Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Fælles fagligt fundament ”nye briller i det pædagogiske arbejde

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Fælles fagligt fundament ”nye briller i det pædagogiske arbejde"— Præsentationens transcript:

1 Fælles fagligt fundament ”nye briller i det pædagogiske arbejde
Projektets baggrund Torben Næsby UCN

2 Projektets Læringssyn
Barnets læring og udvikling er ikke en spontan proces, hvor barnets biologiske modning og tilpasning til omgivelserne er drivkraft, men en menneskelig understøttet proces, hvor barnet udfordres og vejledes af dets omsorgsgivere i et kommunikativt samspil

3 Undervisning og vejledning
transformation Nyt sprog Ny viden/ børnesyn Ny praksis Praksis Undervisning og vejledning Teori Kompetence -hjulet Læring og vejledning Følelser Projektet Vidensarbejde Menneskearbejde Lønarbejde

4 Transformation - Samspil mellem læring og anvendelse
Læring - teori praksis - anvendelse Use it or loose it Motivation – medarbejderen selv, ny viden Undervisningen – inddragelse af praksis/ træning og øvelse, variation, vekselvirkning Forhold på arbejdspladsen – kan vi komme til at bruge det lærte, implementering, systematik

5 9 forhold af betydning for transformation
Den lærende har et behov – kan se meningen og har medindflydelse på indhold Den lærende har et mål og oplever progression Praksis ind i undervisningen mhp. anvendelse Eksempler og variation i undervisningen Transfertræning i undervisningen Underviseren – tillid og dialog Arbejdspladsen er innovativ – klar til ny viden De sociale relationer på arbejdspladsen, ledelse Fortsat refleksion over læring og anvendelse Bjarne Wahlgren: Transfer mellem uddannelse og arbejde.

6 Teksterne Teorien og empirien ser på muligheder for at børn kan deltage i fællesskaber og lære og udvikle kompetencer, så børn kan begå sig og få et godt liv i dag og i fremtiden Teorien og empirien lægger op til at børns, pædagogisk personales og forældres subjektive oplevelser og erfaringer anerkendes og inddrages i læreprocesserne. Teorien og empirien har opmærksomhed på kvaliteten af samspillet mellem voksne og børn. Den hviler på en anerkendende, ressourceorienteret og relationel tilgang.

7 Nøglen: Zonen for intimitet
Uden for Grænsen Inden for Den lærende som objekt, som fremmed, som én ”der mangler noget” Omsorgssvigt Udsathed Marginalisering Ingen anvendelse af det lærte Definition af den lærende Inklusion perspektiv eksklusion Den lærende som person, som én der har ressourcer Empatisk identifikation/ spejling Medoplevelse af den lærendes følelser og meninger Sensitivitet, 8 temaer. ICDP


Download ppt "Fælles fagligt fundament ”nye briller i det pædagogiske arbejde"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google