Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Praktikforberedelse - på ‘seminariet’. Indhold Hvordan forstår vi arbejdsdelingen? – Forholdet mellem teori og praksis Hvordan arbejder vi med vores del.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Praktikforberedelse - på ‘seminariet’. Indhold Hvordan forstår vi arbejdsdelingen? – Forholdet mellem teori og praksis Hvordan arbejder vi med vores del."— Præsentationens transcript:

1 Praktikforberedelse - på ‘seminariet’

2 Indhold Hvordan forstår vi arbejdsdelingen? – Forholdet mellem teori og praksis Hvordan arbejder vi med vores del af forberedelsen? – Processer – Produkt – Ressourcer

3 AP T P t T – kaldet ’Store-T’ – repræsenterer teoretikernes teori t – kaldet ’Lille-t’ – repræsenterer praktikerens teori om egen praksis – praksisteorien P repræsenterer praktikerens praksis AP repræsenterer andres praksis Teori - praksis Hans Jørgen Kristensen

4 Praksisteori Enhver lærer har en ”praksisteori” om undervisning, og denne teori er subjektivt den stærkeste faktor for lærerens egen pædagogiske praksis. Vejledning med lærere må derfor tage udgangspunkt i den enkelte lærers særegne teori og forsøge at få læreren til bevidst at formulere og udvikle den og derigennem gøre den modtagelig for forandring. Handal og Lauvås: På egne vilkår side 19

5

6 Før Praktikforberedelse Under Undervisning, indsamling af data, trepartssamtaler Efter Didaktikrapporten Praktikforløbet

7 Praktikforberedelse Produktkrav Ressourcer Processer Plan for trepartssamtaler

8 Produktkrav En plan/et design for læring for en udvalgt del af den samlede undervisningsopgave Et empirisk sigte og en metode Et ræsonnement bag designet En proces bag ræsonnementet En sammenhæng mellem design og empiri En portefolie, der viser processen NB: Produktet tænkes eksemplarisk

9 Ressourcer Erfaringer fra onsdagspraktikken Faglige og didaktiske begreber og modeller Praktiklærerens vejledning Medstuderendes kritik og sparring Undervisning i linjefag og almen didaktik Seminarielærerens vejledning

10 Proces Vurdering/evaluering Mål Rammefaktorer Indhold Læringsforudsætninger

11 Dette er ikke en pibe!

12 Et vandmolekyle? H 2 0 HH O

13 TEGN MÅL SAMMENHÆNG TILTAG EVALUERING SMTTE - modellen

14 Per Fibæk Laursen, Didaktik og Kognition, s 48

15 Skott, Jess og Hansen, Matematik for lærerstuderende - DELTA

16 Processer Fortsat arbejde med didaktiske og faglige begreber Udarbejdelse af designudkast Kritik af designudkast Produktion af nyt/færdigt design

17 Litteratur: *) Anvendes ikke direkte i praktikforberedelsen Bjørndal, Cato R.P.Det vurderende øje Brodersen, Peter; Per Fibæk Laursen mf. Effektiv Undervisning Handal, Gunnar og Per Lauvås*På egne vilkår Laursen, Per FibækDidaktik og Kognition Nielsen, Bodil Praktik og dansk - lærerkompetencer i praksis. Skott, Jeppe; Kristine Jess og Hans Christian Hansen Matematik for lærerstuderende - DELTA


Download ppt "Praktikforberedelse - på ‘seminariet’. Indhold Hvordan forstår vi arbejdsdelingen? – Forholdet mellem teori og praksis Hvordan arbejder vi med vores del."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google