Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Lektion 1 4. februar 2004 Claus Seeberg Friis Peter Olaf Looms

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Lektion 1 4. februar 2004 Claus Seeberg Friis Peter Olaf Looms"— Præsentationens transcript:

1 Lektion 1 4. februar 2004 Claus Seeberg Friis Peter Olaf Looms
Projektledelse IT-projektledelse (ITP) Projektledelse og Produktion af Digitalt Indhold (DPI)  Lektion 1 4. februar 2004 Claus Seeberg Friis Peter Olaf Looms

2 Program for lektion 1 9:00-10:15 10:15-10:30 10:30-12:00 Introduktion
To kurser - 6 fælles formiddage Hvem er vi? (præsentation af Claus og Peter) Hvem er du? (kort præsentation af holdet) Pause Kursets form, indhold og ressourcer Kursusformål og fokus Fælles forelæsninger - emneoversigt Kursusform Eksamen Praktiske forhold Arbejde med cases på ITU og imellem kursusdagene Hvorfor projektledelse? Opgave 1 Opgave 2 påbegyndes Kort om undervisningen den 11. februar

3 To kurser - 6 fælles forelæsninger 1/6
IT-projektledelse Formiddag Forelæsning m. korte øvelser Efter- middag Øvelser, projekt- arbejde i grupper Fælles grundlag Projektledelse og Produktion af Digitalt Indhold

4 To kurser - 6 fælles forelæsninger 2/6
IT-projektledelse 1 2 3 4 5 6 7 Fælles forelæsninger Claus Peter Peter Claus Peter Claus Peter Claus

5 To kurser - 6 fælles forelæsninger 3/6
IT-projektledelse 1 2 2 3 3 4 4 5 5 6 6 7 7 8 9 10 11 12 Claus Peter Claus Claus Claus Claus Claus Claus Claus Claus Claus Claus Claus Claus Claus Claus Claus Claus Claus Claus Claus Fælles forelæsninger

6 To kurser - 6 fælles forelæsninger 4/6
1 2 3 4 5 6 7 Fælles forelæsninger Claus Peter Peter Claus Peter Claus Peter Claus Projektledelse og Produktion af Digitalt Indhold

7 To kurser - 6 fælles forelæsninger 5/6
Peter Peter Peter Peter Peter Peter Peter Peter Peter Peter Peter Peter Peter Peter Peter Peter Peter Peter Peter Peter 1 2 2 3 3 4 4 5 5 6 6 7 7 8 9 10 11 12 Projektledelse og Produktion af Digitalt Indhold

8 To kurser - 6 fælles forelæsninger 6/6
Årsager: Fælles indhold > fælles undervisning = rationel drift Sikkerhed for, at begge kurser kan afholdes Forudsætninger: Reel sammenfald af interesser mellem de 2 kurser Tæt koordinering IT-projektledelse 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 1 2 3 4 5 6 7 Fælles forelæsninger 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 Projektledelse og Produktion af Digitalt Indhold

9 Introduktion - Claus Seeberg Friis
Min baggrund Praksis A/S Regnecentralen ICL, NCR Stålvalseværket A/S Niels Brock, Datamatikeruddannelsen

10 Introduktion - Claus Seeberg Friis
Min baggrund Praksis A/S Regnecentralen ICL, NCR Stålvalseværket A/S Niels Brock, Datamatikeruddannelsen Teori HD i Organisation Hfgl. i EDB, diverse kurser cand. merc. (dat) Privat

11 Introduktion - Peter Olaf Looms 1/4
Praksis Konsulent hos DR Interaktiv Fokus på strategi og politik inden for nye medier (især digitalt tv, bredbånd og mobil) Altid Sport

12 Introduktion - Peter Olaf Looms 2/4
Praksis Konsulent hos DR Interaktiv Fokus på strategi og politik inden for nye medier (især digitalt tv, bredbånd og mobil) Undervisning på længere videregående uddannelser Visiting associate professor ved University of Hong Kong Ekstern lektor ved ITU Gæstelektor ved INA (Institut National d’Audiovisuel, Paris, France) Sabbat på Institute of Interactive Digital Television Research, Murdoch University i Perth, Australien (okt/nov. 2004)

13 Introduktion - Peter Olaf Looms 3/4
Aktuelle opgaver: Deltagelse i drøftelser om en europæisk standard for Personal Video Recorders Benchmarking af web, mobil og DTV projekter i Norden indenfor Nordvisions Nye Medier gruppe Forhandlinger om nye tjenester på FTTH bredbånd hos NVE Mediestrategi for DRs interaktive medier frem til 2010

14 Introduktion - Peter Olaf Looms 4/4
Tidligere opgaver inden for projektledelse: 1989: Projektleder for den danske del af et CD-i projekt om Opdagelsen af Amerika (med 10 partnere i Spanien, Portugal og Italien) Projektleder for DR multimedieproduktioner for 3. part herunder ENREDOS CD-ROM Projektkonsulent for versionering af CD-ROM titler fra Dorling Kindersley og websites for DR-UNG EU evaluator af ansøgninger samt udviklingsprojekter under ESPRIT, IST (5. og 6. rammeprogram), Media 2 samt Media Plus Intern vejleder og koordinator i forbindelse med DRs deltagelse i internationale R&D projekter Undervisning i projektledelse hos INA (Paris) og tidligere på DKM.

