Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

3) Sprog og diskursfællesskab

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "3) Sprog og diskursfællesskab"— Præsentationens transcript:

1 3) Sprog og diskursfællesskab
Budskab   sprog   tekst Sprog : hvad er sprog ? - lingua : sprog  lingvistik , videnskab om det menneskelige sprog . -’ sproget vil overses : det er sprogets naturgivne bestemmelse at være middel og ikke maal’ (Hjelmslev ’omkring sprogteoriens grundlæggelse’) sproget er som et par velpudsede briller : man glemmer at man har dem på ’på samme måde går det , når vores sprog fungerer godt. Så er det så gennemsigtigt at man glemmer ordene, og kun tænke på det man taler om ’ ( Spang-Hanssen , 1981: ’ kulturblindhed’) et redskab,, der skal anvendes korrekt, for at vi kan kommunikere med hinanden på en effektiv måde … (Frandsen et al kap.1) et sprog er et system af lyde og andre tegn, der sættes os i stand til at kommunikere (Follesdal et al. (1990/2005 :169) chj-aau-06

2 Lingvistikkens forskellige discipliner
- teoretisk el. almen ling deskriptiv ling komparativ el. kontrastiv ling socioling psykoling kognitiv ling synkron ling diakron ling tekstling diskursanalyse chj-aau-06

3 4 synspunkter på sprog ifølge Ole Togeby(1977:’om sprog- en introduktionsbog)
- sprogets opbygning : det indre synspunkt : opbygning, funktioner, relation mellem sprogets elementer grammatik, semantik, fonetik, sprogfilosofi.. sprogets variationer : det kombinerede synspunkt : forskellige varianter af sproget er afhængigt af hvilke mennesker der bruger sproget og i hvilke situationer dialektologi, sociolingvistik, sprogsociologi, tekslingvistik, pragmatik, genrelære…. sproget i brug : det ydre synspunkt: sproget i forhold til den objektive virkelighed som omgiver os (omverden): sproget som filosofisk problem, som et psykologisk fænomen, som et sociologisk fænomen  sociologi, psykologi, semiotik… sprogets udvikling : det historiske synspunkt : et kulturhistorisk billede, vekslevirkningen mellem enighed og konflikt chj-aau-06

4 Den formelle definition
Sproget er et system af regler som indordner sig i et grammatik Fokus : struktur og form i sproget Saussure taler om synkron ling Chomsky om kompetens Togeby om konstituerende regler Man studerer : ordenes dimension : ortografi, fonetik, morfologi, leksikografi, terminologi… sætningens dimension: syntaks (sammenordning på græsk) tekstens dimension : fremstillingsform, tekstgenre… chj-aau-06

5 Den formelle definition: sprogets form og struktur
sproget er opbygget efter egne principper  grundmodel : Grundled + udsagnsled + genstandsled + evt. biled  med mulige omformninger ( aktiv, passiv, forklarende, spørgende, …) Sproget opfattes som et system af regler : eks.Chomsky : den generative lingvistik : - princippet om grammatikalitet, analyse af hver grammatisk sætning (opbygning, syntakse, udtale, betydning) begrundelse om det grammatisk medfødt sprogevne (den mentalistiske el. universalistiske teori) chj-aau-06

6 Den funktionelle definition :
Sproget har flere funktioner :  den funktionelle lingvistik at informere  at benævne  en ytring at skabe og opretholde sociale relationer Ytringen er den mindste sproglige enhed Eks.: M. Halliday = sproget er en ressource hjælper os til at skabe meninger ved at vælge inden for de systemer (netværk af relationer)  3 metafunktioner(måder at bruge sproget på) den ideale metafunktion den interpersonale m den tekstuelle m. chj-aau-06

7 Den funktionelle definition :
Fokus : sproget bliver brugt Saussure taler om diakron ling Chomsky om performans Togeby om strategiske regler Sproget består af tegn der referer til noget andet end sig selv og som har 2 solidariske dele : et udtryk og et indhold ’den disciplin inden for sprogvidenskab, som beskæftiger sig med det sproglige indhold, kaldes semantikken eller læren om betydning’ (Frandsen, 2002: 30) Man kan undersøge semantik i ordenes, i sætningernes og i tekstens dimension chj-aau-06

8 Ytringen : består af dele el. elementer : tegn fx en hest
Tegn : består af dele : figurer fx h- . Tegnet er den mindste sproglige størrelse som både har udtryk og indhold Udtryk Manifesterer sig på 2 måder : sproglyder : henvender sig til hørelsen  fonetik + fonologi - skrift : henvender sig til synet  grafetikken + grafologi Indhold Det, som udtrykket taler om eller refererer til relationer mellem udtryk og indhold = konventionelle, specifikke til hvert sprog  arbitraritet chj-aau-06

9 chj-aau-06

10 chj-aau-06

11 chj-aau-06

12 Semantikken blev grundlagt i oldtiden (Platon, Aristoteles)
Indhold /semantik Den disciplin som beskæftiger sig med indhold : semantikken (læren om betydning el. mening) Semantikken blev grundlagt i oldtiden (Platon, Aristoteles) Kan undersøges på alle 3 niveauer (ord, sætning, tekst) På ordenes niveau : denotative betydning(grundbetydning konnotative betydning (medbetydning) semantiske relationer(synonymi, antonymi, hyponymi, hypernymi) På sætningens niveau : semantiske roller På tekstens niveau : kohæsion /kohærens eksplicit el. implicit chj-aau-06

13 Saussure : semiologi : at studere ’tegnenes liv i det sociale liv’
Semiotik Læren om tegn Saussure : semiologi : at studere ’tegnenes liv i det sociale liv’ chj-aau-06


Download ppt "3) Sprog og diskursfællesskab"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google