Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
1
DPU – Aarhus Universitet
Transfer fra uddannelse til arbejde Nordiske broer for livslang læring Workshop om uddannelse og arbejdsliv 11. juni 2014 Bjarne Wahlgren DPU – Aarhus Universitet
2
Hvad ved vi? Vi ved, at kun en begrænset del af det, som læres, anvendes Vi ved, at en række faktorer kan forøge anvendelsen
3
Faktorer der styrker transfer
De personlige faktorer Faktorer i undervisningen Anvendelses-konteksten
4
Personlige faktorer Behov for læring Målsætning og målforpligtelse
Tiltro til egne evner
5
Faktorer i undervisningen
Identiske elementer (refleksion over praksis) Oversættelse af teorien (refleksion over anvendelse) Træning i transfer Underviserens kompetrencer
6
Anvendelseskontekst Organisering af arbejdssituationen
Understøttende miljø Systematisk opfølgning
7
Hvad virker bedst? De personlige faktorer – meget vigtig
Faktorer i undervisningen – vigtig Anvendelseskonteksten – vigtigst
8
Perspektiver Kompetenceudvikling foregår: Før undervisningen
I undervisningen Efter undervisningen
9
Det gode kompetenceforløb
Hvad vil jeg blive bedre til at gøre? Hvilken kompetence kræver det? Hvordan skal mit kompetenceforløb tilrettelægges? Hvilke forhold skal være i orden, hvis jeg skal anvende kompetencen? Hvordan ved jeg, om jeg er blevet bedre? Hvordan fortsætter jeg kompetenceudviklingen?
10
Mere viden om transfer Web-tv om transfer på www.nck.au.dk
Bjarne Wahlgren (2010): Voksnes læreprocesser. Akademisk forlag. Bjarne Wahlgren og Vibe Aarkrog (2012): Transfer – Kompetence i en professional sammenhæng. Aarhus Universitetsforlag.
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.