15 Hvem er du? - gensidig præsentation
Hvorfor er du på IT-højskolen? Hvorfor har du valgt dette kursus? Baggrund hvad angår IT-projekter? Forhold af betydning ifm. gruppedannelse?

16 Kursusformål og fokus: IT Projektledelse
Udvikling/specialopsætning af større IT-systemer til brug i en specifik organisation Målgruppe: Kommende projektledere Projektdeltagere, som ønsker at have større forståelse af, hvad der sker i et projekt

17 Kursusformål og fokus: IT Projektledelse
Udbytte af kurset: Forståelse af processer i et projekt Baggrund for at blive projektleder, når man desuden har fået praktisk erfaring fra deltagelse i projekt(er)

18 Kursusformål og fokus: Projektledelse og Produktion af Digitalt Indhold
Målet: At introducere og træne de studerende i de væsentligste aspekter ved projektledelse og projektstyring af et multimedieprojekt fra ide-udvikling til færdigt produkt. Målgrupper: Projektledere ved små og mellemstore virksomheder/ organisationer som arbejder med enten R&D eller produktion af nye medier Deltagere i tværfaglige teams som er beskæftiget med enten R&D eller produktion af nye medier

19 Kursusformål og fokus: Projektledelse og Produktion af Digitalt Indhold
Udbytte: Viden om Ledelsesformer, ekstern og intern styring af projekter Konflikthåndtering, juridiske forhold, teori og metode indenfor såvel projektledelse som projektstyring i forbindelse med produktioner inden for nye medier. Fordele og ulemper ved brugen af projektstyringsværktøjer Gennemførelse af interessentanalyser, konfliktforebyggelse og løsning, Strategier for indgåelse af aftaler om indhold (ophavsret, aftaleret), Kvalitetssikring,risikovurdering Versioneringsstrategier, cross media/tværmedielle strategier m.m.

20 Projektledelse - ligheder og forskelle 1/2

21 Projektledelse - ligheder og forskelle 2/2

22 Fælles forelæsninger - emneoversigt
Lektion 2: Hvad er et projekt? Lektion 3: Interessenter; forretningsmål og succeskriterier Lektion 4: Scoping og estimering Lektion 5: Planlægning Lektion 6: Risikostyring Lektion 7: Kvalitetssikring

23 Kursusform Mange emner - bredde frem for dybde
Baseret på dialog og fælles analyser (udpræget fremmødekursus) Evne til konkret at kunne analysere komplekse situationer i IT-og multimedieprojekter vægtes højt, frem for evne til at gengive litteratur og forstå alle detaljer heri Baseret på deltagernes arbejde med og rapportskrivning om konkrete cases/empiri IT-Projektledelse Arbejde med konkret case som fører til semester rapport - jfr. eksamen Projektledelse og Produktion af Digitalt Indhold Også arbejde med konkret case MEN dette er ikke grundlag for evaluering jfr. eksamen.

24 Litteratur Fælles grundbog
James Cadle og Donald Yeates (2001). Project Management for Information Systems 3rd Edition. FT Prentice Hall IT-Projektledelse Eksamenspensum Supplerende litteratur - tværgående og specifikt Øvrig anbefalelsesværdig litteratur Gennemgående litteratur James Cadle og Donald Yeates Hughes & Cotterell Poul Staal Vinje (Marilyn M. Parker R. S. Pressman)

25 Litteratur Fælles grundbog
James Cadle og Donald Yeates (2001). Project Management for Information Systems 3rd Edition. FT Prentice Hall Projektledelse og Produktion of Digitalt Indhold Kompendium med eksamenspensum til lektion 8-12 Supplerende litteratur - tværgående og specifikt Øvrig anbefalelsesværdig litteratur

26 Eksamen IT-Projektledelse
Mundtlig eksamen afholdes juni ca. 30 min. pr. eksamination inkl. administration. Mundtlig eksamen er enten gruppevis eller individuel. Der tages udgangspunkt i den udarbejdede rapport. Samlet karakter for synopsis + mundtlig eksamen. Der eksamineres i evnen til i konkret analyse at anvende begreber, teori m.v. fra eksamenspensum og lektioner - mindre i at kunne gengive eksamenspensum.

