Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Klastrup/GW/F 2005/10. marts Skriv til webbet Grundlæggende Webdesign Gæsteforelæsning v/Lisbeth Klastrup.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Klastrup/GW/F 2005/10. marts Skriv til webbet Grundlæggende Webdesign Gæsteforelæsning v/Lisbeth Klastrup."— Præsentationens transcript:

1 Klastrup/GW/F 2005/10. marts Skriv til webbet Grundlæggende Webdesign Gæsteforelæsning v/Lisbeth Klastrup

2 Klastrup/GW/F 2005/10. marts Dagens program 1. Planlæg din kommunikation 2. Skriv til weblæseren 3. Skriv kontekstfrit 4. Skriv til interaktion 5. Lidt om godt sprog - godt netsprog

3 Klastrup/GW/F 2005/10. marts Planlæg din kommunikation… Hvilken information/budskab ønsker afsender formidlet? Hvordan formidler du det bedst? Hvem er læserne? (…målgrupper) Hvornår skal/vil de bruge sitet? Hvilke spørgsmål skal dit site besvare? Hvad er sitets væsentligste funktion?

4 Klastrup/GW/F 2005/10. marts Funktioner Sælge? Informere? Overtale? Skabe og vedligeholde fællesskab? Formidle identitet (brand)? Rekruttere? …. osv

5 Klastrup/GW/F 2005/10. marts

6

7

8

9 Hvor er vi? 1. Planlæg din kommunikation 2. Skriv til weblæseren 3. Skriv kontekstfrit 4. Skriv til interaktion 5. Godt sprog & godt netsprog

10 Klastrup/GW/F 2005/10. marts Weblæseren/læser hvordan? Weblæseren læser langsommere (25%??) Weblæseren er ofte målrettet informationssøgende Eller weblæseren er utålmodig (surfende) Der er mange der konkurrerer om weblæserens gunst

11 Klastrup/GW/F 2005/10. marts Weblæseren/skriv til Skriv journalistisk Skriv skanbart Skriv i lag Tænk teksten i byggeblokke

12 Klastrup/GW/F 2005/10. marts Formidlingstrekanterne Videnskabelig opgave Indføring i emne Præmisser (baggrund) Konklusion (nyhed) Nyhedsartikel Nyhed (konklusion) Baggrund (præmisser) detaljer

13 Klastrup/GW/F 2005/10. marts Formidlingstrekanten på nettet Hovedpointe Baggrund (Detaljer) Hovedpointe Baggrund (Detaljer) Hovedpointe Baggrund (Detaljer) afsnit Skriv godt.dk

14 Klastrup/GW/F 2005/10. marts ”Journalistisk sprog” + net I Korte sætninger Èn ide i en sætning eller afsnit En argumentation/historie i et afsnit Tommelfingerregel: Et afsnit:4-5 linjer, 50-80 ord. En sætning: ca 25 ord

15 Klastrup/GW/F 2005/10. marts Scanbarhed = byggeklodser Overskrift (rubrik) Manchet (resume) Brødtekst (selve teksten) Underoverskrift (underrubrik) Billedtekst Grafik Linktekster Audio-visuelle elementer (lyd, video osv)

16 Klastrup/GW/F 2005/10. marts Byggeklodser/overskrift Overskrift i 2 lag = sidetitel/teksttitel Overskriften - informativ - nøgleord i starten - lidt længere - fjern ”tomme” indledningsord som en, et, ”der er”, etc

17 Klastrup/GW/F 2005/10. marts

18

19 VI VIL HAVE EN PAUSE!!! Take five!

20 Klastrup/GW/F 2005/10. marts - skal opsummere artiklens hovedpointe i en kort og klar form, og give læseren lyst til at læse videre i artiklen. Til tider betragtes manchetten som et rent resumé og kaldes derfor også sådan. Andre gange appellerer manchetten til læselysten, og forsøger som sådan at sælge artiklen/tekst med en appetitlig beskrivelse På nettet er en kombination ofte hensigtsmæssig Skal kunne stå alene i en anden kontekst – kun sammen med overskriften. Byggeklodser/manchet

21 Klastrup/GW/F 2005/10. marts

22 Byggeklodser/underoverskrift Mellemrubrikker - skal hjælpe læseren med at orientere sig i teksten Mellemrubrikken bør tage udgangspunkt i, hvad læseren gerne vil have at vide og selvfølgelig hvad afsnittet handler om Brug derfor gerne spørgsmål: ”Hvad er min ret som medarbejder” Eller svar på brugerens spørgsmål: ”Du kan få SU som frisørelev” Lad læseren være hovedperson: Brug gerne du eller spil på de direkte implikationer for læseren Brug gerne bydeform (imperativ)

23 Klastrup/GW/F 2005/10. marts

24

25

26 Skriv i lag Forside - den mest nødvendige info som alle skal have (evt med ”læs mere…”) Niveau 1: de mest nødvendige kategorier af information (fx, Om virksomheden, vision, produkter, butikker, job, kontakt) Niveau 2: uddybning af information fra niveau 2, el. fx arkiver over gammelt materiale, uddybende dokumenter, billeder etc - jo længere ned, brugeren kommer, jo mere villig er han/hun måske også til at læse mere, vente længere etc

