Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

DAMP E2003 New Media Forms. DAMP E2003 Hovedformer Collection –Arkiv bliver til database Indexering, søgemuligheder, reorganisering etc. Navigable space.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "DAMP E2003 New Media Forms. DAMP E2003 Hovedformer Collection –Arkiv bliver til database Indexering, søgemuligheder, reorganisering etc. Navigable space."— Præsentationens transcript:

1 DAMP E2003 New Media Forms

2 DAMP E2003 Hovedformer Collection –Arkiv bliver til database Indexering, søgemuligheder, reorganisering etc. Navigable space –Game, VR, interfaces Rumlig visualisering af data (3D video)

3 DAMP E2003 Database metafor Kollektiv og individuel erindring Financial records - movie clips Aktiv søgning af data Modularitet pga. af entiteternes autonomi (uafhængig af kontekst)

4 DAMP E2003 Spatial navigering Rumlig visualisering som interface –Typisk i spil, cubic VR, Panorama VR Psykologisk oplevelse af ’indtræden’ –I stedet for litterær og cinematografisk narration

5 DAMP E2003 To paradigmer Database vs. 3D Spatial visualisering kan være fotografisk Information vs. Immersion Surface vs. Depth Action vs. Representation

6 DAMP E2003 New media Priviligeringen af det narrative –Litteratur og film –Udviklingen fra early cinema, compilation Computeren fremhæver databasen på bekostning af det narrative En model af verden - symbolic form

7 DAMP E2003 CD-ROM I begyndelsen kun ’kulturelle emner’ –Museum prototype, Biografier –Tilbyder ’søgning’ fremfor fortælling Chris Markers ”IMMEMORY” George Lagrady ”The annecdoted Archive” Med DVD-ROM ændres skala (full screen video)

8 DAMP E2003 Game as narrative En veldefineret opgave –Algoritmen (AI) sætter brugeren under pres Elementerne virker motiverede –Fremfor databasens ’uendelighed’ Opdagelse af spillets algoritme erstatter søgen efter fortællingens betydning

9 DAMP E2003 Passiv/aktiv Data er passiv - algoritmer er aktive –Forkert opfattelse, data skal genereres Digitaliserings kapløbet –Kulturel algoritme: Reality>media>data>database Kortet bliver større end landskabet –Redundante data, mangel på originalt indhold

10 DAMP E2003 Database and narrative Verden som ’liste’ vs. Verden som ’årsag-virkning’ Begge kæmper om retten til at skabe mening (modstridende) ’Narrative’ og ’games’ er begge underlagt en ’algoritme’ –Modsat web,CD-ROM der er underlagt data strukturen

11 DAMP E2003 New Media designeren At skabe new media er ’construction of an interface to a database’ Interaktiv narration er summen af alle ’veje’ gennem databasen Lineær narration er een blandt flere mulige ’veje’ i databasen

12 DAMP E2003 inarrative Skabelsen af valgmuligheder er ikke tilstrækkeligt - teknisk definition Skaberen må også definere en semantik og en logik for sammenkædningen Brugeren skaber ikke ’sin egen historie’ ved at foretage valg

13 DAMP E2003 Narrative Mieke Bal: –Actor and narrator –Text (materiel) –Story (konstruktion) –Fabula (imaginær) –En sammenhængende serie af hændelser, skabt eller oplevet af aktøren

14 DAMP E2003 Database cinema Utilfredshed med computeren udelukkende som arkiv –New Media narratives skal være anderledes end traditionelle Modernistisk påstand: –Hvert medie har et unik sprog, mediespeficikt sprog –Vi forventer et unikt newmedia sprog, selv om påstanden er diskutabel

15 DAMP E2003 Fortællingen Hvordan kan fortællingen udnytte (synligt) at den er baseret på database Cinema er allerede en ’database narrative’ –Klipperummet, loggin bins er databaser som editoren skaber sin unikke vej igennem –Dette foregår usynligt i mainstream film

16 DAMP E2003 Expanding cinema Greenaway og Vertov som eksempler –Underminere den lineære fortælling i et lineært medium (filmen) –’a device’ der erstatter fortællingen Numerisk, alfabetisk, farvekodet etc. –Greenaway har en trang til at fremstille databasen i sin reneste form –Prosperos books, Drowning by numbers (uden narrative) –’Cinema out of the cinema’ - Udstilling i 3D space (The Stairs)

17 DAMP E2003 Expanding cinema Dziga Vertov, ”Man with a movie kamera”, 1929 –Filmens metode er ’reflexiv’ - konstruktionen af film udfra en database –Klipperummet fremstilles som database: ’machines’,’club’,’exercise’ –Dekodning af virkeligheden gennem perceptionen (empirisk) –Indsamling af adskilte fænomener, som i filmen bliver reorganiseret og ordnet (database) –Gennem klipningen fremstiller argumentet om at teknologien kan give os en hidtil ukendt indsigt i verden (fremtiden er nu!)

18 DAMP E2003 Vertov Filmen benytter også narrative teknikker –Reflexiv fortælling om kameramanden, klipperen og publikum Umiddelbart et banal ’printout’ –’view’ æstetik som i earlycinema –Gradvis opdagelse af ’kino-glaz’ (kameraøjet), genskabelsen af opdagelse –Entusiasme og bejstring for filmens nye sprog (Kuleshov, Ruttmann) –Teknologi som forlængelse af menneskets sanser

19 DAMP E2003 effektsprog Udviklingen (kommerciel) forhindre computeren i at udvikle et nyt sprog –Nye effekter hver måned –Designeren glemmer de gamle effekter, forråder publikum –Nybegynderen : se hvad computeren kan ! Bruger alle effekter (devices) istedet for een ! Paradigmet (databasen) bliver Syntagme

20 DAMP E2003 (Meta)Narration Opdagelsen af filmens sprog –Text (filmstrimlen, materiel) –Narrator(author) klipperen, synlig –Actor (Kameramanden, klipperen, publikum) –Cause-effect Metafortællingen hvor reorganisering skaber et argument

21 DAMP E2003 stabilitet Opsummering af stumfilms teknikker Trad. Kræves stabilitet af sprogligt paradigme –Hollywood: establishing, SRS etc. –Avant-garde: variation af enkelte fast teknikker (i opposition) Argument: Cinemas new way to speak


Download ppt "DAMP E2003 New Media Forms. DAMP E2003 Hovedformer Collection –Arkiv bliver til database Indexering, søgemuligheder, reorganisering etc. Navigable space."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google