Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Digital videoformidling Tirsdag 25/3 9 – 10 Eksformation 10 – 11Advanced editing 11 – 12 Øvelser 13 – 15 Case.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Digital videoformidling Tirsdag 25/3 9 – 10 Eksformation 10 – 11Advanced editing 11 – 12 Øvelser 13 – 15 Case."— Præsentationens transcript:

1 Digital videoformidling Tirsdag 25/3 9 – 10 Eksformation 10 – 11Advanced editing 11 – 12 Øvelser 13 – 15 Case

2 Digital videoformidling Telegram Victor Hugo sender efter udgivelsen af ’Les miserables’ 1862, et telegram til sin forelægger Telegram: ’?’ Svaret der kom retur: Telegram: ’!’ Målt i bit er det ikke megen information

3 Digital videoformidling Eksformation Der henvises direkte til information, som ikke er tilstede Den forudgående tankeprocess involverer mange informationer som er ’smidt væk’ Kan kun fungere hvis begge parter er inde i konteksten (indforståethed)

4 Digital videoformidling Informations dybde ”Det handler om den information der ikke er tilstede, men har været der. –Ideen om logisk dybde er skelsættende. Den peger på at det ikke er den pålydende information, men den bagvedliggende process med bortkastning af information, der er det centrale i forståelsen af kompleksitet. ” –Nørretranders ”Mærk verden”

5 Digital videoformidling Reception Udfra informationen kan man aldrig vide, hvormeget der er kastet bort Det kan være bluff / intellektuelt snobberi Anstrenger man sig for at ’lægge betydning’ i ordene, føler man sig snydt Vi søger et billedet af tankeprocessen bag informationen - afsøger eksformation I litteraturen : ’forfatterstrategi’ (Eco) I filmen: ’hypotesedannelse’(Bordwell)

6 Digital videoformidling Mediet Informationsvideo –Kommunikere typisk via ordet (voice over, grafik/tekst) –Ingen eller begrænset eksformation –Klarhed fremfor indforståethed Oplevelsesvideo –Kommunikere via billedet/reallyden –Stor grad af eksformation –Sanselig og højere grad af indforståethed(kodet)

7 Digital videoformidling Advanced editing

8 Digital videoformidling Zoo, Bert Haanstra 1960

9 Digital videoformidling Hvornår ? Alle produktioner skal trimmes –Dvs. forkortes og komprimeres –Testpublikum bruges i denne fase –Når meningshelheden og strukturen er på plads, kan der arbejdes med trimning –Tidskrævende og ’farligt’ at begynde for tidligt på (afhængig af præ-prod.)

10 Digital videoformidling Trim window Mulighed for at numerisk trim med visuel feedback Overblik over hele source-klippet –Den ’usynlige’ del af klippet Playback kontrol –Lave edits underafspilning Klip til audio cue

11 Digital videoformidling Trim Window

12 Digital videoformidling Sort: Active track Grøn: Active clip Gul: Clip Duration Lilla: Current time Blå: in / out Hvid: in / out shift Brun: Set in / out Rød: Multi frame trim size – numerisk trim Orange: Scrub bar (source) Åbnes med: Command + 7 eller ’sequence menu’ – ’Trim Edit’ Med ripple/Roll tool – dobb. Klik på edit point

13 Digital videoformidling Roll - tool Trim window – midtTrim Window – topTimeline - editpoint Shortcut R

14 Digital videoformidling Roll diagram 1 2 * * 1)Clip a forlænges mens clip b forkortes 2)Punktet * flyttes ikke – samlet længe bibeholdes a b

15 Digital videoformidling Ripple - tool Trim window – midtTrim Window – topTimeline - editpoint Shortcut RR

16 Digital videoformidling Ripple diagram 1 2 1)Clip b er for langt, b’s outpunkt flyttes tilbage 2)Den samlede længde bliver reduceret ! a b

17 Digital videoformidling Multi frame - tool Back –5 eller –1 frame Forward +5 eller +1 frame Incoming eller outcoming clip – klik på thumbnails

18 Digital videoformidling Præcis placering Ripple-tool skal stå præcist over in / out punktet, for at udføre ripple edit i trim window