27 Klastrup/GW/F 2005/10. marts Informationsflow trekanten (information i lag) Forsiden: generel info af interesse for alle Præsentation af væsentligste info Uddybning af væsentlig info, ”arkiver” Specific information om konkrete detaljer/emner FP N1 N2 N3

28 Klastrup/GW/F 2005/10. marts Skanbart sprog Dækkende overskrift Tekst der ikke fylder meget mere end 1 – 1½ skærmside (??) Opdelt i mange små bidder Mange underoverskrifter, der fortæller om tekstens indhold (og derfor ikke er for smarte) Ledeord med fed, anden farve el. lign

29 Klastrup/GW/F 2005/10. marts Skanbart sprog - eksempel

30 Klastrup/GW/F 2005/10. marts Overskuelighed - eksempel

31 Klastrup/GW/F 2005/10. marts Weblæseren/opsætning af teksten Fontstørrelser på 10-12 pkt i normal teksten Linjelængde ikke mere end 65 tegn Venstrejustering (lettest at læse, orddeling i justeret tekst umulig at forudsige) 2 - 3 kolonner (”webstandard”) husk at understregning er reserveret til links. Fremhæv helst med fed, kursiv er svær at læse. (jvf Klarspråk på nätet)

32 Klastrup/GW/F 2005/10. marts Hvor er vi? 1. Planlæg din kommunikation 2. Skriv til weblæseren 3. Skriv kontekstfrit 4. Skriv til interaktion 5. Godt sprog & godt netsprog

33 Klastrup/GW/F 2005/10. marts Uafhængigt sprog Man skal kunne komme til teksten mange steder fra: Derfor skal det fremgå hvilken kontekst den enkelte tekst optræder i Man skal undgå at henvise til tekst der findes andre steder Man kan, som udgangspunkt, ikke tage for givet at læser har viden fra andre steder på sitet (navigation og links kan afhjælpe dette)

34 Klastrup/GW/F 2005/10. marts Kontekstfri kommunikation Deixis markører af tid, sted, person ” jeg er her nu”

35 Klastrup/GW/F 2005/10. marts Kontekstfri kommunikation/husk Klar markering af tidspunkt for tekstens tilblivelse/hvornår lagt på nettet Konkrete tidspunkter i teksten Konkrete stedsangivelser i teksten Tydelig afsenderidentitet Kontekstualiser – skab mulighed for at sætte i sammenhæng (links/breadcrumbs)

36 Klastrup/GW/F 2005/10. marts Hvor er vi? 1. Planlæg din kommunikation 2. Skriv til weblæseren 3. Skriv kontekstfrit 4. Skriv til interaktion 5. Lidt om godt sprog - godt netsprog

37 Klastrup/GW/F 2005/10. marts Skriv til interaktion ”Interaktion” i webpraksis -Valg -Mulighed for kommunikation

38 Klastrup/GW/F 2005/10. marts Valg/Det gode link I Det informative link MINIMUM PROCESSING EFFORT + MAXIMAL (INFORMATIONAL) COGNITIVE EFFECTS (Tosca: A Pragmatics of Links)

39 Klastrup/GW/F 2005/10. marts Valg/Det gode link II Det lyriske link INCREASED PROCESSING EFFORT + MAXIMAL (LYRICAL) COGNITIVE EFFECTS (Tosca: A Pragmatics of Links)

40 Klastrup/GW/F 2005/10. marts Valg/link eksempel ! Hvis du vil vide mere, så klik her ! Få et job på dette website ! Hvis du vil vide mere, så læs den nævnte rapport om arbejdsløshedsstatistik

41 Klastrup/GW/F 2005/10. marts Valg/link eksempel Mit elskede er smuk som en rose Der er intet som næstekærlighed

42 Klastrup/GW/F 2005/10. marts Valg/link betydning Næstekærlighed:

43 Klastrup/GW/F 2005/10. marts Valg/link betydning Næstekærlighed:

44 Klastrup/GW/F 2005/10. marts Valg/ link - opsummering Den gode informative link-tekst -Signalerer klart hvad der linkes til -Er nem at afkode -Er utvetydig = gør det nemt for læser at træffe et valg! Hellere lang og meningsfuld end kort og meningsløs

45 Klastrup/GW/F 2005/10. marts Kommunikation/Former To former for kommunikation: -Med site (webmaster, virksomhed, eksperter) -Med andre brugere (debatfora, chat, Q & A)

46 Klastrup/GW/F 2005/10. marts Kommunikation/Site kontaktinformation!! (tlf, fysisk adr.) info@email webmaster email Navn/email til forfattere (af indlæg, artikler osv) (FAQ) brevkasse

47 Klastrup/GW/F 2005/10. marts Kommunikation/andre brugere Skabe dialog: Links til steder de kan gå hen (chatrum, kommentar etc) Debatfora-side - forslag til spændende emner - ”how-to” - netiquette FAQ - de ”dumme” eller indlysende ?

