Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Begreber og Redskaber 1. Plan for kurset Formål –Give et begrebsmæssigt grundlag for programudvikling, samt overblik over udvalg af redskaber og metoder.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Begreber og Redskaber 1. Plan for kurset Formål –Give et begrebsmæssigt grundlag for programudvikling, samt overblik over udvalg af redskaber og metoder."— Præsentationens transcript:

1 Begreber og Redskaber 1

2 Plan for kurset Formål –Give et begrebsmæssigt grundlag for programudvikling, samt overblik over udvalg af redskaber og metoder en programmør kan bruge Forstå –hvad et programmeringssprog er –hvordan man kan strukturere data –algoritmer til søgning og sortering

3 Målgruppe Studerende der lige har eller samtidig lærer at programmere Dette semester: hovedparten følger indledende programmering For resten – måske ikke meget hårdt i starten God balast til programmeringsprojekt På Indledende Programmering: praktisk erfaring – her teoretisk baggrund

4 Emner i kurset Repræsentation af tal i maskinen –Næste gang ccj2: kap 2 + note (jfr kursussiden) –Heltal, negative tal, kommatal, logiske værdier Håndkøring af programmer Rekursion Sortering Datastrukturer Stak, kø, hægtede lister Afprøvning af programmer

5 Idag Hvordan kører man et java program? Hvad er de grundlæggende dele af Java? Lidt historie Syntakshvad man skriver Semantikhvad det betyder Pragmatikhvordan det bruges

6 Et java program public class HelloWorld{ public static void main(String[] args){ // Hovedprogram! System.out.println(”Hej”); }

7 Bestanddele af program Variable og typer Regneudtryk Sætninger Underprogrammer Klasser Biblioteker

8 Variable og typer Variabel erklæring int i; Variabel initialisering int i = 1; Variabel tildeling i = 1; Variabel inkrementering i++;

9 Typer Heltal ( int,..) Kommatal ( float, double ) Logiske værdier ( boolean ) Tegn ( char ) Tekststrenge ( String ) Og så er der også klasser og objekter...

10 Udtryk Sammenligning ( ==,>=,,!= ) Aritmetik ( +,-,*,/,% ) Tildeling ( =,+=,++ ) Betinget udtryk ( ? : ) Eksempel int i = 3+4; boolean b = (i++ ==7);

11 Tekststrenge ”dette er en tekststreng” Sammenhæftning af strenge med + Næsten alt kan konverteres til tekststrenge, f.eks. når det står efter + Eksempel int i = 7; String s; s = ”i = ” + i;

12 Udskrivning System.out.println( udtryk ); System.out.println(); System.out.print( udtryk ); Udtryk er streng, tal, tegn, logisk værdi,.. Eksempel System.out.println(”Hello”);

13 Sætninger If: if( exp ) stmt else stmt While: while( exp ) stmt Do: do stmt while( exp ) For: for( exp;exp;exp ) stmt Switch: switch( exp ){ case exp: stmt..} Andet: break,continue,return,try

14 Hvad mer?? Klasser, nedarvning og beskyttelse Overlæsning, overskrivning, polymorfi Interface, abstrakte klasser Tabeller Undtagelser, parallelitet Et hav af standard klasser

15 Kan man skrive til programmer? Nå ja – men det er ikke helt let! Eksempel try{ DataInputStream in = DataInputStream(System.in); String s = in.readLine(); System.out.println("Read : "+s); }catch(java.io.IOException e){}

16 Syntaks Fra ccj2 2.2 Assignment variableName = expression; 6.1 The while statement while( condition ) statement Osv..

17 Syntaks Præcedens regler i*j+k*l Associativitet a-b-c(a-b)-c a=b=ca=(b=c) Dangling else –if() if() stmt; else stmt

18 Semantik Hvad betyder det? Hvad er forskellem på & og &&? Hvornår er to strenge ens? Hvordan virker % for negative tal? Osv...

19 Pragmatik Konventioner –Klassenavne med stort bogstav –Felter og metoder med små bogstaver –Konstanter med kun store bogstaver Ideomer –for(;;){.. if(..)break;..} God stil –Indrykninger, kommentarer,..

20 Lidt historie Maskiner: 1. Generation: 1940 → –Radiorør, kviksølvrør, DASK 1952 2. Generation 1950 → –Transistorer, GIER 1959 3. Generation 1964 → –Integrerede kredsløb 4. Generation –Højt integrerede kredsløb VLSI, 5. Generation –Multiprocessormaskiner

21 Datamaskiner Tidlige mekaniske maskiner Babbage, Pascal, Zuse 30’erne. Teori: Turingmaskinen, Church, Curry, von Neumen. Beregnelige funktioner 40-45. Beregningsmaskiner Eniac (43-44, USA) radiorør (19000stk) til beregning af kanonskud Zuse (1945, Tyskland) relæer Colosus (1943, A Turing, England) radiorør (1500stk) Krypto-analyse af Enigma koder

22 Datamaskiner Fra 1948. Universelle maskiner Programmerbare. EDVAC rapport 1944 EDSAC (Wilkes,Cambridge,England) ACE (Turing, Manchester, England) 1948 Transistoren 1964 Integrerede kredsløb 1970 Chip, Intel 4004 (2250 transistorer, 1280 ½byte data, 4k instruktioner)

23 Programmeringssprog Maskiner: 1. Generation: 1940’erne –Maskinkode 2. Generation 1948-54 –Assembler, AUTOCODE (1952) –Tidlige maskinspecifikke sprog 3. Generation 1964 → –Højniveausprog: Java, C, C++, Pascal, 4. Generation –Specielle programmeringsomgivelser til særlige formål 5. Generation –Naturligt sprog

24 Programmeringssprog Fortran, 1954 Cobol, 1959-60 Algol 1960 Basic 1964 C 1972 Simula 1967 Pascal 1972 C++ 1986 Java 1995 Andre sprog Logikprogrammering prolog 1972 Funktionsprogrammering Lisp 1960 ML, Haskell, Scheme

25 Opgaver Ccj2: P1.1, P1.2 Skriv program der tegner et juletræ /\ -------- || Næste gang Ccj2: R2.8, R2.9, R2.17


Download ppt "Begreber og Redskaber 1. Plan for kurset Formål –Give et begrebsmæssigt grundlag for programudvikling, samt overblik over udvalg af redskaber og metoder."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google