Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

DAMP E2003 Tirs. 11/11 Recap - Poetik Formprincipper Projekter –Feedback og gennemgang af opgave.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "DAMP E2003 Tirs. 11/11 Recap - Poetik Formprincipper Projekter –Feedback og gennemgang af opgave."— Præsentationens transcript:

1 DAMP E2003 Tirs. 11/11 Recap - Poetik Formprincipper Projekter –Feedback og gennemgang af opgave

2 DAMP E2003 Film Form ”The human mind craves form” – Form må relateres til et menneske som oplever værket (som proces) –Både medfødte og tillærte forventninger skaber oplevelsen af form –De medfødte biologiske mekanismer (bottom-up schemata) skaber koheræns og mening ud af et kaotisk flux af information Konstant størrelse på et objekt der nærmer sig (de vokser ikke men det virker perspektivisk sådan) Skelne mellem agressiv/kærlig adfærd Hverdagsperception gælder også for den æstetiske perception

3 DAMP E2003 Æstetiske objekter udnytter: – evnen til at rette opmærksomheden mod betydningsfulde signaler –Evnen til at kunne forudsige hændelser –Evnen til at drage konklusioner –Evnen til at danne helheder ud fra fragmenter (Gestaltning) Negativt rum i titel sekvensen til ’Dead zone’ Escher’s illusioner Fuglene i titel sekvensen til ’Hannibal’

4 DAMP E2003 Et maleri udnytter farver, linjer for at anspore os til fx. at danne forestillingen ’et landskab fra gamle dage’ Uden bevidsthedens interaktion ville det bare være malerklatter Udfra signalerne danner vi ’vores egen historie’ Signalerne er organiserede i et system (formen), hvor elementerne påvirker og afhænger af hinanden

5 DAMP E2003 Kroppen er også organiseret som et system (opdelt i undersystemer): –Central nervesystemet –Sanseorganerne –Det endokrine system –kredsløbsystemet Delsystemerne er afhængige af hinanden, hvorfor kroppen som helhed svækkes når der sker skader

6 DAMP E2003 Modularitet –Et system af autonome objekter (webpage) hvor elementerne kan redigeres uafhængigt af andre elementer (jpeg,mov) –På trods af elementernes autonomi opleves systemet som en helhed –På form niveauet (kulturlaget) er elementerne gensidigt afhængige –Som multimedie arkitektur (computerlaget) er elementerne modulære (autonome)

7 DAMP E2003 Kopi Den mekaniske reproduktions tidsalder

8 DAMP E2003 Den digitale references tidsalder Objekt 1 Objekt 2

9 DAMP E2003 Forgrenings form 1 4 2 5 3 Version 1-2-3-5 og 1-4-5 opleves forskelligt, men formæssigt er det to ’helheder’ som skal fungere.

10 DAMP E2003 Compositing som formsystem –Spatial montage (photoshop modernisme) fremhæver forskelle mellem elementer –Composite shot (illusionisme) fjerner forskelle Projektion/matte(glas) i analog film Stock footage/alpha kanal i digitalfilm –Compositing og udvælgelse (database) –Større kontrol og feedback (modularitet) –Større nøjagtighed (numerisk rep.) –Stilistisk virkemiddel

11 DAMP E2003 Det stilistiske system –Mise-en-scene –Scenografi, kostume, make-up, lyssætning, skuespil –Cinematografi –Fotografi: Filmtype(farve/sh, tekstur, følsomhed) –Videografi: Analog/digitalkam (komprimering, opløsning) –Perspektiv: tele, vidvinkel, skarphedsdybde –Special effects: compositing, ’kameratricks’ –Framing: format, mobilt kam.(crane, håndholdt, track) subjektive indstillinger

12 DAMP E2003 Éditing Continuity: Rumlig/tidsmæssig enhed, kausalitet Montage: diskontinuitet, Grafiske og rytmiske aspekter fremhæves (bryder realismen) –Compositing som spatial montage er mindre et spørgsmål om cinematografi Sound Offscreen/onscreen (diegetisk) Dialog/voice over Akusmatisk (høre uden at se) Musik

