Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Multibruger fortællinger i virtuelle verdener Lisbeth Klastrup, ph.d.stipendiat, IT-højskolen NB! Disse slides kan findes på www.itu.dk/people/klastrup/

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Multibruger fortællinger i virtuelle verdener Lisbeth Klastrup, ph.d.stipendiat, IT-højskolen NB! Disse slides kan findes på www.itu.dk/people/klastrup/"— Præsentationens transcript:

1 Multibruger fortællinger i virtuelle verdener Lisbeth Klastrup, ph.d.stipendiat, IT-højskolen NB! Disse slides kan findes på www.itu.dk/people/klastrup/

2 Hvem er jeg? Cand. mag i Litteraturvidenskab m. tilvalg i Medievidenskab (KU) Ph.d.stipendiat, IT-højskolen, 1999-2002 Projekttitel: ”The construction of story in virtual worlds: towards a theory of multi-user textuality” klastrup@it-c.dk

3 Hvad vil jeg tale om? - Eksempel fra StoryMOO - Virtuel verden: en definition - Multibruger teksten - karakteristika - Multibruger fortællingen

4 MUD: Multi User Domaine aka Massive Undergraduate Destroyer MOO: MUD, Object Oriented Mest udbredte typer: SpilMUDs, sociale MOOs/MUDs, LæringsMOOs, kommercielle MUDs

5

6 House of Mystery map Cast Susan Nigel Ernest Julie John (Maggie) (Policeman)

7 Julie says, "But Susan!" Julie looks terrified at the corpse! Ernest removes Scrap of paper from Corpse. Julie says, "he is rather corpulent, your father" Julie says, "or he was." Susan says, "My father is dead - it is horrible!!" John says, "examine corpse" Julie says, "what does the scrap say, ernest?" Ernest says, "he's got a draft for a will on him!" Julie says, "a will!" John says, "what does the will say" Julie [to Ernest]: can you read it to us? Ernest says, ""but only half - the real text is missing"" Julie thanks ernest Ernest says, ""Julie, what do you mean?"" Susan says, "The man is just dead, show some respect" Susan says, "He is still warm and you are already dividing his belongings" Julie reads from the scrap of paper: "Scrap of paperA piece of paper, with a phonenumber on it. It's apparently torn from a draft of a kind: on the other side of it you can just discern the words: Will of.... Julie says, "But I can't see the phonenumber properly" Julie drops Scrap of paper. Ernest says, ""calm down everybody". Are we sure he didn't die a natural death?"" The scene in the MOO, the participants are looking at 1. performance

8 Nigel [to John]: so what does the will say? Susan leaves for Kitchen John says, "Something that looks like a name and phonenumber" Nigel [to Ernest]: how should I know? Ernest leaves for the kitchen to find something for Susan Ernest leaves for Kitchen Nigel [to John]: the name of whom? John says, "On the other side it says 14 november. 2000 Will of.."" John says, "I cant read the name" Nigel [to John]: and...? John says, "And neither the phonenumber" Nigel [to John]: can't or WON'T? John says, "CAN - by the way I have no advantages from a will of his" Nigel [to John]: and you think, I had? I was deleted from the will, you remember? s 2. performance

9 Julie says, "Hey, have you all read this scrap of paper?" Ernest says, "Julie, what does it say?" Susan says, to nobody specifically: What's going to happen to us now?? Julie thinks out loud: "This looks strange..." Ernest Hmmmmmmm.... Julie says, "Ernest, just write 'look scrap of paper'" Susan turns herself away from the corpse and starts sobbing... John approaches Susan and pats her clumsily on the back. "It's alright..." Nigel says, "my lovely sister, you shouln't let it get to you" Nigel says, "he was old anyway" Nigel hugs Susan Susan hugs violently Nigel and starts screaming out loud Julie tries to touch ERnest Nigel chocked Ernest looks shocked Julie says "She is rather hysteric, don't you think?" to ERnest s 3. performance

