Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Hvad er Smart Specialisation? …hvorfor i Klog Hverdagsmad?

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Hvad er Smart Specialisation? …hvorfor i Klog Hverdagsmad?"— Præsentationens transcript:

1 Hvad er Smart Specialisation? …hvorfor i Klog Hverdagsmad?
”Research and Innovation Strategies for Smart Specialisation” RIS3

2 Klog hverdagsmad - Broen til version 2.0
Læring tilpasninger forandring 2 ▪

3 EU Kommissionen ”Smart Specialisation” som et bidrag til at realisere Europa 2020-målsætningen om intelligent vækst ”Smart specialisation” er foreslået som ex ante-konditionalitet i f.m. indsatsområder under strukturfondene For at sikre at regionerne arbejder på baggrund af strategiske mål og prioriteringer, med særlig adresse tilde lande hvor man ikke har nationale og regionale udviklingstrategier. 3 ▪

4 Kilde: Kajta Reppel, ”Non-metropolitan regions & Smart specialisation strategies”, oplæg ved seminar om smart specialisation, Bruxelles den 16. oktober 2012 4 ▪

5 Smart specialisation kan også beskrives som
En smart specialisation-strategi: Fokuserer ressourcer, specificerer konkurrencemæssige fordele og samler regionale interessenter og ressourcer om en solid vision for fremtiden Ressourcer skal fokuseres på de mest lovende områder, hvor regionen har en komparativ fordel Kilde: Joanneum Research & Austrian Federal Ministry of Science and Research,“Getting started with the RIS3 Key”, 2012. 5 ▪

6 En stærk klynges økosystem
Fundament at bygge på Ildsjæle Som går forrest Flagskibsvirksomheder Efter-spørgsel Etablerede virksomheder Værdiskabelse Værdiskabelse Dealmakers Emerging companies Viden institutioner Service udbydere Risikovillig kapital Værdiskabelse Værdiskabelse Forandringsvillige aktører som forstår hvorfor klynger er vigtige $ 6 6 ▪

7 Hvor står Region Midtjylland
OECD rapporten fastslår at regionen har gennemført de strategiske trin Men – der kan gøres yderligere for at blive førende på de enkelte trin International positionering At de identificerede nicher bliver kommunikeret brandet bedre nationalt og internationalt Mere skal drives af den private sektor Opsøgende indsats overfor civilsamfundet – quadruple helix 7 ▪

8 identifikation af globale
Smart Specialisation Strategy – Pilotprojekt med RegX Definere Analyseunivers og omfang Ressourse og videns- personer der kan levere input til styrkepositioner, potentialer og barrierer Kvalitative Interviews med nøglepersoner Afdække “den blinde vinkel” Nationale og internationale kilder med indsigt I globale trends Afdække relevante ressource og kompetenceområder, samt strategier og netværk Skitsering af økosystem Review Kvantitative data Tilvejebringe data om relevante: videns og kompetencecentre virksomheder, produktgrupper m.v., med relevante nøgletal Beskrivelse af ressourcer, aktører og sammenhænge Styrker og svagheder identifikation af globale udfordringer og potentielle indsatsområder Fase 1 Internationalt potentiale Fase 2 Peer review: Relevans Differentiering Specialisering Fase 3 8 ▪


Download ppt "Hvad er Smart Specialisation? …hvorfor i Klog Hverdagsmad?"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google