Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Henriette Lungholt www.lungholtkommunikation.dk Uge 48 2009 Akademisk skrivning - Opgaven som et argument.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Henriette Lungholt www.lungholtkommunikation.dk Uge 48 2009 Akademisk skrivning - Opgaven som et argument."— Præsentationens transcript:

1 Henriette Lungholt www.lungholtkommunikation.dk Uge 48 2009 Akademisk skrivning - Opgaven som et argument

2 Faglig formidling Professionel skrivning; et ubeskrevet krav til akademiske opgaver

3 Den videnskabelige genre – en definition Dokumentation af en undersøgelse af ét fagligt relevant problem ved brug af fagets teorier og metoder med det formål at overbevise en fagfælle om rigtigheden af undersøgelsens resultater og konklusion i en fremstilling som er acceptabel i det faglige diskursfællesskab Kilde: Rienecker, Lotte og Jørgensen, Peter Stray: Den gode opgave,2. udgave, s. 21

4 Lige et par tilføjelser Undersøgelse: Man løser ikke nødvendigvis problemet – man analyserer, fortolker, diskuterer og vurderer Overbevise: At kunne argumentere for sin undersøgelsesmetode, analyse, validitet og dokumentation Fagfælle: Målgruppen har samme faglige grundlag, men IKKE særviden om det felt, opgaven handler om Det faglige diskursfællesskab: Faglig formidling, standart/normalitet inden for den akademiske genre, forskel for uni til uni

5 Den udvidede argumentmodel

6 Opgaven som et argument

7 En svær tekst – et eksempel

8 Fordele og ulemper ved teksten Fordele Præcision Indforståethed mellem faglige begrebsfæller Der spares på ord Viden (Magt) Ulemper Abstraktion (det tager lang tid at læse og forstå) Forstår forfatteren, hvad han/hun skriver Overlegenhed Svære tekster gør læsere sure (Magt)

9 Gode råd Konkretisér – påvirknings-bearbejdnings- handlingssekvens – hvad er det? Bryd op i lange sætninger Oversæt ord

10

11 Videnssprog Erfaringssprog Logisk Tankeorienteret Upersonligt Abstrakt Billedfattigt Løsrevet fra situation Offentligt Rødder i skriftsprog Sanseligt Handlingsorienteret Personligt Konkret Billedrigt Knyttet til situation Privat Rødder i talesprog

12 Videnssprog - erfaringssprog Videnskabssprog:Formidlingssprog : Bruges til at: Analysere Definere Systematisere Fortælle Fortolke Udlægge Derfor er det: Statisk Abstrakt Generelt Billedfattigt Logisk-ræsonnerende Upersonligt Dynamisk Konkret Specifikt Billedrigt Narrativt Personligt Med: Overordnet synsvinkel Eksplicitte sammenhænge Skiftende synsvinkel Implicitte sammenhænge

13 Eksempler fra rapporter i F&M ”I forlængelse af herfra ovenstående problemformulering ønskes en videre undersøgelse og heraf bearbejdning af de for indehavende problematikker anskues fra en forskellige vinkler og sammenfattes i en afsluttende kommunikationsplan” ”Det må anses for at at være en større udokumenteret sammenhæng mellem de respondenter, som har medvirket i undersøgelsen, hvorfor det ikke kan afgøres, hvorvidt forandringsprocessens kommunikation har haft en indflydelse på, om medarbejderne samlet set har opfattet dette som værende et problem.” ”Som indledning til udarbejdelse af et undersøgelsesdesign, der skal tilgodese de opstillede parametre, har vi foretaget en indsnævring af problemstilling omhandlende den del, der vedrører mellemlederne”

14 Leif Becker Jensens definition af sprogkode: Sprogkoder er forskellige måder at bruge sproget på, når man skal beskrive den samme virkelighed.

15 Tjek APA-dokumentet; Udarbejdet på CBS


Download ppt "Henriette Lungholt www.lungholtkommunikation.dk Uge 48 2009 Akademisk skrivning - Opgaven som et argument."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google