10 Den virtuelle verden er en persistent repræsentation på nettet, der rummer mulighed for synkron kommunikation mellem flere brugere og interaktion mellem bruger og verden indenfor rammerne af en udvidet rumlig metafor i form af et navigerbart univers, hvor brugeren også selv er tilstede. En virtuel verden er ikke i sig selv en fortælling eller spil, men en metastruktur, der kan rumme mange mulige strukturer, mikrofortællinger eller spil. Den kan dog stadig ses som et “æstetisk udtryk”, for så vidt som den kan udtrykke en særlig æstetisk stil eller et særligt blik på virkeligheden eller i den forstand den benytter sig af æstetiske virkemidler fra f.eks. litteratur, film og teater. Teksten ”Virtuel Verden”, en definition

11 Persistent: eksisterer også når du ikke er der (ie dele af verden findes som selvstændig database på en server i verden) Synkron kommunikation: mulighed for at taste tekst ind samtidig fra mange forskellige lokaliteter Interaktion bruger-verden: det skal være muligt at gøre noget med ting i verden, ikke blot at se på den. Bruger repræsenteret i verden. Rumlig metafor: en virtuel verden er mere end bare et chatrum, men indeholder mange forskellige rum, der tilsammen gestalter en form for lokal geografi, man kan bevæge sig rundt i.

12

13

14

15

16 Multibruger teksten Interaktion i 2 dimensioner bruger-verden, bruger-bruger Sender, tekst, modtager bliver alle ”tegn” i teksten (jvf model) Flydende tekst-begreb: - der er ikke én tekst, men n antal tekst-sessioner & - tekst-session bliver til i samspil mlm. stabile og midlertidige tekst-elementer, hvis opførsel er mere eller mindre forudsigelig

17 4 grundlæggende former manipulation (”fysisk”), navigation, information retrieval, social interaktion Interaktion bruger-verden manipulation, navigation, information retrieval Interaktion bruger-bruger ”social interaktion” (incl. al det paralinguistiske), information retrieval

18 Multibruger teksten Interaktion i 2 dimensioner bruger-verden, bruger-bruger Sender, tekst, modtager bliver alle ”tegn” i teksten (jvf model) Flydende tekst-begreb - der er ikke én tekst, men n antal tekst-sessioner - tekst-session bliver til i samspil mlm. stabile og midlertidige tekst-elementer - hvornår ”er” teksten? undervejs eller efter?

19 Ekstra-diegetisk Niveau 1: grundlæggende kode (C++, etc) Niveau 2: grundprogram Intra-diegetisk Niveau 3: offentlige rum, ”generiske objekter” og deres basisadfærd, kommunikations-regler (hvad kan parseren forstå og hvordan skal du udtrykke dig for at den kan forstå dig) Stabile elementer

20 Ekstra-diegetisk Niveau 2: patches, extensions Intra-diegetisk Niveau 3: private rum, antal deltagere, specifikke objekter eller specifikke metoder (”reaktioner”) knyttet til disse Ustabile elementer

21 Multibruger teksten Interaktion i 2 dimensioner: bruger-verden, bruger-bruger Sender, tekst, modtager bliver alle ”tegn” i teksten (jvf model) Flydende tekst-begreb: - der er ikke én tekst, men n antal tekst-sessioner - tekst-session bliver til i samspil mlm. stabile og midlertidige tekst-elementer

22 Model af en tekst-tilblivelses-begivenhed i en virtuel verden (”kommunikationsmodel”) Designersoftware Designere Brugersoftware Bruger } Virtuel verden

23 Multibruger fortællingen skal tage højde for og inddrage den sociale interaktion som del af sin struktur (konflikt, nødvendighed af samarbejde for at komme videre etc) kan med fordel anvende forskellige interaktionsformer som middel til at distribuere information til de individuelle spillere (cuing) og styre deres handlinger kan aldrig være skrevet færdig på forhånd, men kan tilstræbe at skabe begivenhedsfølger, der er ”tellable” (og også dermed i sigselv bliver en del af spiller-samfundet)

24

25 Slides på: www.itu.dk/people/klastrup Kommentarer, spørgsmål til: klastrup@it-c.dk


Download ppt "Multibruger fortællinger i virtuelle verdener Lisbeth Klastrup, ph.d.stipendiat, IT-højskolen NB! Disse slides kan findes på www.itu.dk/people/klastrup/"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google