Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Sådan har jeg optimeret transporten på min bedrift

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Sådan har jeg optimeret transporten på min bedrift"— Præsentationens transcript:

1 Sådan har jeg optimeret transporten på min bedrift
Gdr. Finn Pedersen Østergård Kirkevej 4 8765 Klovborg

2 Opdeling af bedriften Østergård landbrug består af en større svineproduktion og 450 ha ager. Bedriften er fordelt på tre ejendomme med svineproduktion samt en afdeling, der varetager pasning af jorden og al transport i landbruget. Afgrødesammensætningen er hvede, byg, raps, rug, havre, frø og majs til modenhed. Markerne ligger i en radius af 8 km fra hovedejendommen. Dette stiller store krav til transport og logistik. I afdelingen for markbrug har vi maskiner og udstyr, der kan håndtere transport af smågrise og slagtesvin, vogne til kørsel med valle samt transport af færdigfoder til de andre ejendomme. For seks år siden udarbejdede vi den første maskinanalyse. Dette var et fantastisk stykke værktøj til at give et overblik over omkostningerne pr. ha, og på denne måde udregnet et ret præcist DB. Jeg kunne dog hurtigt se, at der var en del omkostninger, der var svære at sætte pris på – såsom klargøring, vedligehold og transport. Derfor begyndte overvejelserne om at investere i en lastbil at melde sig. Vi indhentede priser fra vognmænd, der kunne transportere vores smågrise, slagtesvin og valle samt flytte gylle. Et budget blev lagt med de indhentede priser indeholdende en reduktion på 20 %. Dette var mit krav til risiko. Regnestykket viste dog hurtigt, at vi ikke kunne købe og vedligeholde en lastbil for dette. Overvejelserne gik også på at køre sand og grus for på denne måde at få flere udfakturerede timer på lastbilen. På dette tidspunkt havde jeg selv en grusgrav, der var lejet ud for en årrække. Dette harmonerede dog ikke med min strategi om at landbrug er vores kerneområde og da konkurrencen i transportbranchen er meget hård gik jeg hurtigt fra denne løsning. Min konklusion blev, at landbruget var for lille til at investere i en lastbil.

3 Krav til transport Derfor begyndte jeg igen at regne på andre alternativer med min maskinanalyse som værktøj til at vide hvad omkostningsniveauet måtte ligge på.

4 Sådan har jeg optimeret min bedrift
Kroghejsevogn Fleksibelt system Nemt at køre med Begrænset vedligehold Efter at have udelukket lastbilen fandt vi hurtigt ud af at løsningen med en kroghejsevogn var den rigtige løsning for os. Vi investerede derefter i 4 store korncontainere og en entreprenørcontainer. Alle med mulighed for at placere en luftkanal i bunden til beluftning af forskellige afgrøder.

5 Gylleudbringning Bruges som buffertank til gylle
Nemt at placere de forskellige steder i marken Ingen svineri på vejen Jeg kunne se, at når vi skulle transportere gylle udover tre km kunne vi ikke konkurrerer med lastbiltransport. Derfor begyndte vi i 2004 at leje lastbiler, der så afleverede gyllen i buffertanke på marken, når vi skulle køre gylle på længere afstande. Denne løsning kunne jeg hurtig se var meget genial. Vi undgik at køre på vejen med den brede vogn, og samtidig blev vores kapacitet sat betydeligt i vejret.

6 Sprøjtning Sprøjtning
Stor kapacitet Med marker spredt ud over et relativt stort område var det afgørende at vi kunne sprøjte mange ha uden at skulle hjem og påfylde. Vi valgte en luftassisteret sprøjte, der har mindre krav til optimal sprøjtevejr. På denne måde at få flere dage til sprøjtning. Flere sprøjtedage

7 Transport af korn Meget stor kapacitet
Mulighed for at leje vognmænd til at overtage transporten på vejen Arbejdsbesparelse Stor fleksibilitet Lave transportomkostninger Kroghejsesystemet er også meget ideelt i høst. vi transportere kornet fra mejetærskeren og stiller den fulde container i vejkanten, som derfra transporteres videre af en lastbil til kornlageret derhjemme. Vi bruger vores maskinanalyse til at se, hvor få km vi egentlig kan køre med traktor og vogn inden vi mister konkurrencedygtigheden til lastbilen.

8 Opbevaring Mulighed for at opbevare græsfrø efter høst
Mulighed for beluftning Nemt at transportere til slutmodtageren

9 Transport af valle og grise
Arbejdsbesparende Med til at udnytte traktorerne optimalt Høj fleksibilitet Mht. transport af grise valgte vi at købe en dobbeltdækkervogn, der kan rumme 150 slagtesvin. På dette område skelede vi også til smittebeskyttelse og høj fleksibilitet. På disse nævnte områder kunne vi erfare, at vi lige pludselig var blevet meget mere konkurrencedygtige. Dette var yderligere med til at sænke vores tidsforbrug. Et andet stort område, der trængte til optimering, var afhentning af valle fra det lokale mejeri. Dette resulterede i, at vi i dag har gravet en pibeline ned fra mejeriet til hovedejendommen. Herfra fordeler vi vallen til de to andre gårde med svineproduktion og læssetiden er reduceret til fire minutter. I dag er vi i gang med at optimere afgrødesammensætningen på de forskellige områder af markdriften i et projekt sammen med Landscentret og Aalborg Universitet.

10 Konklusion Sammenligning til andre landbrug er meget svær, når vi snakker transport og logistik. Der kan være mange individuelle forhold, der skal tages hensyn til. Det der kan se ud som en fornuftig investering på et landbrug kan være helt forkert på et andet landbrug trods samme størrelse. Så derfor er det meget vigtigt, at man kontakter f.eks. en maskinkonsulent, der kan være behjælpelig med at opsætte mål på dette område. Stor indtjeningsmulighed ved forbedring af transport – tager hensyn til individuelle forhold!


Download ppt "Sådan har jeg optimeret transporten på min bedrift"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google