27 Eksamen Projektledelse og produktion af digitalt indhold
Skriftlig eksamen med alle hjælpemidler, herunder pc, baseret på konkret case. Varighed: 6 timer Eksamen afholdes 9. juni 2004 kl Vi kommer til at arbejde med tidligere eksamensopgaver.

28 Praktiske forhold i uge 6-12
Fællesforelæsninger kl. 9-12: I rum 0.05 i ugerne 6-12 (her!) Eftermiddagenes øvelser kl. 1-15: IT-projektledelse: lokale 1.45 Projektledelse og produktion af digitalt indhold: lokale 1.60 Kursernes hjemmesider bliver stort set ens for lektion 2-7

29 Praktiske forhold i uge 13-18 - hvert for sig
Kursernes hjemlokaler (kl ): IT-projektledelse: lokale 1.45 Mailing liste + send mail til: eller Hjemmeside: Projektledelse og produktion af digitalt indhold: lokale 1.60 Mailing liste + send mail til: eller Hjemmeside:

30 Empiri/Case-arbejdet
Analyser af afsluttet/igangværende IT-projekt indenfor kursets emneområder, fx/bl.a.: hvorfor er projektet forløbet, som det er forløbet? hvorfor har man truffet de valg, der er truffet? i hvilken udstrækning og hvordan har man håndteret de forhold vedr. (IT)-projekter, som vi på kurset har lært at man skal tage hånd om - og hvorfor? hvor og hvordan kunne man have handlet anderledes? Man kan se generelt på projektet, eller på et specielt aspekt, fx risikostyring, interessenter, vidensstyring eller andet.

31 Produkter fra gruppernes case-arbejde
Fremlæggelse af case på kurset, brug af case i kursets diskussioner samt dialog med de øvrige grupper om deres cases. Problemformulering, samt beskrivelse af undersøgelses-metode og tidsplan for det resterende case-arbejde. Forventet omfang: 3 sider. Afleveres til læreren senest fredag d. 1. marts 2003 kl. 16 (evt. pr. e-post). Sammenfattende synopsis som oplæg til den mundtlige eksamen. Forventet omfang: 12 sider (eksl. indholds- og litteraturfortegnelser mv.). Afleveres senest fredag d. 30. april kl. 12 til Studieadministrationen.

32  Om synopsis Synopsis skal ikke i noget videre omfang indeholde teoretiske eller metodiske overvejelser Synopsis skal fremlægge de overordnede analyser og konklusioner for den valgte case og problemstilling. Gruppen hæfter kollektivt for hele synopsen Fastlæg fokus/problemstilling med det samme (selvom det laves om senere) Gruppevis vejledning et par gange i forløbet efter aftale

33 Om at finde empiri og at træffe aftaler herom
Mulige emner: Offentlige styrelser og direktorater Finansielle virksomheder Kende nogen, der kender nogen (PDI) Medievirksomheder Love anonymisering af virksomhed i rapport Men ingen vetoret til virksomhed over rapports indhold Rapport vil være offentlig tilgængelig

34 Aftaler om empiri Tilbyde at forelægge konklusioner for virksomhed og indgå i dialog herom Adgang til interviews med Projektansvarlig fra modtager organisation, eller repr. herfor Projektansvarlig fra udvikler organisation, eller repr. herfor Ansvarlig for kommende systembrug /driftorganisationeller repr. herfor Gerne topleder fra modtager organisation Øvrige interessenter, udpeget af jer eller de projektansvarlige Sikre mulighed for geninterviews sent i proces (når alt teori er gennemgået)

35 Gruppedannelse til empiristudier og rapport-skrivning
Grupper på 3-4 studerende er optimalt Ingen grupper er endelige før alle grupper er fuldt færdigdannede! Afklar forventninger til ambitionsniveau Afklar arbejdsform, grad af uddelegering

36 Hvorfor projektledelse?
Penge Tid Kvalitet

37 Opgave 1

38 Opgave 1

39 Projektledelse i praksis
PLS-DDF undersøgelsen

40 Dansk Dataforening. Undersøgelse af
Problemer med IT-leverancer og Brugeruddannelse. 2001

41 Litteratur og øvelser til lektion 2 (den 11. februar)
1. Læsning: Caddle & Yeates kapitel 3 - 4 (Andersen kapitel 2) Øvelse 1 og 2 Afleveres ikke, men øvelse nr. 2 diskuteres den 11. februar om formiddagen 3. Præsentation af case-muligheder Gå i gang med at drøfte mulige projekter til din case så vi kan drøfte dem 11. februar om eftermiddagen


Download ppt "Lektion 1 4. februar 2004 Claus Seeberg Friis Peter Olaf Looms"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google