19 Digital videoformidling Roll mellem thumbnails

20 Digital videoformidling Roll out Select roll tool – R Skift tool – U (roll, ripple in, ripple out)

21 Digital videoformidling Slip - Tool Shortcut S Bruges til timeline editering, hvor der, som udgangspunkt, er valgt den forkerte del af klippet

22 Digital videoformidling Slip diagram 1 2 * * 1)Punktet * ligger i den ’usynlige del af klippet’ 2)Punktet * flyttet ind i den synlige del af klippet, der ’slippes’ 2 frames frem – markør mod venstre

23 Digital videoformidling Slide - Tool Shortcut SS Bruges til timeline editering, hvor der ’flyttes rundt’ på klippet – cutaways. Samlet længde bibeholdes

24 Digital videoformidling Slide diagram 1 2 * * 1)Punktet * fastholdes 2)Der laves roll edits ved både a og b Svarer til redigering på 2 videotracks, hvor øverste track indeholder cutaway – dog uden Keyframes ! a b

25 Digital videoformidling Previous editpointplay around editpointnext editpoint Husk ’U’ skifter mellem roll,ripple edits

26 Digital videoformidling Transition Editor Normal Timeline –Fungerer som normal trim uden transitions –Transitions-punktet flyttes som ethvert andet editpoint –Tager ikke højde for timing af selve transition-effekten Brug transition editor(avancerede effekter)

27 Digital videoformidling Rød: Total duration(indtast værdi)hvid:end points (Træk) Blå: Alignment(beg,mid,slut)orange: recent clip Grøn: ’drag handle’(favorites, timeline)lilla: reverse transition Gul: ResetBrun:start/slutværdier(%)

28 Digital videoformidling Replace edit Bruges bl.a. ved multicam. setups Ignorerer in / out Bruger et sync point –Sæt CTI markøren på et sync point i din timeline –Sæt CTI markøren på et andet sync point i vieweren (erstatningsklippet) –Træk fra viewer til canvas på ’Replace edit’ ikonet

29 Digital videoformidling Match frame Åbner en kopi af klippet i timelinen i vieweren –CTI markøren sættes på den samme frame (match frame) ’Mark’ -> ’go to’ -> ’match frame’ Shortcut: F

30 Digital videoformidling Eksempel Juveltyven løfter diamanten og betragter den. Alarmen går i gang. Hvis alarmen skal gå i gang når juveltyven berører diamanten –Sæt CTI på første ’berørings’ frame i timeline –Match frame (F) –Sæt CTI til starten af alarm lyden –Replace edit – (Wohl p.271)

31 Digital videoformidling Replace med in/out Sættes in / out i timelinen kan CTI markøren godt sættes udenfor ! Laves der replace edit vil CTI markøren fungere som sync. Point Dvs. der sync.’es med et punkt som ikke vises i klippet (p.275) Flyt CTI markøren i vieweren, hvis fejlen ’insufficient content for edit’ opstår

32 Digital videoformidling Split edits Hvert in / out point har audio og video –Sættes disse særskilt kan der principielt være 4x2=8 editpoints Udover 3 punkts editering findes både 4,5 og 6 punkts editering Kræver overblik og forberedelse, der ofte er uproduktivt

33 Digital videoformidling Fine tuning Split edit med roll tool –Option+klik video eller audio spor Vælg flere editpoints –Kan justeres samtidigt med fx ripple tool

34 Digital videoformidling Extend edit Option + klik editpoint (audio eller video) ’Play’ eller flyt CTI til nyt editpoint Tryk ’E’ for ’extend’ –Kan udføres ’on the fly’

35 Digital videoformidling Øvelse Med udgangspunkt i eget materiale –Lav en kort sekvens (overwrite edits) Brug Trim window og følgende trim edits i timelinen –Extend edit (E) –Roll audio og video seperat –Ripple flere edit points samtidigt –Slip og slide edit –Match frame, Replace edit

36 Digital videoformidling Tirsdag 8 / 4 Første version er færdigklippet –Arbejde med output Bo Juul : Streaming Workshop Forberedelse –Læs kapitlet ”Formats” i cleaner6_userguide.pdf (litt.liste) –Sekundært: Adobe’s ”dvprimer.pdf”


Download ppt "Digital videoformidling Tirsdag 25/3 9 – 10 Eksformation 10 – 11Advanced editing 11 – 12 Øvelser 13 – 15 Case."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google