Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Strategisk Usability John Paulin Hansen. Næste gang er sidste gang Hver gruppe fremlægger deres oplæg i 15 minutter Start 17:00 - Slut 20:00 Gruppe 1,2,3,pause,18:00.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Strategisk Usability John Paulin Hansen. Næste gang er sidste gang Hver gruppe fremlægger deres oplæg i 15 minutter Start 17:00 - Slut 20:00 Gruppe 1,2,3,pause,18:00."— Præsentationens transcript:

1 Strategisk Usability John Paulin Hansen

2 Næste gang er sidste gang Hver gruppe fremlægger deres oplæg i 15 minutter Start 17:00 - Slut 20:00 Gruppe 1,2,3,pause,18:00 4,5,6, pause, 19:00 7,8,9 og 10 Rapport sendes til paulin@itu.dk senest 28 april.paulin@itu.dk

3 Strategisk usability Strategi - taktik - operation Hvilke får man som UA gennemslag overfor? –Ledelsen –Udviklerne –Designerne –marketing –Supportfunktioner

4 Modstand fra udviklerne –Tidspres på udviklerne - mange designdrøftelser foregår sent i udviklingsprocessen, hvor udviklerne er utålmodige for at komme i gang med at implementere –Svært at fastholde udviklerne i problemanalysen - de vil designe sig ud af problemerne hurtigst muligt –Udviklerne bryder sig ikke altid om at få kritik på deres arbejde - det kan bl.a. betyde mere arbejde på kort sigt

5 Integration af Usability i organisationen Kend produktets formål Kend dem der har andele i produktet Vær tålmodig men vedholdene Få en titel Brugervenligshedsspecialist/ansvarlig/ Tilrettelægger af Brugsoplevelser/ Kend din eksistensberettigelse

6 Vejen frem Lær at tale forretnings-sprog - Bundlinier og budgetplaner Fokuser´på forretnings- og bruger-mål Evaluering af opgaver og ikke skærm-elementer UA skal involvere sig direkte i udvikling og involvere udviklere direkte i UA Få ledelsen med og få dem til at gå forrest med UA Udvælg højt profilerede projekter og sats på dem i stedet for at blive tilkaldevagt på perifere projekter.....Eller start småt og brug propaganda

7 Usability in vivo Ikke nok at opdage fejl - det skal også være fejl der kan gøres noget ved Metoderne skal accepteres af organisationen (team buy-in) Der skal være resurser til at løse dem Bedre at lokalisere de lavt hængende frugter end at finde de absolut største

8 Udgiftsbegrundelser (1) Interne udviklingsprojekter: –Øget brugsproduktivitet (afhængig af antal brugere og antal transaktioner) –Færre brugsfejl –Mindre træningsomkostninger –Tidlig (og 75 % billigere) fejlretning –Mindre brugersupport-indsats

9 Udgiftsbegrundelser (2) Salgsprojekter og ekstern markedsføring: –Øget salg eller øget site trafik –Mindre kundesupport eller færre forespørgsler pr. telefon –Tidlig (og 75 % billigere) fejlretning –Mindre brugersupport-indsats –Bedre branding

10 0: Uerkendt Ignorance: ”Vi har ingen problemer med brugervenligheden” ”Jeg har aldrig hørt om nogen, der kan bevise de har tjent penge på brugervenlighed” ”Vi behøver ikke være venlige” ”Vores brugerer kender os så godt, at de ved hvordan man bruger vores produkter”

11 1: Bekendt Usikkerhed: ”Vi ved faktisk ikke, om vi har problemer med brugervenligheden” ”Tag 6 brugere og du har 12 synspunkter” ”Sådan gjorde vi sidste gang” ”Det vænner man sig hurtigt til” ”Der er ingen der har brokket sig” ”Vi kan jo ikke vide hvad brugerne vil have før systemet er klart til dem”

12 2: Overvejet Opvågning: ”Hvem siger at man absolut SKAL have problemer med brugervenligheden ?” ”Vi har kun brugt standard interface så det har Microsoft nu nok tænkt på, skal du se!” ”Vi har overholdt Jakob Nielsens 10 gyldne regler” ”OK - så fortæl mig hvad vi skal lave om - men det skal være NU for vi skal uploade på mandag”

13 3: Implementeret Oplyst: ”Ledelsen er 100% comittet på at løse vores problemer med brugervenligheden” ”Det er for sent at lave det om nu” ”Vi har planlagt brugertest når første implementering er i luften” ”Vi skal også passe på at brugervenlighed ikke bliver en spændetrøje for udviklerne”

14 4: Integreret Viden: ”Vi løser problemerne med brugervenlighed som en del af vores udviklingsrutiner” ”Hvor mange testpersoner skal vi have fra hver af vore målgrupper?” ”Kan vi ikke lave usability-analyser ud fra logfilerne?” ”Opdateringer går først i luften, når vores brugertests viser de er OK”

15 5: Institutionaliseret Sikkerhed: ”Vi ved præcis hvorfor vi IKKE har problemer med brugervenligheden” ”Logfilerne dokumenter 100% succes på de kritiske brugerinteraktioner” ”Vi har opnået den forventede 50 % reduktion i telefonforespørgsler med den sidste opdatering” ”Vores brugerpanel er nu oppe på de nødvendige 300 personer og alle nye undersøgelser laves på under 36 timer”


Download ppt "Strategisk Usability John Paulin Hansen. Næste gang er sidste gang Hver gruppe fremlægger deres oplæg i 15 minutter Start 17:00 - Slut 20:00 Gruppe 1,2,3,pause,18:00."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google