Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation af Sherry Turkle

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Præsentation af Sherry Turkle"— Præsentationens transcript:

1 Præsentation af Sherry Turkle

2 Sherry Turkle Sherry Turkle er født I New York
Professor I sociale studier af videnskab og teknologi på instituttet for teknologi I Massachussets Hun er endvidere uddannet klinisk psykolog. Hendes arbejde er fokuseret på psykoanalyse og kultur, og psykologien Inden for menneskers forhold til teknologi, specielt computerteknologi og afhængighed af computere. Nogle medier omtaler hende som “cybershrink”

3 Hackere: Forstår computeren på makroniveau
Hackere: Forstår computeren på makroniveau. Vil udforske grænserne – hvor langt kan vi gå? De analyserer store computersystemer. De søger ”kicket” og som en udtaler, er deres mål: "walking on the edge of a cliff". Hobbyister: Forstår computeren på mikroniveau. Vil finde computerens mindste dele. Arbejder med hardware og de små detaljer i computeren. Vil kontrollere hvordan computeren fungerer (programmere). Brugere: Er ligeglade med, hvordan computeren virker, så længe de kan bruge den. Er hackernes antitese. Computere skal kun udfylde de formål, jeg har brug for den til. Den ”er” ikke noget i sig selv.

4 Modernisme: Rationel orientering
Modernisme: Rationel orientering. Vi finder betydning gennem at undersøge de underliggende strukturer i verden omkring os. Vi søger forståelse, forklaring, kontrol og manipulation.. Postmodernisme: En verden med skiftende overflade. Intet er ”sandt” og givet. Ingen ultimative betydninger – alt er svævende. Vi kan kun røre overfladen af ting.

5 Macintosh 8 MHz, 1984. “People were encouraged to interact with technology in something resembling the way they interact with other people” Sherry Turkle

6 Macintosh´en: Den nye modstander af den modernistiske kultur
Macintosh 8 MHz, 1984. Macintosh´en: Den nye modstander af den modernistiske kultur “For some, it was also alarming that Macintosh users tended to dispense with their manuals and learn about their systems by playing around” Sherry Turkle

7 Slutningen af 1980´erne. IBM´s første bærbar Apple´s første bærbar

8 “Computers would not be the culturally powerful objects they are turning out to be if people were not falling in love with their machines and the ideas that the machine carry” Sherry Turkle

9

10 Life on the Screen: Aspects of the Self
”Many of the institutions that used to bring people together – a main street, a union hall, a town meeting – no longer work as before. Many people spend most of their day alone at the screen of a television or a computer.”(Turkle s. 178)

11 Life on the Screen: Aspects of the Self
”On one hand we insist that we are different from machines because we have emotions, bodies, and an intellect that cannot be captured in rules, but on the other we play with computer programs that we think of as alive or almost-alive.”(Turkle s. 177)

12 Life on the Screen: Aspects of the Self
Turkle: What will computer-mediated communication do to our commitment to other people? Will it satisfy our needs for connection and social participation, or will it further undermine fragile relationships? What kind of responsibility and accountability will we assume for our virtual actions?

13 Life on the Screen: Aspects of the Self
Internettet har bidraget til, at man taler om, at man kan have flere identiteter på fx chats, online communities osv. ”Internettet er blevet et socialt laboratorium, hvor vi eksperimenterer med at opbygge og genopbygge identiteter.”

14 Life on the Screen: Aspects of the Self
Sherry Turkle har interviewet en række brugere af MUDs hvor hun bl.a. at søgt at få svar på: Hvilke personaer skaber brugerne? Kan deres real-life personer lære af deres virtuelle personaer? Hvordan kommunikerer brugerne, og hvorfor gør de det? Er det et overfladisk spil og spild af tid? Er det tegn på en identitetskrise?

15 Life on the Screen: Aspects of the Self
Turkle tager udgangspunkt i MUDs (Multi User Dungeons/Domains/Dimensions): En form for socialt virtual-reality som er tekstbaseret. Brugerne optræder under navne og spiller en rolle som fx kan være enten meget tæt på ens egen personlighed eller meget langt fra.

