Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

COMPUTER-SUPPORTED COOPERATIVE WORK Medier og Kommunikation 16-4-2004.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "COMPUTER-SUPPORTED COOPERATIVE WORK Medier og Kommunikation 16-4-2004."— Præsentationens transcript:

1 COMPUTER-SUPPORTED COOPERATIVE WORK Medier og Kommunikation 16-4-2004

2 COMPUTER-SUPPORTED COOPERATIVE WORK MEDIER OG KOMMUNIKATION, 16-4-2004 2 FORLØB Groupware ”Frames” Organisationskultur Situeret læring Forandring og produktivitet

3 COMPUTER-SUPPORTED COOPERATIVE WORK MEDIER OG KOMMUNIKATION, 16-4-2004 3 GROUPWARE Software, der understøtter samarbejde Det meste software er ”group aware” Andre krav end enkelt-bruger-software Man kan til en vis grad basere enkelt-bruger-software på principper afledt fra informationsteorien/processkolen I fokus hos disciplinen Computer-Supported Cooperative Work (opstået i forsøg på at løse/forklare problemer)

4 COMPUTER-SUPPORTED COOPERATIVE WORK MEDIER OG KOMMUNIKATION, 16-4-2004 4 GROUPWARE Lotus Notes (Reklamefilm)Reklamefilm Mest berømte/undersøgte Alternativer: Microsoft Exchange, webbaseret groupware (f.eks. Groupcare.dk), diverse open source-løsninger.

5 COMPUTER-SUPPORTED COOPERATIVE WORK MEDIER OG KOMMUNIKATION, 16-4-2004 5 GROUPWARE Særlige udfordringer ved groupware-udvikling 1.Misforhold mellem indsats og gevinst 2.Kritisk masse-problemer (og Prisoner’s Dilemma-problemer) 3.Forstyrrelse af sociale processer 4.Undtagelseshåndtering 5.Nem tilgængelighed (gruppefeatures) 6.Evalueringsproblemer 7.Udviklerintuition er mangelfuld 8.Adoptionsprocessen er kritisk Grudin: ”Groupware and social dynamics”Groupware and social dynamics

6 COMPUTER-SUPPORTED COOPERATIVE WORK MEDIER OG KOMMUNIKATION, 16-4-2004 6 FORLØB Groupware ”Frames” Organisationskultur Situeret læring Forandring og produktivitet

7 COMPUTER-SUPPORTED COOPERATIVE WORK MEDIER OG KOMMUNIKATION, 16-4-2004 7 FRAMES Perspektiv / kognitiv skabelon Vores opfattelse af en genstand bestemmer vores brug Fra Erving Goffmans ”Frame Analysis” Daniel Dennett: ”The Frame Problem” Brugerens mentale model skal helst passe på det konkrete stykke software (Norman) I ”Alpha” forstod brugerne ikke idéen med Notes

8 COMPUTER-SUPPORTED COOPERATIVE WORK MEDIER OG KOMMUNIKATION, 16-4-2004 8 FORLØB Groupware ”Frames” Organisationskultur Situeret læring Forandring og produktivitet

9 COMPUTER-SUPPORTED COOPERATIVE WORK MEDIER OG KOMMUNIKATION, 16-4-2004 9 ORGANISATIONSKULTUR Groupware opfordrer til vidensdeling Vidensdeling er ofte et ”socialt dilemma” Den kollektive rationalitet er ikke nødvendigvis sammenfaldende med den individuelle rationalitet I en konkurrenceorienteret kultur er det ikke oplagt at individer vil bruge ressourcer på at dele Virksomheders ledelse har ikke altid et realistisk billede af medarbejdernes motivation

10 COMPUTER-SUPPORTED COOPERATIVE WORK MEDIER OG KOMMUNIKATION, 16-4-2004 10 FORLØB Groupware ”Frames” Organisationskultur Situeret læring Forandring og produktivitet

11 COMPUTER-SUPPORTED COOPERATIVE WORK MEDIER OG KOMMUNIKATION, 16-4-2004 11 SITUERET LÆRING Lave og Wenger: ”Learning: Legitimate peripheral participation” (1991) Læring sker i praksisfællesskaber (communities of practice) Læring er ikke en individuel aktivitet Meningsløst at tale om dekontektuel, abstrakt viden  Lærlingemodeller og ”Den lærende Organisation” Telearbejde yderst problematisk Forandringer for forandringens skyld er problematisk

12 COMPUTER-SUPPORTED COOPERATIVE WORK MEDIER OG KOMMUNIKATION, 16-4-2004 12 FORLØB Groupware ”Frames” Organisationskultur Situeret læring Forandring og produktivitet

13 COMPUTER-SUPPORTED COOPERATIVE WORK MEDIER OG KOMMUNIKATION, 16-4-2004 13 FORANDRING OG PRODUKTIVITET Forandring har været på mode F.eks. Business Process Reingeneering Kompetencer bygger i høj grad på vaner Forandring kræver refleksion, hvilket betyder nedgang til lavere niveau på Dreyfus og Dreyfus’ kompetencestige Folks fysiske arrangementer er vigtigere end man (nogle) tror


Download ppt "COMPUTER-SUPPORTED COOPERATIVE WORK Medier og Kommunikation 16-4-2004."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google