13 DAMP E2003 Formen er ikke en ’beholder’ som der fyldes indhold i. De mange film om 2.verdenskrig, er fx. ikke den samme film i forskellige former! ”Every component functions as a part of the overall system” (Film Art, p.43) Formen danner sit eget system –føles især når det brydes, fx. en ufuldendt melodi, en joke ikke har en pointe, eller vi ser et mord uden at høre nærmere (årsag/virkning)

14 DAMP E2003 A

15 AB

16 DAMP E2003 ABA

17 DAMP E2003 ABAC

18 DAMP E2003 ABACA

19 DAMP E2003 Musikformen AABA er norm Vi opstiller indirekte regler (forventninger) for repetition og variation Formen respekterer kun den indre logik, dvs. at elementerne skal fungere kontekstuelt Stilbrud sker ofte når formen ikke respekterer sig selv (Primacy effect)

20 DAMP E2003 Går man fra farve til s/h, uden at det motiveres som flash-back, er der tale om stilbrud i fiktionsfilm Dette er omvendt stilnormen i musikvideo (fx. lyrisk/narrativ adskillelse) og dokumentar (interview, arkivmateriale) Forventningerne til stilsystemerne er meget afvigende

21 DAMP E2003 Formprincipper Funktion: –Hvad afhænger af elementet? Giver det relation til noget andet? –Hvad er motivationen? (realistisk, transtekstuel, artistisk) Lighed / Repetition –Et vigtigt element som gentages kaldes ’et motiv’ (musik:tema) –Farve, objekt, sted, person, lyd (ledemotiv) –Lyssætning og kamerabevægelser kan være et motiv

22 DAMP E2003 Formprincipper Forskellighed / variation Forskellighed benyttes til ’at sætte i relation’, dvs. stort/småt, god/ond Repetition forekommer i reglen sammen med variation (Duerne i Hannibal intro) Er variationen stor kaldes det ’parallellisme’ AAAAA formen er ofte for uinteressant

23 DAMP E2003 Formprincipper Udvikling Hvordan kommer vi fra A - Z ? Sammenlign begyndelse med slutning Er det en rejse, hvor geografien bestemmer ufviklingen (hjemmevideo) Et mysterium som opklares ved at gå efter spor Leksikalt og logisk (’Drowning by numbers’, Greenaway) uden udvikling ! Traileren eller montagen har ikke tid til udvikling, der springes i tilstande !

24 DAMP E2003 Enhed / Flertydighed –Har alle elementerne deres plads i systemet ? ’Falder de i hak?’ –Malplacerede elementer forhindre koheræns og enhed –Hvad er dominerende ? –Åbent eller lukket værk ?

25 DAMP E2003 Form og betydning ”Agent Starling forfølger Hannibal til Italien, men må se sig overladt til hans vilje - skal hun leve eller dø” –Referentiel betydning, referat ”Politiet står magtesløse overfor højtbegavede psykopater” –Explicit betydning, indenfor filmen, citat eller motiv ”Kærlighed kan få selv psykopater til at handle sympatisk” –Implicit betydning, tolkning ”Kannibalisme forstået som ’at fortære artsfæller’, findes i form af kollegaen der må ofres for karrierens skyld” –Symptomatisk betydning, ideologisk

26 DAMP E2003 Evalueringskriterier –Subjektive Realisme, moral –Intersubjektive Koheræns Intensitet (le/græde) Kompleksitet (nuancer, gråtoner) Originalitet (i forhold til traditionen)

27 DAMP E2003 Opgave Hvilke new media principper udnytter projektet ? Hvad er hhv. Den referentielle og Den eksplicitte betydning? diskutér elementernes funktion i relation til hinanden Hvordan benyttes lighed/forskellighed, variation/repetition, udvikling og flertydighed ?

28 DAMP E2003 www.itu.dk/people/andersj/DAMP


Download ppt "DAMP E2003 Tirs. 11/11 Recap - Poetik Formprincipper Projekter –Feedback og gennemgang af opgave."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google