Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Digital videoformidling Spatial recompositing Eksisterende teknikker: Pan & Scan Letterbox Crop.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Digital videoformidling Spatial recompositing Eksisterende teknikker: Pan & Scan Letterbox Crop."— Præsentationens transcript:

1 Digital videoformidling Spatial recompositing Eksisterende teknikker: Pan & Scan Letterbox Crop

2 Digital videoformidling Panavision 70 David Lean: original komposition Formatet passer ikke til tv (3:4 el. 16:9)

3 Digital videoformidling Pan & Scan Enten panoreres over billedet, ellers beskæres det uhensigtsmæssigt

4 Digital videoformidling Letterbox Komposition beholdes, men billedestørrelsen er for lille på alm. TV

5 Digital videoformidling Spatial Recompositing Digital billedeanalyse 'fjerner' det uudnyttede rum, således at objekterne placeres korrekt på alm. TV http://www.shibumi.org/eoti/index.htm

6 Digital videoformidling Receptionsanalyse Empiri og evaluering

7 Digital videoformidling Metoder Effekt-forskning (sociologisk) –Publikums vaner og reaktioner (vold!) Kritisk-forskning (humanistisk) –Tekst betydninger generelt Receptionsanalyse (tværvidenskabelig) –Betydning for empiriske modtagere –Forsøg på at kombinere en teori om modtageren/teksten med undersøgelser af empiske modtageres reception –Evnen til at operationalisere teorien er afgørende for analysens troværdighed/validitet

8 Digital videoformidling Kanyleteori AfsenderBudskabModtager Encoder Decoder Den Medieneutrale Kommunikationsmodel

9 Digital videoformidling Kvantitativ metode Sandhedskriterier –Repræsentativitet (statistik) –Validitet (metodisk relevans) Kan teorien forklare problemstillingen ? –Rehabilitet (spørgeskema udformning/sprog) Ledende sp. ? Kontekst ? Strategi ? –Objektivitet Generalisérbarhed, repetition (distance) –Uses and gratifications Modtageren er aktiv og dækker sine behov Mere nuanceret kommunikationsopfattelse Funktionalistisk (kan behov udtrykkes sprogligt?)

10 Digital videoformidling Kvalitativ metode Interview og deltagerobservation –Interaktionisme og etnografi –Komplekse betydninger –Interaktion mellem individder (via mediet) Iagtagelse af ritualer i stedet for at spørge direkte –Interaktion mellem forsker og informant Kendskab til ’hele’ informantens livsverden Betydningsdannelse ifht. personlighed

11 Digital videoformidling Receptionsanalyse Ideologi-kritisk –Forsøg på at be- eller afkræfte en given hypotese omkring tekstens indhold Kognitionpsykologisk –Lykkes kommunikationen ?(kommunikationsbrist?) –Hvilke skemata(skemaer) aktiveres hos modtageren ? –Forsøger modtageren at anvende ’uhensigtsmæssige’ skemata, set fra afsender siden ? –Er der intra-subjektive(biologiske) forhold omkring perceptionen som ’går galt’ ? –Perception (genkendelse) vs. Reception (erkendelse)

12 Digital videoformidling Skemata Bottom-up (grundlæggende perception) –3D rum (vektorer), dybde (fokus), parallakse (bevægelse) –’Mønster-genkendelse’ (Magritte: ’Dette er ikke en pibe’) –Kausal.logisk erfaring (man brænder sig på kakkelovnen) Top-down (kulturel erfaring) –Prototyper (handlinger,aktører,miljøer) Fx. er et prototypisk skænderi karakteriseret ved acceleration (kortere ord) og fortissimo (højere lydstyrke) En prototypisk sælger er hurtigt-snakkende, ihærdig, overfladisk og utroværdig –Skabeloner (AV-kompetence) Genreforståelse (kanonisk fortælling, aktant-model)

13 Digital videoformidling Aktant Subjekt (dig) Objekt (13) Hjælper (Flid) Modstander (Dovenskab) Hjælper (Censor) Modtager (Subjekt?)

14 Digital videoformidling Kvalitativt interview –Ikke generalisérbart, objektivt (repetition) –Svar kan virke tilfældige og ’farvede’ Typiske problemer –Usynlige kriterier (ingen teoretisk forklaringsramme) –informanterne kan ikke holde sig ’til emnet’ –Citat-mosaik uden analyse (modstridende udsagn glemmes) –manglende dokumentation Styrken –Non-verbale data, flere tilpasnings muligheder –Større engagement (centrum for opmærksomhed)

15 Digital videoformidling Etnografi Skelnen mellem ’os’ og ’dem’ –Man kan ikke lave etnografi uden at skelne –Ritualer og ikke-bevidste handlinger –Kollektiv reception (interaktion) –Typiske områder: Familien Institutioner Subkulturer –Observatøren som medspiller / ’katalysator’ –Tilvænning gennem lange observationsperioder –Registrering / videooptagelser (aftales på forhånd)


Download ppt "Digital videoformidling Spatial recompositing Eksisterende teknikker: Pan & Scan Letterbox Crop."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google