Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afHanna Villadsen Redigeret for ca. et år siden
1
Organisering og navigation Ole Gregersen 22. Februar 2006 Usability
2
Informationsarkitektur (IA) “Den proces hvor man skaber et underliggende system for organiseringen af den information, et produkt ønsker at formidle” (Kuniavsky, s. 43) “vedrører arrangementet af information således a brugere kan gøre hvad de ønsker med minimal forvirring og anstrengelse” (Reiss, s. 2, 2000)
3
Navigation Forskel mellem digitale og virkelige verdener (Krug): –Ingen fornemmelse for skalaer –Ingen retningsfornemmelse –Ingen lokalitets-sans –Hjemmesiden bliver et fix-punkt som man søger tilbage mod “Navigation er ikke en feature ved et web site - det ER web sitet!” (Krug)
4
Hvad vil/skal brugeren? Gør det muligt for brugeren at navigere i og forstå informationerne (Tillid, overblik) Brugeren skal ideelt set kunne forudsige, hvad der vil ske ved hvert valg han/hun foretager (spørg) Brugeren vil selv forsøge at skabe et mønster for hvordan et emne er organiseret, også selv om der ikke er noget mønster (Mental model og Krug)
5
Aftenens program - metode Forstå teorien - et afsæt Definer udgangspunktet -UCD, Use Cases, Data, organisation Grundlæg strukturen -Navigationsmodel, narrativ -Guidelines, heuristikker, hukommelse - 80/20 reglen Design...
6
Teoretisk afsæt Model: ”The elements of user experience” En god overordnet forståelse.
8
Udgangspunktet
9
Organiserings problemer Benævnelser (labels) kan være tvetydige Indholdet på sites kan være meget forskelligartet Klassifikationssystemerne er ofte idiosynkratiske (baseret på egne kategorier) Påvirket af organisationspolitik
11
Organisationsskemaer Eksakte organisationsskemaer: –Alfabetiske –Kronologiske –Geografiske Flertydige organisationsskemaer –Emneopdeling –Opgave-bestemte –Publikums-bestemte –Metafor-bestemte –Hybrid skemaer (mix af flere)
13
Metoder til forståelse af brugerens udganspunkt Hvordan er brugernes mentale modeller for domænet organiseret? – udforskning af kontekst gennem interviews – opgaveanalyser – Dagbøger
14
Strukturen Structure Organiser indholdet Spørg brugerne Opret navigationen
15
Navigation, brugere og indhold
16
Organisationsstrukturer Liniære Hierarkiske (Træ-struktur) Database-orienterede Spatiale (kort) Hypertekst – Associative Vinderen: En kombination
17
Skelettet Skeleton
18
Undersøgelsesmetoder Kortsortering Personas Scenarier Use cases Data description (fra domænet) Interviews, prototyper osv. Kontektrelaterede – hvem er brugerne?
19
Heuristikker / Guides Begræns antallet af menupunkter 7 +/- 2 reglen 80/20 reglen Undgå mere end 4 -5 niveauer i dybden Opstil logisk rækkefølge Begrebsmæssig linie (forstå sammenhæng) Differentiering af menupunkter Forståelige ‘intuitive’ begreber
20
Krugs navigations test Hvilket site er dette ? (Site ID) Hvilken side er jeg på ? (Sidens navn) Hvad er de væsentlige sektioner på dette web-sted ? (Tabs eller andre angivelser) Hvad kan jeg gøre på det niveau jeg befinder mig? (Lokal navigation) Hvor er jeg i den store sammenhæng? (brødkrumme-stier eller andre ”Her-er-du”) Hvordan kan jeg foretage søgninger?
21
Trunk test... Klar?
23
Heste-nettet
25
Websites om IA www.louisrosenfeld.com www.semanticstudios.com www.iaslash.org www.iawiki.net www.boxesandarrows.com
26
Aftenens øvelse Ekspervurdering af site – I er eksperterne Heuristikker? -Nielsen eller Schneiderman -Eksamen! Guidelines Se hjemmesiden...
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.