Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Usability ITU, forår 2008 Usability ITU Forår 2008 ’Teori 1’ 2. kursusgang, 7. februar 2008.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Usability ITU, forår 2008 Usability ITU Forår 2008 ’Teori 1’ 2. kursusgang, 7. februar 2008."— Præsentationens transcript:

1 Usability ITU, forår 2008 Usability ITU Forår 2008 ’Teori 1’ 2. kursusgang, 7. februar 2008

2 Usability ITU, forår 2008 Slide 2 Aftenens program Gruppedannelse Mentale modeller Normans 7 trins Action cycle Viden, hukommelse og kognition Perception og gestalter Læring = Designudfordringen? Øvelse tilbage på ITU

3 Usability ITU, forår 2008 Slide 3 Fra sidste gang Situationen –Specifik bruger –Specifik opgave/mål –Specifik kontekst Produktet –Forudsætninger –Vilkår Mødet mellem de to Opnå størst mulig brugbarhed igennem bestemte kriterier

4 Usability ITU, forår 2008 Slide 4 Modellering af den sammenstilling Designer 7 trin cyclus Mental model System model Designers model

5 Usability ITU, forår 2008 Slide 5 System model (Norman) System model er for kompleks at forstå Brugers handlinger stemmer ikke overens med systemets Forståelse af systemet, hjælper os ikke i brugen Forståelse i udviklingen gælder ikke forståelse af brugen. Kunsten er at er repræsentere systemets handlen, uafhængigt af hvad der reelt sker. For at komme tættere på den mentale model, må repræsentationen forenkles (og det skal forstås relativt).

6 Usability ITU, forår 2008 Slide 6 Afstanden mellem brugerens og systemets model Den mentale model er vores forklaring af hvordan noget bruges – det har vi behov for, når vi skal bruge noget, vi skal ”forstå” det, så vi forstår vores egen model. I det optimale system er den mentale og designerens model ens Jo tættere de er på hinanden, desto nemmere opleves det at bruge

7 Usability ITU, forår 2008 Slide 7 Paralleller til den mentale model Jared spool: Brugerens viden og systemets (krævede) viden Norman: Information i hovedet og i verden Alan Cooper – Strække brugerens tænkning for at forstå en maskinelogik, snarere end den anden vej. Hele tiden fokus på afstanden mellem computeren(systemet) og mennesket (brugeren)

8 Usability ITU, forår 2008 Slide 8 Normans Action Cycle 7 trin i en simpel model af interaktion For hver trin (især de nederste fire) kan vi spørge hvad der kræves fra systemet for at skabe et godt udgangspunkt for netop det trin. Det er de 7 spørgsmål man kan stille ud fra modellen (side 53) Gulfs: –Udførelse: Forskel mellem muligheder i system og i det brugeren vil –Evaluering: Forskel mellem feedback og det brugeren forstår der sker.

9 Usability ITU, forår 2008 Slide 9 Action Cycle og de 7 trin The World Goal Sequence af actions Intention to act Evaluation of perceptions Interpreting the perception Execution of the action sequence Percieving the state of the world

10 Usability ITU, forår 2008 Slide 10 Usability problematik Graden af hvor svært noget er, må være en kombination af brugerens forståelse/oplevelse og de forudsætninger systemet sætter for at opnå et ønskeligt resultat Derfor kræves der kendskab til vores ”perceptions- apparat”:

11 Usability ITU, forår 2008 Slide 11 Dynamiske størrelser Viden - information Erfaring – hukommelse Tænkning – brug af de to ovenstående Læring – at lægge til de to ovenståene De siger tilsammen noget om brugeren forudsætninger og situation De har indflydelse på brugbarheden, da de afgør udgangspunktet for interaktionen.

12 Usability ITU, forår 2008 Slide 12 Viden, erfaring, hukommelse (tegn linje) Pre-attentive processing (Sensory register) Korttidshukommelse 7+/-2 –Hurtig men sårbar Langtidshukommelse –Langsom men med stort potentiale

13 Usability ITU, forår 2008 Slide 13 Iconic memory

14 Usability ITU, forår 2008 Slide 14 Gestalt principper

15 Usability ITU, forår 2008 Slide 15 Gestalt principper Forhold mellem gestalter:

16 Usability ITU, forår 2008 Slide 16 Graden af tænkning involveret Sammenhæng mellem det vi ser og det vi tænker - som i Eyetracking Når noget er intuitivt, let af overskue eller forstå, så er det tæt knyttet til visuelle kvaliteter Læren: –Hvis disse processer ikke understøttes skal vi tænke mere –Hvis de gør, får vi hurtigere forståelse.

17 Usability ITU, forår 2008 Slide 17 Viden og tænkning Experiential cognition –Relateret til det preattentive, men erfaringsbaseret Reflective cognition –”Avanceret tænkning”

18 Usability ITU, forår 2008 Slide 18 Placeringen af information Information in the head and in the world –Hukommelse er viden i hovedet (STM, LTM) –Vi har ikke al viden i hovedet –Fordele og ulemper ved forskellig placering Vi kan understøtte viden i hovedet ved: –Viden i verden –Ikke at kræve stor præcision (men understøtte den) –Naturlige begrænsninger er til stede –Kulturelle rammer Viden i verden er også en påmindelse – altså en blanding af de to placeringer af viden

19 Usability ITU, forår 2008 Slide 19 ”Intuitivitet” – et syn på viden #1 Brugeren har den viden der kræves og kan bruge designet umiddelbart #2 Designet hjælper brugeren over springet mellem bruger og system Man kan altså øge brugerens viden eller gøre systemets krav tilgængelige

20 Usability ITU, forår 2008 Slide 20 Jared Spool: Det intuitive design

21 Usability ITU, forår 2008 Slide 21 Læring Accretion – kumulativ læring (Illeris) Tuning – assimilativ Restructurering – akkomodativ Indlæringen er afhængig af designets evne til at understøtte de forskellige læringsformer – høj usability må give lettere indlæring.

22 Usability ITU, forår 2008 Slide 22 Læring og erfaring Erfaring med produktet Effektivitet Genbrugs- belastning 1. succes Forudsigeligheds -kløft Tilegneligheds-kløft Ekspert- brugerniveau Systempotentialet Modificeret efter (Jordan 1998, s 16) læringskurven

23 Usability ITU, forår 2008 Slide 23 Perpetual Intermediate – Alan Cooper Vi er i en evig tilstand midt mellem begynder og ekspert. Vi lærer og aflærer hele tiden. Vi holder ved lige, vi lærer nyt. Der skal designes forskelligt til begynder og ekspert – og til midt mellem…

24 Usability ITU, forår 2008 Slide 24 Mechanical age vs information age Vi har fået nogle vaner, som sidder fast i vores softwareudvikling. Dem bør vi gøre op med. De er baseret på en overgangsfase og en tidlig forståelse. Vaner kan både være gode og dårlige. Godt med konsistens og rutiner, dårligt med fastholdelse af forkerte eller tekniske metaforer. Kalenderen er et eksempel – har han ret?

25 Usability ITU, forår 2008 Slide 25 Ses også i den virkelige verden:

26 Usability ITU, forår 2008 Aftenens øvelse

27 Usability ITU, forår 2008 Tak for nu Vi ses til mere usability...


Download ppt "Usability ITU, forår 2008 Usability ITU Forår 2008 ’Teori 1’ 2. kursusgang, 7. februar 2008."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google