Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Sagprosa En introduktion……. 1. Sagprosa er: ALT fra den virkelige verden. Det er ikke opdigtet. Findes i både tekst, lyd og billeder 2.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Sagprosa En introduktion……. 1. Sagprosa er: ALT fra den virkelige verden. Det er ikke opdigtet. Findes i både tekst, lyd og billeder 2."— Præsentationens transcript:

1 Sagprosa En introduktion……. 1

2 Sagprosa er: ALT fra den virkelige verden. Det er ikke opdigtet. Findes i både tekst, lyd og billeder 2

3 Forskellige avistyper Forskellige avistyper 3

4 Omnibusavis Omnibus betyder ”for alle” En fed avis Har flere sektioner Artiklerne er skrevet af avisens egne journalister Udkommer dagligt Ved abonnement uddeles den tidligt om morgenen Kan købes de fleste steder 4

5 Trafikavisen Udkommer ugens fem hverdage Avisen er gratis Udgifter dækkes af annonceindtægter Artiklerne er ofte korte og købt af nyhedsbureauer Nogle trafikaviser dækker kun lokale nyheder, mens andre dækker begivenheder fra hele verden 5

6 Husstandsomdelt gratisavis Omdeles gratis til hver enkelt husstand En slags reklametrygsag med nyheder En mellemting mellem omnibus avisen og trafikavisen Artiklerne er korte og oftest købt af nyhedsbureauer 6

7 Tabloidavisen / Formiddagsavisen Udkommer hver dag Købes i løssalg Dækker især begivenheder i Danmark Foretrukne emner er sport, kriminalsager og kendte menneskers liv – gerne med udgangspunkt i afsløring og skandale 7

8 Regionalavisen Udkommer for det meste fra mandag til lørdag (enkelte også søndag) Nyhederne dækker hovedsagelig én region (en landsdel) Købes i abonnement, men kan også købes i løssalg i regionen. Artiklerne skrives af avisens egne journalister 8

9 Lokalavisen Gratis Udkommer en gang om ugen Handler om helt lokale begivenheder / forhold Annoncørerne er lokale forretningsdrivende 9

10 Netavisen Alle aviser har også en net- udgave. De er dog meget forskelligt udformet. Nogle er blot papirudgaven, mens andre har langt flere tilbud. F.eks.: Opdateringer af nyheder døgnet rundt Mere debat og flere debatfora Mere servicestof Portal til andre elektroniske tjenester Konkurrencer Salg af produkter 10

11 Avis-sidens opbygning / Lay-out 11

12 Blikfang og typografi 12 Man læser en avisside diagonalt med start i øverste venstre hjørne. Man bruger ofte et billede eller en spændende tekst til at fange læserens opmærksomhed (blikfang). Teksten er ofte placeret omkring billedet på en af følgende måder: U-form L-formC-form Man læser en avisside diagonalt med start i øverste venstre hjørne. Man bruger ofte et billede eller en spændende tekst til at fange læserens opmærksomhed (blikfang). Teksten er ofte placeret omkring billedet på en af følgende måder: U-form L-formC-form

13 Blikfang og typografi 13 Man anvender ofte store tykke og læsevenlige bogstaver i rubrikker (overskrifter). Rubrikker kan ligeledes være farvet. I brødteksten er ofte anvendt en typografi med fødder. f.eks. Cambria som er meget læsevenlig. Arial er et eks. på tekst uden fødder. Denne type kan anvendes til rubrikker. Billedtekst, by-line og fotooplysninger kan skrives i kursiv. Det kan man også vælge ved ”direkte tale” Man anvender ofte store tykke og læsevenlige bogstaver i rubrikker (overskrifter). Rubrikker kan ligeledes være farvet. I brødteksten er ofte anvendt en typografi med fødder. f.eks. Cambria som er meget læsevenlig. Arial er et eks. på tekst uden fødder. Denne type kan anvendes til rubrikker. Billedtekst, by-line og fotooplysninger kan skrives i kursiv. Det kan man også vælge ved ”direkte tale”

14 Rubrik Underrubrik Brødtekst Billedtekst Sektion/redaktion Brødtekst Mellemrubrik Citatboks By-line Siden kan også indeholde: - Faktabox og - Grafiske fremstillinger 14

15 Opgave: 15

16 Avisens indhold Kan opdeles i fire områder: - Oplysning (herunder nyheder) - Debat - Underholdning - annoncer og servicestof 16

17 Nyhedsartiklen Skal oplyse læseren om, hvad der er sket, hvad der sker, hvad der vil ske i verden. Skrevet af uddannede journalister, som har lært at indsamle stof og lave interviews med almindelige mennesker, eksperter og politikere. 17

