrale erkendelser Omstilling kan ikke centraliseres og programmeres, hvis eksisterende kompetencer og ressourcer skal fastholdes, anvendes og udvikles IKT giver nye muligheder, men er også en naturlig anledning til at gentænke praksis – og den proces vil give en række frustrationer Fokus på balancen mellem fælles infrastrukturer og fleksibilitet er nødvendig, når man indfører IKT

10 AAU initiativer – IT Indsatsen (1998-2003) Strategisk initiativ med henblik på at facilitere udbredelsen af IKT til alle dele af universitetets virksomhed Netværksorganisation, der trækker på og når ud til hele AAU Bygger på nuværende såvel som tidligere decentrale initiativer Erfaringsudveksling og kompetenceudvikling på tværs af AAU gennem seminarer, workshops, korte kurser o.a. Kobling mellem udvikling og forskning

11 AAU initiativer – ViLL projektet (2001-2003) Projekt under Det Digitale Nordjylland: Virtuelle læringsformer og læringsmiljøer Partnere EUC Nord Aalborg Universitet Ericsson, Telia (Sponsorer: IBM, SparNord, Telia, Aalborg Universitetsfond) E-learning lab (Nordjylland) åbent for alle interesserede gennem erhvervelse af vidensaktie eller etablering af fælles projekter

12 Indgange til samarbejde E-learning lab – vidensaktier og projektsamarbejde (www.ell.auc.dk) RECIT – rådgivning og evaluering (www.iti.auc.dk/recit)www.iti.auc.dk/recit Denne præsentation: www.hum.auc.dk/~nyvang/cvu


Download ppt "IKT omstilling af undervisningsinstitutioner Forskning og udvikling på AAU V. Tom Nyvang"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google