Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Digital Kultur/25.09/1 Digitale fællesskaber II fra communities til sociale netværk?! Lisbeth Klastrup 4. kursusgang 25. september.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Digital Kultur/25.09/1 Digitale fællesskaber II fra communities til sociale netværk?! Lisbeth Klastrup 4. kursusgang 25. september."— Præsentationens transcript:

1 Digital Kultur/25.09/1 Digitale fællesskaber II fra communities til sociale netværk?! Lisbeth Klastrup 4. kursusgang 25. september

2 Status 2007 asynkrone tekst-baserede fællesskaber (mailinglister mv) synkrone 3D-verdener samt → nomadiske communities? → korte, affektivt prægede communities → profilbaserede communities Digital Kultur/25.09/2 fra skabelsen af et fælles socialt ”space” til personlige places?

3 I dag Hvad er ”web 2.0”? lidt netværksteori eksempel 1: blogs eksempel 2: ”social network sites” eksempel 3: distribuerede fællesskaber Digital Kultur/25.09/3

4 Digital Kultur/25.09/4

5 DBS 27.04.2007 ”web 2.0” Bevægelse fra:  information til kommunikation  facilitering af social interaktion koblet med personlig profilering  logiske kategorier til associativ tænkning  autoritær viden til kollektiv intelligens  urørligt design til ”mash-ups”  ”participatory culture”

6 Digital Kultur/25.09/6 “Web 1.0” (1990erne)“Web 2.0” FORMIDLING / INFODELTAGELSE /FORTÆLLING statisk indholddynamisk hjemmesiderblogs indholdsfortegnelse“tagging”,“folksonomy”, sociale bogmærker ”anbefalet læsning”ranking få folk til at blive på hjemmesiden længst muligt syndikering (få dem til at komme igen) sitemapsgooglemaps

7 Digital Kultur/25.09/7

8 netværk vs community? Digital Kultur/25.09/8 “A network is composed of loose ties, often the focus is on a topic or particular type of content or behavior. A community may have the same focus but the ties are stronger. No one misses you in a network; they might if you’re a popular and vocal member of a community.” (Amy Jo Kim) shared object (cf Jyri Engestrøm )

9 Digital Kultur/25.09/9 ”a webcommunity refers to a group integrated together by networked computers that has a sense of and a feeling towards itsself as a continuing, valuable collectivity” (Dean)

10 social netværksteori ”This method suggest a redefinition of the fundamental units of analysis….The unit is now the relation. The interesting feature of a relation is its pattern” (Garton, Wellman et al, s. 78) Digital Kultur/25.09/10 internettet: et netværk af links netværks- skabelse = linkstrategi

11 ..metodologi/styrker Ego networks eller whole networks ”range, centrality, roles, direction” Flow af informationer og ressourcer Hvilke udvekslinger skaber og vedligeholder sociale relationer? Identifikation af stærke og svage bånd Multiplekse eller ”enstrengede” relationer? Emergente klynger og hubs Kan iagttages på tværs af medier Digital Kultur/25.09/11 ”computer networks often are social networks” Garton, Haythornwaite, Wellman: ”Studying On- Line Social Networks”

12 en teori om ” bånd” Hvad er funktionen af stærke og svage bånd? Kobling mlm mikro og makronetværk Det er gennem svage bånd at vi skaber nye kontakter og får adgang til nye ressourcer Svage led skaber mulighed for mobilisering ”all bridges are weak ties” Digital Kultur/25.09/12 Granovetter: ”The Strength of Weak Ties” 1973

13 Social kapital forklarer vores vilje til handlen i sociale kontekster (kombi af øko. teori og social sciences) – herunder lyst til skabe bånd med andre dens funktion er produktiv, man vil opnå noget ”unlike other forms of capital, social capital inheres in the structure of relations between actors and among actors ” Digital Kultur/25.09/13 James Coleman: ”Social Capital in the Creation of Human Capital” 1988

14 Social kapital Social kapital: (adgang til) sociale relationer, soc. organisationer, muligheden for at regulere normer. 1) ”obligations, expectations, (afh. af ”trustworthiness”, ”credit slips”) 2)information channels 3)norms & effective sanctions community= ”strong ties” & social kapital Digital Kultur/25.09/14