18 Nyhedsartiklen Kilder Erfaringskilde Fortæller en personlig historie om emnet Partskilde En person der har interesse i emnet (økonomisk eller politisk). Giver sine synspunkter til udtryk Ekspertkilde En person der har viden om emnet. Forholder sig neutralt og giver ikke sin mening – kun viden - til kende 18

19 Artikeltyper En note er en ultrakort nyhedsartikel. Giver kun svar på hvem, hvad, hvor og hvornår. En reportage er en nyhedsartikel med gengivelse af journalistens oplevelser i form af hvad hun ser og tænker, samt citater fra øjenvidner. En case er en delhistorie, som fortæller en af de implicerede personers historie. Hvem, hvorfor og hvad nu? 19

20 Artikeltyper I en baggrundsartikel benytter journalisten parts- og ekspertkilder, og den går bag om forhistorien til nyheden. Den giver svar på hvorfor og hvad så. I faktaboxe kan journalisten samle de vigtigste data, så læseren hurtigt kan danne sig et overblik. 20

21 Vinkling og rubrik Efter interview med de forskellige typer kilder skal journalisten beslutte, hvordan nyheden skal ”sælges” til læseren. Hvad skal der fremhæves / lægges vægt på? Rubrikken er med til at understrege vinklingen og sælge nyheden. 21

22 Vinkling og rubrik Eksempler: 22 ”Vi træder vel nærmest ind i ungdommen” Drømme: De unge regner ikke længere konfirmationen som en adgangsbillet til den voksne verden - tværtimod Curling-børnene vil have det hele FREMTID: Verden ligger åben for konfirmanderne, men de unge skal selv træde drømmenes stier Thulesen skoser Thorning for dobbeltliv Den virkelige person, Helle Thorning-Schmidt, og så den person, hun forsøger at tegne i medierne er to forskellige. Det mener DF's Kristian Thulesen Dahl. Vinkling fra erfaringskilden Vinkling fra ekspertkilden Vinkling fra parts-kilden

23 Nyhedsartiklens opbygning 23 Rubrik Spids Underrubrik Sammenf atning Underrubrik Delkonklusion Brødtekst Forudsætningerne Brødtekst Baggrundsorienteringen Brødtekst Resumeet af tidligere omtale Perspektivet: Hvad betyder det Kilder og faktabokse. Er der tidligere sket noget? Konsekvenser i fremtiden. Hvorfor, hvordan, hvad så? Hvem, hvad, hvor og hvornår? Det vigtigste / konklusionen – budskabet Hvem, hvad, hvor og hvornår?

24 Debat-artikler 24 * Skrives af: - avisens egne redaktører og journalister - avisens læsere

25 Debat-artikler 25 * Indeholder påstande og et eller flere argumenter Påstand: Jeg mener, at elever skal have flere timer i skolen Argument: Fordi de skal lære noget mere

26 Debat-artikler 26 Argumenter kan / bør underbygges af eksempler, statistikker og bereg-ninger. Eksempel: Eleverne på By-skolen har flere timer og viser bedre resultater. Statistik: Viser at elever med flere timer i skolen klarer sig bedre i ungdomsuddannel-serne.

27 Typer af debat-artikler 27 Skrives af redaktøren Udspring i aktuel sag (forsiden) og tilkendegiver avisens holdning og synspunkt til denne sag. Leder Skrives af en journalist eller gæsteskribent Behandler en sag som er oppe i tiden og bruger et lidt mere humoristisk sprog end lederen. Klumme Skrives af avisens læsere – oftest af én med speciel viden om emnet Kommenterer et debatindlæg og argumenterer grundigt for eller imod holdningen i debatindlægget. Kommentar Skrives af avisens læsere Er ofte provokerende og lidt overdrevne. Sætter tingene lidt på spidsen og mangler ofte argumenter. Læserbrev

28 Underholdning og servicestof 28 Reportager, foromtaler, resultater og stillinger Viderebringer en oplevelse af en sports- begivenhed og kan anvende kilder. Sporten Foromtale af bestemt begivenhed Portræt af en kendt person Anmeldelse af bog, film, teater mm. Kulturstof Bolig, mode, mad, have, biler osv. Tv-programmer, vejrudsigt, børskurser, dødsannoncer osv. Livsstil og servicestof

29 Opgave: 29

30 Blikfang og typografi 30


Download ppt "Sagprosa En introduktion……. 1. Sagprosa er: ALT fra den virkelige verden. Det er ikke opdigtet. Findes i både tekst, lyd og billeder 2."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google