Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Digital videoformidling Historisk Animated photography –E Muybridge,E J Marey,Edison/DicksonE MuybridgeE J MareyEdison/Dickson Story film –Lumiére Brothers.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Digital videoformidling Historisk Animated photography –E Muybridge,E J Marey,Edison/DicksonE MuybridgeE J MareyEdison/Dickson Story film –Lumiére Brothers."— Præsentationens transcript:

1 Digital videoformidling Historisk Animated photography –E Muybridge,E J Marey,Edison/DicksonE MuybridgeE J MareyEdison/Dickson Story film –Lumiére Brothers (1895) Simple ’actualities’, one shot –G Méliès (1902) Studie, trick photography, ’tableau’ fremfor ’scene’ –E Porter (1903) kombinerer ’actuality’ (fire department) og ’storytelling’ Klip motiveret af fysiske forhold (action) –D W Griffith (1910) Crosscutting, parallelcutting, narrative depth, dramatic control suspense Klip motiveret af psykologiske fortællemæssige forhold

2 Digital videoformidling Historisk Pudovkin’s constructive editing –Kameraet som medspiller fremfor observerende/teatralsk (Griffiths storytelling) –Kuleshov effekt (mental), analytisk/lyrisk montage ”Instead of attempting to play the scene on the actor’s face, a complex montage sequence is employed to convey emotional effect.” Eisenstein (intellectual montage) –Visualisering af idéer (abstrakt) –Marxistisk: (tese+antitese = syntese) –Parallell-symbolik (Kerensky=Napoleon) –Hieroglyf (mund+fugl=at synge) –Fejlfortolkning og indforståethed (schemata)

3 Digital videoformidling Montage Hollywood montage (kalender, årstider etc.) –Analytisk montage/ lyrisk montage Sovjetmontage (Sergei Eisenstein) –Den tredje mening –Tese + antitese = syntese Mål: at skabe mentale effekter (chock) –Det filmspecifikke – ’ren film’ –At bryde med kontinuiteten (Griffith) Stiller krav til modtageren

4 Digital videoformidling Analytisk montage I stedet for at vise hele forløb, klippes fragmenter sammen. Montagen opløser hændelser i deres mindste enheder, som præsenteres i rækkefølge. Lineær (sekventiel)

5 Digital videoformidling Analytisk montage 1

6 Digital videoformidling Analytisk montage 2

7 Digital videoformidling

8 Intellektuel Montage Visualisering af begreber eller mentale tilstande Nyt hus (tese) + gammel rønne (antitese) = ’forfald’ (syntese) Fugl i bur + flyvende fugl = ’frihed/fængsel’

9 Digital videoformidling Konflikt montage TeseAnti-tese

10 Digital videoformidling Associativ montage TEMATISK TeseAnti-tese

11 Digital videoformidling Sektions montage - lyrisk

12 Digital videoformidling Kuleshov effekten ’Videnskabeligt eksperiment’ udført på filmskolen i Moskva (1920’erne) Moshukine (skuespiller) + skål med suppe = ’sult’ + legende barn = ’gælde’ + kiste = ’sorg’ ’Mentalisering’ af CU Mening overføres fra shot til shot Mulighed for at visualisere en idé direkte, i stedet for at benytte implicit fortæller (storytelling)

13 Digital videoformidling Montage problemer Den intellektuelle montage virker ’postulerende’ eller ’søgt’ Er svær at håndtere stilistisk Forudsætter ’visuel kompetence’ –Børn opfatter f.eks. Ikke montagen kontekstuelt, men som isolerede billeder –Let at misforstå (obskur symbolisme) –Ren

14 Digital videoformidling Montagens styrke Vækker nysgerrighed og skaber opmærksomhed (fragmenteret fortælleform) Kan udtrykke komplekse begreber i en komprimeret form Kommunikerer ved at gøre opmærksom på mediet som konstruktion (Verfremdung – Bertolt Brecht)

15 Digital videoformidling Montage eksempler Man with the moving camera, Dziga Vertov 1929 Zoo, Bert Haanstra 1960

16 Digital videoformidling Advanced editing

17 Digital videoformidling Hvornår ? Alle produktioner skal trimmes –Dvs. forkortes og komprimeres –Testpublikum bruges i denne fase –Når meningshelheden og strukturen er på plads, kan der arbejdes med trimning –Tidskrævende og ’farligt’ at begynde for tidligt på (afhængig af præ-prod.)

