Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Lektion 3. Tekstens byggeklodser Helene Brøndholt Nielsen, Tekstformidling på Internet, Forår 2004 Tekstens byggeklodser.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Lektion 3. Tekstens byggeklodser Helene Brøndholt Nielsen, Tekstformidling på Internet, Forår 2004 Tekstens byggeklodser."— Præsentationens transcript:

1 Lektion 3. Tekstens byggeklodser Helene Brøndholt Nielsen, Tekstformidling på Internet, Forår 2004 Tekstens byggeklodser

2 Lektion 3. Tekstens byggeklodser Helene Brøndholt Nielsen, Tekstformidling på Internet, Forår 2004 Tekstens byggeklodser er blot en måde at tænke på! Enhver tekst består af en række elementer, der tilsammen udgør en helhed – vi kalder dem byggeklodser. Nogle af dem er grundlæggende elementer, som findes i enhver tekst, mens andre er sjældnere og kun forekommer i nogle tekster. Byggeklodserne kan være tekstuelle, visuelle eller de kan være en funktionalitet. Du vælger klodser til og fra, og du sætter dem sammen som du vil.

3 Lektion 3. Tekstens byggeklodser Helene Brøndholt Nielsen, Tekstformidling på Internet, Forår 2004 IdentifikationIndholdFunktionaliteter Trompet Rubrik/overskrift Manchet / resumé Byline Dato Sektion Breadcrumb Brødtekst Mellemrubrikker Billeder Billedtekster Faktabokse Grafik Links Relaterede artikler Relaterede AV-filer Flash-elementer Kommenter Tip en ven Printervenlig Rate Gem artikel

4 Lektion 3. Tekstens byggeklodser Helene Brøndholt Nielsen, Tekstformidling på Internet, Forår 2004 Overskrifter - skal fange opmærksomheden!

5 Lektion 3. Tekstens byggeklodser Helene Brøndholt Nielsen, Tekstformidling på Internet, Forår 2004 Manchetter - skal opsummere artiklens hovedpointe i en kort og klar form, og give læseren lyst til at læse videre i artiklen. Til tider betragtes manchetten som et rent resumé og kaldes derfor også sådan. Andre gange appellerer manchetten til læselysten, og forsøger som sådan at sælge artiklen med en appetitlig beskrivelse På nettet er en kombination ofte hensigtsmæssig Husk, at manchetten ofte bruges som teasertekst, især i CMS- sammenhænge. Det betyder, at den skal kunne stå alene i en anden kontekst – kun sammen med overskriften.

6 Lektion 3. Tekstens byggeklodser Helene Brøndholt Nielsen, Tekstformidling på Internet, Forår 2004 Mellemrubrikker - skal hjælpe læseren med at orientere sig i teksten Mellemrubrikken bør tage udgangspunkt i, hvad læseren gerne vil have at vide og selvfølgelig hvad afsnittet handler om Brug derfor gerne spørgsmål: ”Hvad er min ret som medarbejder” Eller svar på brugerens spørgsmål: ”Du kan få SU som frisørelev” Lad læseren være hovedperson: Brug gerne du eller spil på de direkte implikationer for læseren Brug gerne bydeform (imperativ)

7 Lektion 3. Tekstens byggeklodser Helene Brøndholt Nielsen, Tekstformidling på Internet, Forår 2004 Faktabokse - trækker faktuelle oplysninger ud fra brødteksten Faktabokse giver læseren bedre overblik Faktabokse fremhæver væsentlige elementer Faktabokse kan gøre brødteksten kortere Faktabokse kan supplere brødteksten og billedet

8 Lektion 3. Tekstens byggeklodser Helene Brøndholt Nielsen, Tekstformidling på Internet, Forår 2004 Byline En byline er med til at skabe troværdighed, fordi den klart viser, hvem der står bag teksten. En byline skal som minimum være et mail-link, men helst et link til en profilside, hvor man kan læse mere om forfatteren. Dato Der skal ALTID dato på en artikel! Læserne forventer opdateret indhold – hvis ikke der er dato på din artikel, så ved læseren ikke, om artiklen er opdateret eller ej. Sektion Når det er muligt, så marker din artikels tilhørsforhold på sitet. Byline, dato og sektion - er tre faste byggeklodser på en webside

9 Lektion 3. Tekstens byggeklodser Helene Brøndholt Nielsen, Tekstformidling på Internet, Forår 2004 Billeder og billedtekster - skal fortælle hele historien i kort form sammen med overskriften og manchetten. Et billede siger måske mere end 100 ord, men et billede fortæller sjældent så meget, at en billedtekst er overflødig Billedteksten skal IKKE fortælle, hvad læseren selv kan se - men derimod forklare billedet, identificere afbildede personer, udpege væsentlige detaljer, som læseren formentlig overser Husk, at billedteksterne kan have langt flere læsere end brødteksten

10 Lektion 3. Tekstens byggeklodser Helene Brøndholt Nielsen, Tekstformidling på Internet, Forår 2004 Tekstens layout Del teksten op I mindre afsnit (50-70 ord) Brug en skærmvenlig skrifttype Vælg en skriftstørrelse på mindst 12 punkt Husk altid En informativ overskrift Underoverskrifter for hvert afsnit

11 Lektion 3. Tekstens byggeklodser Helene Brøndholt Nielsen, Tekstformidling på Internet, Forår 2004 Tjekliste til tekstens sprog Er teksten forståelig? Kan det siges på en enklere måde? Kan det udtrykkes kortere? Er det nødvendigt? Er teksten langtidsholdbar?

12 Lektion 3. Tekstens byggeklodser Helene Brøndholt Nielsen, Tekstformidling på Internet, Forår 2004 Tjekliste til tekstens læsbarhed Er det klart ved første øjekast hvad teksten handler om? Er teksten delt op I mindre afsnit? Kan afsnittene læses uafhængigt af hinanden? Har hver artikel og hvert afsnit en klar overskrift? Starter hvert afsnit med meningsbærende ord (eller tomme overgange)? Er tekstens nøgleord fremhævede?

13 Lektion 3. Tekstens byggeklodser Helene Brøndholt Nielsen, Tekstformidling på Internet, Forår 2004 Overskrift Manchet Billede Billedtekst Disse fire byggeklodser fortæller i fællesskab hele historien i en kort og præcis form, og giver læseren lyst til at læse hele historien. Den nu 14-årige Gavin Arvizo sammen med Michael Jackson for to år siden. (Foto: Mavrix) Jacksons 'sexoffer' overlever Den kræftramte dreng bag sex- anklagerne lever længe nok til at sende Jacko 20 år i spjældet.


Download ppt "Lektion 3. Tekstens byggeklodser Helene Brøndholt Nielsen, Tekstformidling på Internet, Forår 2004 Tekstens byggeklodser."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google