48 Klastrup/GW/F 2005/10. marts Kommunikation/FAQ

49 Klastrup/GW/F 2005/10. marts IdentifikationIndholdFunktionaliteter Trompet (”tema”) Rubrik/overskrift Manchet / resumé Byline (”forfatter”) Dato Sektion Breadcrumbs Brødtekst Mellemrubrikker Billeder Billedtekster Faktabokse Grafik Links Relaterede artikler Relaterede AV-filer Flash-elementer Kommenter Tip en ven Printervenlig Rating Gem artikel Afstemning Byggeklodserne - opsummeret

50 Klastrup/GW/F 2005/10. marts Hvor er vi? 1. Planlæg din kommunikation 2. Skriv til weblæseren 3. Skriv kontekstfrit 4. Skriv til interaktion 5. Godt sprog & godt netsprog

51 Klastrup/GW/F 2005/10. marts Hvad er godt sprog? Godt sprog: = varieret, levende, klart, illustrativt, personligt, originalt Godt sprog på nettet = godt sprog + ekstra hensyn!

52 Klastrup/GW/F 2005/10. marts Korrekt sprog Korrekt stavning (mer polliti på gadene) Korrekt grammatik/syntax (jeg køre får stærkt, indenfor/inden for) Korrekt brug af vendinger (ideomatik) (Nu er dyre råd gode, Så må du bare op på kamelen igen)

53 Klastrup/GW/F 2005/10. marts

54 Læservenligt sprog Læselighed og læsbarhed! - danske ord i stedet for fremmedord eller engelske ord - ingen akronymer (ITU, IKT) - enkelt opbyggede sætninger (minus indskud) - font, linjeafstand, layout, brug af farver osv. - ”niveauopdel” sproget: jo flere læsere, jo mere læsevenligt skal det være

55 Klastrup/GW/F 2005/10. marts Kortfattet sprog Fjern irrelevant stof (væsentlighedskriterier) Fjern lange sætninger (eller sæt lige et punktum til!) Fjern unødvendige ord og dobbeltkonfekt (adjektiver, biord) Erstat lange ord med korte (”anvendelse”/”brug”)

56 Klastrup/GW/F 2005/10. marts Sprog/Lug ud! Den smukke unge mand som jeg undrende så løbe over gaden i let trav havde en mystisk lodden hue på hovedet og var ganske afskyelig at se på Den mand jeg så løbe over gaden havde en lodden hue på og var grim

57 Klastrup/GW/F 2005/10. marts Undgå papirord på den måde/derfor således hvissåfremt omangående holde/betaleafholde dennenærværende TalesprogPapirsprog

58 Klastrup/GW/F 2005/10. marts Klart sprog ”Klart sprog er ikke et spørgsmål om at forsimple indholdet, men om at finde en sproglig fremstilling der uanset indholdets sværhedsgrad gør indholdet så let som muligt at forstå” Du vælger ud, ikke læseren Konsekvens i begreber og forklaringsmodeller Eksempler, eksempler “Struktursignaler” (afsnit, mellemrubrikker, forbindelsesord)

59 Klastrup/GW/F 2005/10. marts Imødekommende sprog undgå at virke indforstået (”visitere” - ”implementere”) undgå fagjargon (npc’er og dårlige mobs ødelægger gameplayet) undgå at tage viden for givet undgå kancellisprog undgå at virke ”reklameagtig”, proganderende

60 Klastrup/GW/F 2005/10. marts Troværdigt sprog Vores firma er det bedste i verden (påstand) Vi har den højeste omsætning i DK (belæg) Firmaer med høj omsætning er firmaer der klarer sig godt (hjemmel/præmis) Toulmin’s argumentationsmodel

61 Klastrup/GW/F 2005/10. marts Dårligt sprog - eksempler Kancellisprog Cylindriske beholdere i mellemstørrelsen, hvis indre lagerkapacitet er uudnyttet, må med rimelig forventning formodes at besidde væsentlige akustiske kvaliteter. Hvilket ordsprog dækker denne formulering over?

62 Klastrup/GW/F 2005/10. marts Det gode sprog + web Korrekt sprog Læservenligt sprog Kortfattet sprog Klart sprog Imødekommende sprog + Weblæser sprog Kontekstfrit sprog } Kock, Skriv.godt.dk mfl } Nielsen, McGovern, Englund, Tosca m.fl

63 Klastrup/GW/F 2005/10. marts Det gode websprog Har mange træk tilfælles med det gode sprog på tryk – men kortere! Kan måske ikke altid være så elegant eller kreativt af hensyn til behov for orientering Midt mellem talesprog og skriftsprog Skal være skanbart Forankring tid/sted (kontekstfrit) Linktekster har stor betydning!


Download ppt "Klastrup/GW/F 2005/10. marts Skriv til webbet Grundlæggende Webdesign Gæsteforelæsning v/Lisbeth Klastrup."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google