Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Anskaffelse og kravspecifikation SR8_Elicitation.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Anskaffelse og kravspecifikation SR8_Elicitation."— Præsentationens transcript:

1 Anskaffelse og kravspecifikation SR8_Elicitation

2 SR8: Elicitation (finde kravene) Kilder SR: Soren Lauesen: Software requirements - Styles and techniques. Addison-Wesley, 2002. UID: Soren Lauesen: User interface design - A software engineering perspective. Addison- Wesley, 2005. Fra kapitel 5. SL-07: Søren Lauesen: Vejledning til kravskabelon SL-07. Samfundslitteratur, 2007. Ekstra: Nye slides som ikke har noget sidestykke i bøgerne. Mange slides er vist i dansk oversættelse. © 2002, 2005, Pearson Education retains the copyright to the slides from the books, but allows restricted copying for teaching purposes only. It is a condition that the source and copyright notice is preserved on all the material.

3 Nuværende arbejde Nuværende problemerMål & kerneproblemer Fremtidens løsninger Realistiske muligheder Effekt & risiko Commitment Konfliktløsning Kravspecifikation Prioriteter Fuldstændighed Viden om Interessent-analyse (Gruppe) interview Observation Vis-mig-hvordan Dokumentstudie Spørgeskema Brainstorm Fokusgruppe Domæne-workshop Design-workshop Prototyping Pilot-forsøg Lignende firmaer Spørg leverandører Forhandling Risiko-analyse Cost / benefit Mål-domæne-analyse Domæne-krav-analyse Teknik SL-07 CREDO (CRUD) 3. SR8.2 Hvilke teknikker hvornår?

4 4. Ekstra: Statusindikator på kravspecifikationen Hvor meget ved vi om: (skala 0-5) 3/1027/10... Nuværende arbejde Nuværende problemer Mål & kerneproblemer Fremtidens løsninger Realistiske muligheder Effekt og risiko Commitment Konfliktløsning Kravspecifikation Prioriteter Fuldstændighed

5 Hvordan skriver man kravene? Uddelegér til brugerne? Send dem på kravspec-kursus? Lad redaktør afpudse det? Lad IT-afdelingen skrive krav? Triumvirat der indsamler data og skriver krav Kontrollér hos brugerne Diskutér ideer med brugerne 5. (SR3.8E) Brugerinddragelse - ja og nej

6 6. SR3.8E Erfaringer fra Vestsjællands Amt TraditioneltHurtig versionSkriv krav Alle spørges.Triumviratet skriver krav, Alle finder på ønsker.specielt arb.opgaver. Kombineres til een.Alle kan rette opgaverne Få forstår kravene.og tilføje ønsker. Tid: 25 ugerTid: 3 uger (første gang) Vurdér forslag Alle har en mening.Udfør opgaverne og giv systemet karakter. Politisk valg.Udvalgte interessenter spørges. Ingen tvivl. Tid: 10 personmåneder.Tid: 1 personmåned.

7 Interessenter Hvem er de? Hvad får de ud af det? Hvad vil de bidrage med? Deres risici og omkostninger? Deres visioner? Deres magt? 7. (SR8.3) Interessentanalyse Alle berørte? Alle der kan stoppe showet? Alle der skal bidrage?

8 8. SR8.4 Fokusgruppe Flere interessentgrupper Brainstorm - dårlige erfaringer Brainstorm - ønsker og ideel fremtid Hver gruppe vælger top-ti punkter Et par dage senere: Beslut Hver gruppe skal have noget From: Soren Lauesen: Software Requirements © Pearson / Addison-Wesley 2002

9 9. Ekstra: Observation

10 10. SR8.5 Business goals Shipyard goals. Business administration A1.Replace outdated platform A2.Integrate order documents and database A3.Use experience data for quotation A4.Support systematic marketing A5.Faster capture of cost data A6.Speed up invoicing Hospital goals. Payroll and roster planning B1.Reduce IT costs Personnel department B2.Automate some tasks B3.Remove error sources B4.Observe deadlines B5.Less trivial work and less stress Hospital department B6.Reduce over- and undertime payment B7.Faster roster planning B8.Improve roster quality Tax payer’s association. Membership adm. C1.We cannot do without it. Noise source location. New product D1.Marketing plan. Demand, competitors... P D Q P D Q From: Soren Lauesen: Software Requirements © Pearson / Addison-Wesley 2002 Product, Domain, Quality Rubbish, but in the book. Mixes up requirement level and requirement area.