15 Feld: focus teori Digital Kultur/25.09/15 Scott L. Feld: ”The Focused Organization of Social Ties” American Journal of Sociology, vol 86, nr. 5 1981 A foci is defined as a social, psychological, legal, or physical entity around which joint activities are organised…As a consequence of interaction associated with their joint activities, individuals whose activities are organized around the same focus will tend to become interpersonally tied and form a cluster. The task of the network analyst is the investigation of those social structural characteristics that serve to organize the activities underlying the social ties of a network” (s. 1016)

16 de ”nye” ”communities”? Ego-centric networks, weak ties akkumulation og fremvisning af social kapital mål i sig selv? (visualisering af ens sociale verden) konstant refokusering?? fokus på relation, aktivitet fremfor decideret fællesskab? Digital Kultur/25.09/16

17 de ”nye” ”communities”? Digital Kultur/25.09/17 1.generation community2. generation community fokuseret på en interesse et stedflere foci, flere steder fælles platform, et communityIndividuel platform i netværk (egocentric network) fællesskaberklynger CentraliseretDistribueret

18 Digital Kultur/25.09/18 15 min pause!

19 de profilbaserede netværks- og community sites personlig profil m. div. data, herunder ofte ”smag” i musik, film o.lign kommentar-funktion venneliste ”testimonials” ”venskab udlevet i offentlighed” danah boyd: ”Why Youth (Heart) Social Network Sites: The Role of Networked Publics in Teenage Social Life” (in press, online)

20 Digital Kultur/25.09/20

21 Eksempel 1: blogs, blogklynger og blogosfæren Digital Kultur/25.09/21

22 bloghistorie Begrebet ”weblog” brugt første gang af John Barger (forfatter til Robotwisdom.com) i 1997 Gennembrug omkring 1999, med lanceringen af nemt brugbare værktøjer som ”Blogger” I 1999 begyndte også de første lister over weblogs at dukke op I Danmark kom de første weblogs frem omkring midten af 2000 11 september 2001 betød et gennembrud for webloggen, både folkeligt og i mediesammenhæng I 2004 optræder weblogs som ”fænomen” på dansk tv I 2005 udtaler ”dansk ekspert” at alle virksomheder bør have en weblog (weblogs har været på forsiden af Business Week) I 2006 ”eksploderer” brugen af blogs i DK, bla. fordi mange danske mediehuse tilbyder blogservices – Time Magazine: ”You” er årets person

23 En kommunikativ webgenre typisk kendetegnet ved en kortfattet, uformel og personlig stil. Udtrykket kan være skriftligt, ”mundtligt” (podcast) eller visuelt (foto) eller en blandingsform. Dialogisk og netværksorienteret: Mange blogforfattere sigter på at udvide og styrke deres netværk af læsere gennem deres emnevalg, dialogiske henvendelseform og deres link-strategier. Et fænomen, der kombinerer ”me- branding” med ”social networking”? Hvad er en blog?

24 Bloggen som community? bloggeren som ankerpunkt (fremfor interesse?!) hierarkisk samtale …hjemme i stuen (salon/coffeehouse) dialog kan vælges til og fra Digital Kultur/25.09/24 Se også Nardi et al ”Why we blog”

25 Digital Kultur/25.09/25

26 Hvad er blogosfæren? Blogosphere is the collective term encompassing all blogs as a community or social network. The notion of a blogosphere is an important one for understanding blogs. Blogs by themselves are simply the published text of an author's thoughts, but the authors read and comment on others' blogs, link to them and cite them. These relationships between blogs compromise a shifting Internet-wide social and cultural network. wikipedia.en

27 Hvad er blogosfæren? “One observer likens the millions of blogs and their contributors and users to a blog biosphere or ecosystem. Another view is that the participatory phenomenon of the blog and its impact on journalism has created the 21st century equivalent of the 18th century coffee house, a place where anyone inte- rested could meet to exchange news and opinions in public.” whatis.com definition

