Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Sproglig opmærksomhed & sproglig bevidsthed Hvorfor disse områder – den historiske kontekst: 1.Væk fra en undervisning hvor grammatikken foregår isoleret:

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Sproglig opmærksomhed & sproglig bevidsthed Hvorfor disse områder – den historiske kontekst: 1.Væk fra en undervisning hvor grammatikken foregår isoleret:"— Præsentationens transcript:

1 Sproglig opmærksomhed & sproglig bevidsthed Hvorfor disse områder – den historiske kontekst: 1.Væk fra en undervisning hvor grammatikken foregår isoleret: fx. Grammatikhæftet altid i tirsdagstimen Grammatikken bliver her løsrevet fra den øvrige undervisning – fra konteksten, og eleverne vil ofte ikke kunne overføre viden fra ’grammatiktimen’ til deres brug af engelsk i de øvrige timer.

2 Sproglig opmærksomhed & sproglig bevidsthed Hvorfor disse områder – den historiske kontekst: 2. Væk fra en undervisning hvor fokus udelukkende er på at eleverne får sagt en masse på engelsk Over fokusering på fluency og ingen opmærksomhed på accuracy.

3 Sproglig opmærksomhed & sproglig bevidsthed NU: Fokus på at elever ikke blot skal skal opfordres til at bruge sproget – hvad de siger. De skal OGSÅ skal blive bevidste om hvordan de bruger sproget. Hvad betyder dette for undervisningen?

4 Sproglig opmærksomhed & sproglig bevidsthed Som lærere skal vi tilrettelægge en sprogundervisning som hjælper elever til at reflektere over sprog (alle sprog): -Hvordan hænger sprog sammen (strukturer) -Hvordan er sprog i fht hinanden (…..) -Hvordan de selv lærer sprog (sprogtilegnelsesstrategier) MEN Hvordan skabe sproglig opmærksomhed?

5 Sproglig opmærksomhed & sproglig bevidsthed En øvelse i sproglig opmærksomhed: Om lidt får I udleveret et stykke papir med 4 sætninger. Alle sætningerne er taget fra ét produkt – fra samme stykke emballage - dvs. de beskriver det samme produkt. Ikke nødvendigvis med nøjagtige de samme formuleringer – for sprog er nemlig forskellige

6 Sproglig opmærksomhed & sproglig bevidsthed Parvis har I 5 min til at: 1.Gætte de 4 sprog (forklar hvordan I når frem til jeres svar) 2.Give et bud på hvilken type produkt der er tale om? 3.Prøve at skrive den engelske/ den franske version som mangler.

7 Sproglig opmærksomhed & sproglig bevidsthed 1. Mengeling op basis van graangewassen en gedroogte vructen. 2. Sekoitus mehukkaita rusinoita, rapeita vehnänhiutaleita, paahdettuja hasselpäkinöitä ja manteleita. 3. Deliciosa combinación de pasas, copos de trigo, avelannas y almendras. 4. Con uvetta sucossa, fiocchi di frumento crocannti, nocciole e mandorle tostaste.

8 Sproglig opmærksomhed & sproglig bevidsthed Efter 5 min skal parrene finde sammen med andre par i grupper af 4 og så er der et par min til: 1.Fremlægge deres versioner for hinanden 2.Kort diskutere opgaven Herefter vises den engelske og den franske beskrivelse af Alpen muesli

9 Hollandsk Mengeling op basis van graangewassen en gedroogte vructen. Finsk Sekoitus mehukkaita rusinoita, rapeita vehnänhiutaleita, paahdettuja hasselpäkinöitä ja manteleita. Spansk Deliciosa combinación de pasas, copos de trigo, avelannas y almendras. Italiansk Con uvetta sucossa, fiocchi di frumento crocannti, nocciole e mandorle tostaste. Fransk Une abondance de raisins juteux, dé pétales de blé croustillants, d’amandes et des noisettes grillées. Engelsk Packed full of juicy raisins, crisp wheat flakes, roasted hazelnuts and almonds.

10 Sproglig opmærksomhed & sproglig bevidsthed Øvelsen hjælper elever til at: lægge mærke til sprog Lægge mærke til sprogs forskelle OG ligheder Blive bevidste om alt det de allerede kan og til at BRUGE denne sproglige viden Bruge sproglæringsstrategier – jf. Fælles mål.

11 Sproglig opmærksomhed & sproglig bevidsthed Sproglæringsstrategier – jf. Fælles mål. Engelsk Fase 3Fase 3 Færdighedsmål Eleven kan udnytte ressourcer fra andre sprog Vidensmål Eleven har viden om transparente ord og strukturer

12 Sproglig opmærksomhed & sproglig bevidsthed Læs mere og blive inspireret af følgende artikler i reviewet: Engelsk: …. Fransk: ….


Download ppt "Sproglig opmærksomhed & sproglig bevidsthed Hvorfor disse områder – den historiske kontekst: 1.Væk fra en undervisning hvor grammatikken foregår isoleret:"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google