Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Claus Thor Nielsen – Tekstformidling på Internet Tekstens byggeklodser – Lektion 7 Tekstens byggeklodser.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Claus Thor Nielsen – Tekstformidling på Internet Tekstens byggeklodser – Lektion 7 Tekstens byggeklodser."— Præsentationens transcript:

1 Claus Thor Nielsen – cltn@dr.dk Tekstformidling på Internet Tekstens byggeklodser – Lektion 7 Tekstens byggeklodser

2 Claus Thor Nielsen – cltn@dr.dk Tekstformidling på Internet Tekstens byggeklodser – Lektion 7 Tekstens byggeklodser er blot en måde at tænke på! Enhver tekst består af en række elementer, der tilsammen udgør en helhed – vi kalder dem byggeklodser! Nogle af dem er grundlæggende elementer, som findes i enhver tekst, mens andre er sjældnere og kun forekommer i nogle tekster. Byggeklodserne kan være tekstuelle, visuelle eller de kan være en funktionalitet. Du vælger klodser til og fra, og du sætter dem sammen som du vil.

3 Claus Thor Nielsen – cltn@dr.dk Tekstformidling på Internet Tekstens byggeklodser – Lektion 7 Trompet Overskrift/rubrik Manchet Brødtekst Mellemrubrik Billede Billedtekst Relaterede links

4 Claus Thor Nielsen – cltn@dr.dk Tekstformidling på Internet Tekstens byggeklodser – Lektion 7 IdentifikationIndholdFunktionaliteter Trompet Rubrik/overskrift Manchet Byline Dato Sektion Brødtekst Mellemrubrikker Billeder Billedtekster Faktabokse Grafik Links Relaterede artikler Relaterede AV-filer Flash-elementer Kommenter Tip en ven Printervenlig Rate Gem artikel

5 Claus Thor Nielsen – cltn@dr.dk Tekstformidling på Internet Tekstens byggeklodser – Lektion 7

6 Claus Thor Nielsen – cltn@dr.dk Tekstformidling på Internet Tekstens byggeklodser – Lektion 7 Vi ser nærmere på det mest centrale byggeklodser, nemlig: Overskriften Manchet Mellemrubrikker Billedtekster Faktabokse Byline, dato, sektion

7 Claus Thor Nielsen – cltn@dr.dk Tekstformidling på Internet Tekstens byggeklodser – Lektion 7 Overskrifter - skal fange opmærksomheden! Grundlæggende er der tre typer overskrifter: Etiketten – Ingen SU til frisørelever Den læserorienterede/spørgende – Kan du få SU, som frisørelev? Den kreative eller overraskende – Frisørelever får klippet SU’en

8 Claus Thor Nielsen – cltn@dr.dk Tekstformidling på Internet Tekstens byggeklodser – Lektion 7 Overskrifter – typiske problemer Uklar formulering For smart eller sælgende Punktum efter overskrift Stavefejl

9 Claus Thor Nielsen – cltn@dr.dk Tekstformidling på Internet Tekstens byggeklodser – Lektion 7 Manchetter - skal opsummere artiklens hovedpointe i en kort og klar form, og give læseren lyst til at læse videre i artiklen. Til tider betragtes manchetten som et rent resumé og kaldes derfor også sådan. Andre gange appellerer manchetten til læselysten, og forsøger som sådan at sælge artiklen med en appetitlig beskrivelse På nettet er en kombination ofte hensigtsmæssig Husk, at manchetten ofte bruges som teasertekst, især i CMS- sammenhænge. Det betyder, at den skal kunne stå alene i en anden kontekst – kun sammen med overskriften.

10 Claus Thor Nielsen – cltn@dr.dk Tekstformidling på Internet Tekstens byggeklodser – Lektion 7 Mellemrubrikker - skal hjælpe læseren med at orientere sig i teksten Mellemrubrikken bør tage udgangspunkt i, hvad læseren gerne vil have at vide og selvfølgelig hvad afsnittet handler om Brug derfor gerne spørgsmål: ”Hvad er min ret som medarbejder” Eller svar på brugerens spørgsmål: ”Du kan få SU som frisørelev” Lad læseren være hovedperson: Brug gerne du eller spil på de direkte implikationer for læseren Brug gerne bydeform (imperativ)

11 Claus Thor Nielsen – cltn@dr.dk Tekstformidling på Internet Tekstens byggeklodser – Lektion 7 Faktabokse - trækker faktuelle oplysninger ud fra brødteksten Faktabokse giver læseren bedre overblik Faktabokse fremhæver væsentlige elementer Faktabokse kan gøre brødteksten kortere Faktabokse kan supplere brødteksten og billedet

12 Claus Thor Nielsen – cltn@dr.dk Tekstformidling på Internet Tekstens byggeklodser – Lektion 7 Byline En byline er med til at skabe troværdighed, fordi den klart viser, hvem der står bag teksten. En byline skal som minimum være et mail-link, men helst et link til en profilside, hvor man kan læse mere om forfatteren. Dato Der skal ALTID dato på en artikel! Læserne forventer opdateret indhold – hvis ikke der er dato på din artikel, så ved læseren ikke, om artiklen er opdateret eller ej. Sektion Når det er muligt, så marker din artikels tilhørsforhold på sitet. Byline, dato og sektion - er tre faste byggeklodser på en webside

13 Claus Thor Nielsen – cltn@dr.dk Tekstformidling på Internet Tekstens byggeklodser – Lektion 7 Billeder og billedtekster - skal fortælle hele historien i kort form sammen med overskriften og manchetten. Et billede siger måske mere end 100 ord, men et billede fortæller sjældent så meget, at en billedtekst er overflødig Billedteksten skal IKKE fortælle, hvad læseren selv kan se - men derimod forklare billedet, identificere afbildede personer, udpege væsentlige detaljer, som læseren formentlig overser Husk, at billedteksterne kan have langt flere læsere end brødteksten

14 Claus Thor Nielsen – cltn@dr.dk Tekstformidling på Internet Tekstens byggeklodser – Lektion 7 OverskriftManchet Billede Billedtekst Disse fire byggeklodser fortæller i fælleskab hele historien i en kort og præcis form, og giver læseren lyst til at læse hele historien.


Download ppt "Claus Thor Nielsen – Tekstformidling på Internet Tekstens byggeklodser – Lektion 7 Tekstens byggeklodser."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google