Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Narrative metoder John Paulin Hansen DDK ITU Marts 2007.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Narrative metoder John Paulin Hansen DDK ITU Marts 2007."— Præsentationens transcript:

1 Narrative metoder John Paulin Hansen DDK ITU Marts 2007

2 Husk Flemmings mail I forbindelse med Roskilde Festival har ITU fået lidt plad i det officielle festivalprogram. Hvis I har en kort beskrivelse af jeres projekt (*max 3 linjer*) som kan give et indtryk af hvad ideen med projektet er, må I gerne sende det til mig. Beskrivelserne vil ikke komme til at indgå ordret i programmet, men vil indgå en en samlet omtale af ITU’s aktiviteter på årets festival. Deadline for de tre linjer er tirsdag 10. april 2007. Skriv gerne gruppenummer i mailen. Med venlig hilsen Flemming

3 Scenarier ”et scenarie er en konsis beskrivelse af en persona som bruger et (software) produkt til at opnå et mål” Personaer gennemspiller et handlingsforløb (”method acting”): – hvad tænker personen? Konstrueres på grundlag af informationer indsamlet i indledende fase Mere ”brede end dybe”: skal nå fra start til slut men ikke medtage alle detaljer

4 3 typer scenarier 1. Dagligt-brugs scenarier: –Vigtigste aktiviteter og hyppigste handlinger –Kræver den mest robuste interaktionsstøtte –Skal kunne læres relativt hurtigt –Instruktioner indlejret i systemet - men skal kunne forbigåes så snart brugeren har lært dem 2. Nødvendige handlings-scenarier: –Hvilke handlinger må man udføre for at kunne komme til at bruge systemet? –Funktionerne bruges kun en gang i mellem og kan derfor være grove i finish 3. Grænse-tilfælde-scenarier: –Programmørernes ”ynglinge” –Kan ikke ignoreres men kræver mindre focus under interaktionsdesign

5 Scenario-based Usability Engineering (1) Setting Actors Task goals Plans Evaluation Actions Events Plots

6 Scenario-based Usability Engineering (2) Scenarios are concrete but flexible Describe use in detail but tentative Vivid - provokes ” what if ” discusssions Use natural language that everybody can understand Focus on usability consequences of specific design proposals

7 SPOPOS Sporingsteknologiske Person og Operatør Services (”LBS”) CPH, Lyngsø Systems, BlipSystems, GFK, DTU, Risø, Alexandra Inst. + ITU 6,5 mill. + 6,5 mill. 2006-2009

8 Lufthavnen facts Grundlagt 1925 20 millioner passagerer Ejes af Macquarie Airports (52 %) og Staten (39%) 1700 ansatte ”Et indkøbscenter med en speciel parkeringsplads”

9 Afpresning af interfaces Formål: at undgå kina-restaurentens menukort ”Featurectomy” 80/20 pricippet Logfilanalyser Undgå at promovere egne darlings (MS- fejtagelsen)

10 Den magiske computer Kan alt Ingen responstid Fylder intet Med over alt Wizard-of-Oz simuleringer

11 Evige mellemliggere Antal brugere Nybegynndere Mellemgode Eksperter

12 Sælgernes design til nybegynderne Antal brugere Nybegynndere Mellemgode Eksperter

13 Programmørernes design til eksperterne Antal brugere Nybegynndere Mellemgode Eksperter

14 Paradoxet Antal brugere Nybegynndere Mellemgode Eksperter

15 ”Virkeligheden tager det sidste stik” start ’same old stuff’ udførbart praktisk latterlig grotesk mulig umulig God ide Edvard de Bono: Lateral thinking, Creativity step by step (1970) Irrationelt Praktisk

16 Scenario opgave En skriftlig aflevering pr gruppe Indeholde: mindst 2 personas som gennemløber et dagligt-brugs scenarium, et nødvendigvis-scenarium og et grænsetilfælde-scenarium Fodnoter der angiver design-implikationer og uafklarede spørgsmål Max 4 sider a 2400 anslag (+illust.). Deadline: torsdag 12. april


Download ppt "Narrative metoder John Paulin Hansen DDK ITU Marts 2007."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google