Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Energi og miljø - hvordan får vi mest for pengene? Plantekongres Herning 2007 Henrik Wenzel Danmarks Tekniske Universitet Institut for Produktion og Ledelse,

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Energi og miljø - hvordan får vi mest for pengene? Plantekongres Herning 2007 Henrik Wenzel Danmarks Tekniske Universitet Institut for Produktion og Ledelse,"— Præsentationens transcript:

1 Energi og miljø - hvordan får vi mest for pengene? Plantekongres Herning 2007 Henrik Wenzel Danmarks Tekniske Universitet Institut for Produktion og Ledelse, Området for Innovation og Bæredygtighed wenzel@ipl.dtu.dk

2 Henrik Wenzel wenzel@ipl.dtu.dk Kopiering tilladt med henvisningwenzel@ipl.dtu.dk Miljøvurdering Fossile br. Biomasse RaffineringFementering BenzinBio-ethanol Kørsel

3 Energibalance - fra Nielsen og Wenzel, 2005 Den snævre (og forkerte) betragtning: Fossilt energiforbrug : brændværdi = 21.3 MJ/l : 21.6 MJ/l ≈ 1 : 1 Anvendes ofte af bio-ethanol modstandere som indikation af, at energibalancen er håbløs: ”der bruges jo lige som meget energi til at fremstille ethanolen, som den selv indeholder”. Den livscyklusbaserede (men stadig forkerte) balance: Fossilt energiforbrug til bio-ethanol : fortrængt fossilt energiforbrug til benzin = 3.45 MJ/mile : 6.82 MJ/mile ≈ 1 : 1,9* Findes stort set ikke i den internationale litteratur om energi- og miljøvurdering af bio-ethanol (* Nok snarere 1:1,5, da brændselseffektivitet på sprit er for højt sat) Henrik Wenzel wenzel@ipl.dtu.dk Kopiering tilladt med henvisningwenzel@ipl.dtu.dk

4 Henrik Wenzel wenzel@ipl.dtu.dk Kopiering tilladt med henvisningwenzel@ipl.dtu.dk Drivhuseffekt 0 0.1 0.2 0.3 0.4 0.5 0.6 Benzin bil Bio-ethanol bil 10% kg CO 2 - ækv. Bio-ethanol bil 85% Landbrugsareal 0 0.2 0.4 m 2 år Benzin bil Bio-ethanol bil 10% Bio-ethanol bil 85% Miljøvurdering (fra Nielsen og Wenzel, 2005) Alle data pr. 1 mile kørt ( = 1,6 km) Fossile br. Biomasse RaffineringFementering BenzinBio-ethanol Kørsel …men der er en afvejning:: Miljøvurderingen forudsætter ubegrænset biomasse

5 Fossile br. Biomasse RaffineringFementering BenzinBio-ethanol Kørsel El Varme Miljøvurdering – når biomassen er begrænset Begrænsning - Fysisk (ikke nok biomasse) - Økonomisk (subsidier nødvendige) Fossile br. 0 0.1 0.2 0.3 0.4 0.5 0.6 Benzin bil + fossil k/v Bio-ethanol bil + fossil k/v kg CO 2 ækv. 0 0.1 0.2 0.3 0.4 0.5 0.6 Benzin bil + fossil k/v Benzin bil + bio k/v kg CO 2 ækv. Henrik Wenzel wenzel@ipl.dtu.dk Kopiering tilladt med henvisningwenzel@ipl.dtu.dk Den reelle sammenligning, når biomassen er begrænset

6 Konklusion og oplæg til diskussion Biomasse er fremover sandsynligvis af begrænset tilgængelighed rent fysisk og Biomasse er fremover sandsynligvis af begrænset tilgængelighed rent økonomisk, fordi det kræver økonomiske tilskud eller lempelser at anvende det Derfor skal bio-ethanol ikke sammenlignes med benzin, men brug af biomassen til bio-ethanol skal sammenlignes med anden brug fx til el- og varme fremstilling. Og så vil bio-ethanol – med dagens teknologi – øge vores CO 2 -udledning og forsyningsproblemer og ikke reducere dem. Jeg savner prioriteringsdiskussionen i debatten om bio-ethanol. Henrik Wenzel wenzel@ipl.dtu.dk Kopiering tilladt med henvisningwenzel@ipl.dtu.dk


Download ppt "Energi og miljø - hvordan får vi mest for pengene? Plantekongres Herning 2007 Henrik Wenzel Danmarks Tekniske Universitet Institut for Produktion og Ledelse,"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google