28 Hering et al undersøgte social interaktion i 4 blogs og 2 linkforbindelser videre, ialt 5.517 blogs - hvor ”interlinked” er blogosfæren set fra den individuelle blog -hvilke blogs er forbundne, hvordan -hvad er det for samtaler, der foregår? At forstå blogosfæren

29 ” A-liste blogs linker man mest til (især filterblogs), men de linker ikke igen. A-liste bloggere linker til andre a-liste bloggere. Aktiv linking ud skaber flere links ind. Nogle blogs har ingen/få udgående links, men mange indkommende: ”autoriteter”. Andre linker meget aktivt ud: ”hubs” 3 identificerbare klynger: ”katolske”, ”homeschooling”, ”A-liste-blogger”. Indenfor disse blog-klynger linkes der intenst til hinanden. ”Conversations in the Blogosphere” Herring et al 2005

30 ” Typer af samtaler kommentarer i kommentarfunktion (mest anvendt) links i teksten omtale af den anden blogger ved kaldenavn eller blognavn ? Kender I til andre?

31 ”The blogosphere appears to be selectively interconnected, with dense clusters in parts, and blogs minimally connected in local neighborhoods, or free-floating individually, constituting the majority.” ”Textual conversation....involves a minority of blogs as well” ”Interactions are ”bursty”” Deres studie: 16 ud af de 20 blogs de så på i starten havde ingen udgående link. Tidligere studie: 48,8 % af alle blogs linker IKKE til andre blogs.

32 den danske blogosfære 2000: 8 blogs 2001: 42 blogs.... 2004: blogs bliver omtalt i de ”gamle” medier, første ”burst”? 2006: eksplosiv stigning: fra ca 6500 til 25000 feeds (heraf ca 85% blogs) på overskrift.dk 2007: overskrift.dk lister 50.000 blogs+ (= under 1% af den danske befolkning blogger...)

33 Blogvæksten i DK Kilde: Stefan Bøgh Andersen, Overskrift.dk

34 Blogtjek 2007 438 blogs 6339 svar/3551 unikke dvs. gnmsnit blog 14/8 47% skrives af kvinder 42% af mænd 7% begge køn/gruppe/fam. 4% ukendt

35 den gennemsnitlige bloglæser kvinde på 34 fra Kbh- området, videregående udd., arbejder med it el. komm, læser 2-5 blogs dagligt, primært personlige.

36 Læsevaner (hvor mange daglig) 1: 372 2-5:1564 5-20:1119 21-50:312 50+:185

37 Præferencer (type læst) Faglige:637 Politiske:267 Personlige: 2289 Andet:358

38 ”blogklynger” i DK (ud fra de 438 tilmeldte blogs) de sjove singlepiger de politiske ”drengeblogs” blogs om blogs, IT & komm. familielivsblogs strikkeblogs (mit absolut uvidenskabeligt estimat)

39 cf. Stinne, ”Stinnes speciale”, optælling af 340 weblogs via overskrift.dk, september 2006 den danske blogosfære

40 Eksempel 2: profilbaserede netværkssites ”public displays of connection” Digital Kultur/25.09/40

41 Friendster, 2002

42 LinkedIn Digital Kultur/25.09/42

43 Digital Kultur/25.09/43

44 Digital Kultur/25.09/44

45 Digital Kultur/25.09/45

46 Digital Kultur/25.09/46

47 Digital Kultur/25.09/47

48 Eksempel 3: distribuerede ”fancommunities” Digital Kultur/25.09/48

49 the new shape of online community distribueret flere typer aktiviteter (lytte, læse, skrive, kommentere) forskellige sites, forskellige funktioner (linking, pr, dele, anmelde osv) mlm sitecommunity og egonetværk ”boundary problems” Digital Kultur/25.09/49

50 Praktisk Øvelser: blogklyngeafdækning (13.00 – 15.00) Næste gang: identitet (prioriter ”Network Identity” teksten) Digital Kultur/25.09/50


Download ppt "Digital Kultur/25.09/1 Digitale fællesskaber II fra communities til sociale netværk?! Lisbeth Klastrup 4. kursusgang 25. september."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google