Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Virksomhedens informationsbehandling lektion 13 Logistiske styringselementer 4-11-2009 Ved. Jens Godik Højen.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Virksomhedens informationsbehandling lektion 13 Logistiske styringselementer 4-11-2009 Ved. Jens Godik Højen."— Præsentationens transcript:

1 Virksomhedens informationsbehandling lektion 13 Logistiske styringselementer 4-11-2009 Ved. Jens Godik Højen

2 Materialeflow i produktionen Første niveau, betegner produktionsenhed, f.eks. en manuelt betjent drejebænk til fuldautomatiske arbejdspladser, CNC, NC osv. Andet niveau, betegner Styring af værkstedet, en montageafdeling med relationer til lagre, transport planlægning osv. Tredje og fjerde systemniveau, betegner Hele fabrikker og distribution til kunder og markeder, her inddrages produktion, udvikling, marketing, indkøb, osv. Se figur side 137.

3 Layout typer i logistiskorganisering Funktionslayout Produktlinjelayout Gruppelayout –Selvstyre i gruppelayout –Gruppeteknologi

4 Distribution  Decentraliserede lagre  Markedsopdelt produktion  Centralt lager med distributionscentre  Direkte distribution  Tredjepartsleverandører –Partnerskabsaftaler (outsource) –Tredjepartsaftale (kundetilpasset løsning) –Integreret aftale Leverandøren overtager væsentlige dele af logistikfunktionen.

5 Logistik og informationsteknologi

6 Historisk Udvikling (generation) Integrerede batch systemer (60’erne) Interaktive realtidssystemer (70’erne) Brugerudviklede systemer (80’erne) Digitale standarder og udveksling (00’erne)?

7 Integrerede informationssystemer SAP Microsoft Oracle HVORFOR UDEBLIVER DE STORE JUBELSCENER VED INDFØRELSE AF ERP?

8 ERP – Enterprise Ressource Planning Funktioner i virksomheden der understøttes af ERP systemet Finans Controller HR – Human Ressource Logistik –Salg og distribution –Materialestyring –Produktionsplanlægning –Kvalitetsstyring Fabriksvedligeholdelse

9 Data Warehouse Data Warehouse er begrebet der dækker over en samling af historiske data struktureret og organiseret efter definerede rapporteringskrav. EIS (Executive information system) MIS (Management information system) OLAP (Online analytical processing)

10 EDI – Electronic data interchange EDI er en aftalt standard “protokol” hvor igennem forskellige systemer kan “tale” sammen. EDI medvirker at der kan udveksles dokumenter med virksomhedens nære omgivelser. Målet er at afskaffe papir

11 Kommunikation gennem forskellige ”net typer” Internet Intranet Electronic Commerce QR Quick Responce systemer JIT principper se side 169 VMI - Vendor managed Inventory (sælgeren forvalter beholdning)

12 IT integration MAP – Manufacturing automation Protocol TOP – Technical and Office Protocol OSI – Open System interconnection IGES – Initial Graphics Exchange specification CALS – Computer Aided Logistics Support STEP – Standard for the Exchange og Product Definition data

13 Udvikling af datasystemer Udviklingsmetoder af datakilder afsnittet er lidt rodet. Prøv at få bedre struktur på følgende emner Eksperimenter med systemskitser Eksperimenter med prototyper Individuel tilpasning

14 Intern integration Direkte overvågning Standardiserede arbejdsprocesser Standardiseret output Standardisering af faglig viden

15 Organisationsformer Basal form – direkte overvågning, f.eks. et værksted, med få regler til arbejdets udførelse Maskinbureaukrati – standardisering af arbejdets udførelse Divisionaliseret organisationsform – standardisering af output Fagbureaukrati – standardisering af færdigheder Adhocrati – standardisering af organisatorisk strukturer

16 Strategisk leverandørsamarbejde Et samarbejde i form af regulære partnerskaber i forsyningskæden Hvad skal ikke være i et samarbejde: Begrænset rationalitet (manglende grundoplysning i en beslutningsproces) Opportunisme (bevist snyd og manipulering) Transaktionsspecifikke investeringer, for at minimere usikkerhed og opnå bedste pris på en vare.

17 Exit voice strategi At holde en arms længde til en leverandør. Begrænsning af kommunikation pga. en konstant risiko for at blive skiftet ud.

18 Kriterier for udvælgelse af samarbejdspartner Se listen side 205 - 207


Download ppt "Virksomhedens informationsbehandling lektion 13 Logistiske styringselementer 4-11-2009 Ved. Jens Godik Højen."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google