18 Digital videoformidling Roll - tool Trim window – midtTrim Window – topTimeline - editpoint Shortcut R

19 Digital videoformidling Roll diagram 1 2 * * 1)Clip a forlænges mens clip b forkortes 2)Punktet * flyttes ikke – samlet længe bibeholdes a b

20 Digital videoformidling Ripple - tool Trim window – midtTrim Window – topTimeline - editpoint Shortcut RR

21 Digital videoformidling Ripple diagram 1 2 1)Clip b er for langt, b’s outpunkt flyttes tilbage 2)Den samlede længde bliver reduceret ! a b

22 Digital videoformidling Trim window Mulighed for at numerisk trim med visuel feedback Overblik over hele source-klippet –Den ’usynlige’ del af klippet Playback kontrol –Lave edits underafspilning Klip til audio cue

23 Digital videoformidling Trim Window

24 Digital videoformidling Sort: Active track Grøn: Active clip Gul: Clip Duration Lilla: Current time Blå: in / out Hvid: in / out shift Brun: Set in / out Rød: Multi frame trim size – numerisk trim Orange: Scrub bar (source) Åbnes med: Command + 7 eller ’sequence menu’ – ’Trim Edit’ Åbnes fra timeline, med Ripple/Roll tool – dobb. Klik på edit point

25 Digital videoformidling Multi frame - tool Back –5 eller –1 frame Forward +5 eller +1 frame Incoming eller outcoming clip – klik på thumbnails

26 Digital videoformidling Ripple/trimwindow Ripple-tool skal stå præcist over in / out punktet, for at udføre ripple edit i trim window Ripple in/out ikoner

27 Digital videoformidling Roll mellem thumbnails

28 Digital videoformidling Roll out Select roll tool – R Skift tool – U (roll, ripple in, ripple out)

29 Digital videoformidling Slip - Tool Shortcut S Bruges til timeline editering, hvor der, som udgangspunkt, er valgt den forkerte del af klippet

30 Digital videoformidling Slip diagram 1 2 * * 1)Punktet * ligger i den ’usynlige del af klippet’ 2)Punktet * flyttet ind i den synlige del af klippet, der ’slippes’ 2 frames frem – markør mod venstre

31 Digital videoformidling Slide - Tool Shortcut SS Bruges til timeline editering, hvor der ’flyttes rundt’ på klippet – cutaways. Samlet længde bibeholdes

32 Digital videoformidling Slide diagram 1 2 * * 1)Punktet * fastholdes 2)Der laves roll edits ved både a og b Svarer til redigering på 2 videotracks, hvor øverste track indeholder cutaway. a b

33 Digital videoformidling Previous editpointplay around editpointnext editpoint Husk ’U’ skifter mellem roll,ripple edits

34 Digital videoformidling Replace edit Bruges bl.a. ved multicam. setups Bruger et sync point –Sæt CTI markøren på et sync point i din timeline –Sæt CTI markøren på et andet sync point i vieweren (erstatningsklippet) –Træk fra viewer til canvas på ’Replace edit’ ikonet NB: Ignorerer in / out punkter !

35 Digital videoformidling Match frame Åbner en kopi af klippet i timelinen i vieweren –CTI markøren sættes på den samme frame (match frame) ’Mark’ -> ’go to’ -> ’match frame’ Shortcut: F

36 Digital videoformidling Eksempel (Wohl) Juveltyven løfter diamanten og betragter den. Alarmen går i gang. Hvis alarmen skal gå i gang når juveltyven berører diamanten –Sæt CTI på første ’berørings’ frame i timeline –Match frame (F) –Sæt CTI til starten af alarm lyden –Replace edit

37 Digital videoformidling Replace med in/out Sættes in / out i timelinen kan CTI markøren godt sættes udenfor ! Laves der replace edit vil CTI markøren fungere som sync. Point Dvs. der sync.’es med et punkt som ikke vises i klippet (p.275) Flyt CTI markøren i vieweren, hvis fejlen ’insufficient content for edit’ opstår

38 Digital videoformidling Øvelse Med udgangspunkt i eget materiale –Lav en kort sekvens (overwrite edits) Brug Trim window og følgende trim edits i timelinen –Roll audio og video seperat –Ripple flere edit points samtidigt –Slip og slide edit –Match frame, Replace edit


Download ppt "Digital videoformidling Historisk Animated photography –E Muybridge,E J Marey,Edison/DicksonE MuybridgeE J MareyEdison/Dickson Story film –Lumiére Brothers."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google