11 Kravområde Dialog-funktion Data Integration Platform Svartid Sikkerhed Brugervenlighed Love & regler Support Vedligehold 11. Ekstra: Tre af kravenes dimensioner Forretn. mål Domæne Produkt Design Proces Kravniveau Ja-nej Talskala Point (fx 5-trinskala) Kan ikke vurderes Målemetode

12 12. SR8.7A Skibsværft. Sporing fra mål til krav Erstat IT platform Integrer.doc og data Bedre forkalkule Systematisk marketing Bedre omk. registr. Hurtigere fakturering Marketing Tilbud Prod.planlægn Omk. registr. Fakturering... Løn IT drift Usability Svartider Målet kraver forbedring i dette arbejdsområde (specifikke arbejdsopgaver) eller kvalitetsområde Økonomiske effekter:Måling: Mindre tab på ordrerbeløb Flere vundne ordrerbeløb Øget IT fleksibilitet0-5 Øget kundetilfredshed0-5 Mindre stress0-5 Forretn. mål fra udbudsmaterialet

13 13. SR8.6 Cost/benefit analysis, shipyard ShipyardY0Y1Y2Y3Y4 Hard benefits Avoided losses0.21.04.04.0 More orders0.41.01.01.0 Hard costs Supplier’s price-0.4 Hardware-0.6 Staff training-0.3 Enter exp. data-0.1-0.1-0.1-0.1-0.1 Net value-1.40.51.94.94.9 Break even: Point in time where  cashflow = 0 Payback period: Number of years to break-even Cash flow (per year) Units: mill $ NPV m$ 6.5 2.5 -0.4 -0.6 -0.3 -0.4 7.3 Soft factorsNow Future IT flexibility03 Customer comm.34 Stress absence13 Total points410 (Scale 0-5) Net Present Value (x pct interest): Sum with discount factor 1/(1+x) Shipyard: discount factor 0.9, x=11% Return on investment: x where NPV(x) = 0 Shipyard: x=113%

14 14. SR10.7A ”Goal-domain" analyse for løn og vagtplan Personaleafdeling: Automatiser nogle opgaver Fjern fejlkilder Overhold 120-dags reglen Mindre trivielt arb. og stress Hospitalsafdeling: Mindre overarbejdsbet. mv. Hurtigere vagtplanlægning Bedre plankvalitet Lavere IT udgifter Bruger: Planlægger i afdelingen C1Månedlig timeregnskab til pers.afd. C2Lav vagtplan Bruger: Medarbejder i afdelingen C3Registrer faktisk arbejdstid C4Byt vagter C5Sygdom hos medarbejder Bruger: Personaleafdeling C6Kontroller vagtplaner C7Ændringer af lønsedler C8Registrer nye medarbejdere Forretnings- mæssige mål Task

15 Forretningsmæssige mål med løn- og vagtplansystem: IT-afdelingens mål: B1.Reducer IT omkostninger (nuværende leverandør og driftsoperatør tror han har monopol). Personaleafdelingens mål (mest lønkontoret): B2.Automatiser nogle arbejdsopgaver (bl.a. registrering af arbejdstid) B3.Fjern nogle fejlkilder (bl.a. fejlregistrering af faktisk arbejdstid). B4.Overhold deadlines (bl.a. fyring efter 120 sygedage). B5.Mindre stress og trivielt arbejde (bl.a. indtastning til månedlig lønkørsel) Hospitalets behandlingsafdelinger: B6.Reducer overtidsbetaling, varselstillæg, unødig bemanding på vagter. B7.Hurtigere vagtplanlægning (sygeplejersker: rullende plan for 14 dage). B8.Bedre plankvalitet (rette person på rette job, fx aldrig to elever alene). For hvert forretningsmæssigt mål: Find værdien over 5 år Et par tal: Betaling til nuværende driftsoperatør: ca. 30 mill Dkr/år. Antal ansatte ved hospitalet: ca. 5.000. Årlig overarbejdsbetaling, mv. ca. 20% af samlede lønudgifter. Ned til 10%. (Brug i øvrigt egne skøn hvor du mangler tal). 15. Opgave: Cost benefit analyse for løn og vagtplan


Download ppt "Anskaffelse og kravspecifikation SR8_Elicitation."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google