Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Sitet og børns livsverden Camilla: Brugercentreret design Mette: Designproces og anbefalinger Flemming: Sitets samspil med andre medier og børns livsverden.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Sitet og børns livsverden Camilla: Brugercentreret design Mette: Designproces og anbefalinger Flemming: Sitets samspil med andre medier og børns livsverden."— Præsentationens transcript:

1 Sitet og børns livsverden Camilla: Brugercentreret design Mette: Designproces og anbefalinger Flemming: Sitets samspil med andre medier og børns livsverden

2 Eksponeringsmuligheder Børn får det røde kort i skolen Kortet bør ligge der, hvor bør færdes, både digitalt og fysisk Effektfuld og billig anbefaling til SOS: Bannerreklame, OBS-spot, link fra andre sider og www.soshelpline.dk trykt på kortetwww.soshelpline.dk

3 Eksponeringsmuligheder

4

5 Bannereklame: Betaling pr. visning på Arto (ikke for tidsperiode). Købte visninger fordeles over de ønskede dage. Prisen er 1 øre pr. bannervisning, f.eks. ½ million visninger for 5.000 kr. + moms.

6 Eksponeringsmuligheder Bannereklame: Jacob Nielsens rapport ”Website Usability for Children” Børn fra seks år klikker på reklamerne, ofte ved en fejl, idet de tror, at det er en del af indholdet på siden. (http://www.computerworld.dk/art/14346?a=related&i=13973)http://www.computerworld.dk/art/14346?a=related&i=13973

7 Eksponeringsmuligheder Link fra andre sider: Links og metatags optimerer søgning på Google og andre søgemaskiner Link fra søsterorganisationer og om muligt de sider, hvor målgruppen færdes

8 Livsverden Handlingens parametre, Jørgen Poulsen: Handling Ressourcer Social kontekst Værdier

9 Livsverden Informationsprocessens 5 trin, Preben Sepstrup: 1)Først er der nogen, der skal eksponeres for informationen, hvilket gør dem til potentielle modtagere 2)Eksponeringen kan føre videre til indledende opmærksomhed, der giver modtageren en opfattelse af, hvad informationen handler om 3)Den indledende opmærksomhed kan derefter føre til fortsat opmærksomhed 4)Hvilket sammen med indledende opmærksomhed fører til en eller anden forståelse 5)Erindring, modtagere vil indenfor en bestemt tidshorisont huske eller glemme den forståelse, der følger af opmærksomheden.

10 Livsverden Egenskaber ved innovationen og adoption, E.M. Rogers: 1.Relativ fordel (økonomisk profitabel, social prestige, andet) 2.Kompatibilitet (vaner, værdier, holdninger; erfaringer; behov) 3.Kompleksitet (anvendelsens el. forståelsens sværhedsgrad) 4.Testbarhed (afprøvning minimerer usikkerhed, andres erfaringer) 5.Observerbarhed (at andre kan se resultatet af innovationen)

11 Livsverden Sammenfattende om egenskaberne: Innovationer, der 1.Passer ind i målgruppens sociale system (normerne i netværket) 2.Tilbyder store fordele 3.Formår at stimulere interpersonel kommunikation 4.Passer med de eksisterende værdier og holdninger 5.Er ligetil/så lidt komplekse som muligt 6.Kan afprøves 7.Er observerbare 8.Har størst chance for at blive adopteret af målgruppen

12 Nielsens 10 heuristikker 1.Synlighed af systemstatus: Brugerne bør vide, om systemet arbejder, hvor han er i systemet/på brugergrænsefladen og hvilke valg, han har 2.Overensstemmelse mellem systemet og verdenen udenfor: Oplysningerne bør findes i en naturlig rækkefølge i brugerens sprog 3.Der bør være “fortryd”-funktioner: “Tilbage”, “Escape”, “Home” o.lign. 4.Gennemgående struktur, ensartethed og overholdte standarder: Brugeren må ikke bringes i tvivl om sine valg 5.Undgå fejl: Lad brugeren bekræfte afgørende handlinger og valg 6.Genkendelse og synlighed frem for hukommelse: Valgte objekter, handlinger og muligheder bør være synlige for brugeren 7.Fleksibilitet og hastighed: Brug ikoner og genvejstaster 8.Æstetisk og minimalistisk design: Lad dialogbokse være så relevante og kortfattede som muligt 9.Fejlmeddeleleser bør hjælpe brugeren: De bør være utvetydige, uden brug af kode og foreslå, hvordan man afhjælper fejlen 10.Hjælp og dokumentation: Systemet bør kunne betjenes uden manual, ellers bør hjælpen hurtigt kunne findes i kortfattede form i systemet

13 Spørgsmål ?


Download ppt "Sitet og børns livsverden Camilla: Brugercentreret design Mette: Designproces og anbefalinger Flemming: Sitets samspil med andre medier og børns livsverden."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google