16 Life on the Screen: Aspects of the Self
Personer som Turkle har interviewet: Julee (19): spiller face-to-face rollespil  Konflikt med sin mor som hun får bearbejdet via rollespillet. Gordon (23): bruger MUDs fordi han er upopulær og overvægtig i virkeligheden. Matthew (19): har et dårligt forhold til sin far, der drikker for meget og har været moren utro. Han bruger MUDs til at spille den person, som han ønskede sig faren ville være. Stewart (23 år): bruger MUDs til at udleve det, som han aldrig ville gøre i virkeligheden. Han er blevet gift i MUD-verdenen. Robert: brugte MUDs meget intensivt i en periode (120 timer om ugen i en periode) for at undgå druk og fester pga. en alkoholiseret far. Blev ansat til at administrere en MUD.

17 Life on the Screen: Aspects of the Self
Psykoterapi eller afhængighed? ”MUDs may provide a place for people to talk freely – and with other people rather than with a machine – but they also illustrate that therapy has to be more than a safe place to ”ventilate”.” Fx Stewart som blev afhængig. Han forsøgte forgæves at blive ligesom sin personae ”Achilles”(social, går til fester, taler med andre om sine problemer osv.).

18 Life on the Screen: Aspects of the Self
Det der gør virtuelle communities attraktive er, at de giver mulighed for at lege og afprøve. ”The adolescent moratorium is a time of intense interaction with people and ideas. It is a time for passionate friendships and experimentation.” (Erik Ericson’s moratorium – what ”the college years” were about).

19 Life on the Screen: Aspects of the Self
Er MUDs psykoterapi? Turkle mener, at MUDs kan være det, hvis den der MUD’ler også er i psykoterapi i real-life. MUDs kan medvirke til personlig udvikling og forandring men ikke for alle. Fx kunne stewart ikke løse sine problemer ved at tilbringe al sin tid på MUDs.

20 CMC Grundstenen i CMC = kommunikation
Den ”virkelige” identitet glider i baggrunden Mennesket er et socialt væsen, så vil vi lave os selv om for at passe ind i cyberspace?

21 MUDs Opstået af idéen om Dungeons and Dragons Et tekstbaseret univers

22 Hvad betyder MUDs MUDs = Multi-User- Domains/Dimensions/Dungeons
To typer af MUDs: The adventure type The social MUDs

23 The adventure type Minder meget om Dungeons and Dragons
Man opnår experience points ved at dræbe monstre og drager og ved at finde guldmønter, amuletter osv.

24 The social MUDs Åbne områder, hvor kun fantasien sætter grænser
Her interagerer spillerne med hinanden og det er deraf navnet social MUDs kommer Det er denne type Turkle beskæftiger sig med

25 Karaktererne i MUDs ”The characters one creates for a MUD are referred to as one’s personae. This is from the Latin per sonae which means that through which the sound comes, in other words, an actor’s mask.” (Turkle, s.182) ”MUDs provide worlds for the anonymous social interaction in which you can play a role as close to or far away from your real self as you choose. For many game participants, playing one’s character(s) and living in the MUD(s) becomes an important part of daily life.” (Turkle, s.183)

26 Konsekvenser Synspunkt fra Bell:
Der er dem, der ser CMC [MUDs] som styrkelse af fællesskab og de, der ser CMC [MUDs] som en isolerende form for kommunikation ”Allerede nu er der historier fra Kina om drab i den virkelige verden på grund af tyveri af f.eks. Et sværd inde i et spil.” (http://www.dr.dk/DR2/Temaaften/Udsendelser/tirsda g/2007/02/ html)

27 World of Warcraft World of Warcraft = udvidelse af MUDs
Kinesiske virksomheder har specialiseret sig i at starte figurer op og sælge dem på verdensplan: ”[..]kinesere, der lever på såkaldte ’goldfarms’ arbejder i 12-timers skift på at spille og sælge karakterer, slotte og sværd for virkelige penge til spillere over hele verden.” (http://www.dr.dk/DR2/Temaaften/Udsendelser/tirsda g/2007/02/ html)

28 Afrunding ”A MUD can become a context for discovering who one is and wishes to be. In this way, the games are laboratories for the construction of identity [..]” (Turkle, s.184)

29

30


Download ppt "Præsentation af Sherry Turkle"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google