Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

DLVF2005. Hvorfor video ? DLVF2005 Hvad indebærer det, at bruge levende billeder som kommunikations medium ?

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "DLVF2005. Hvorfor video ? DLVF2005 Hvad indebærer det, at bruge levende billeder som kommunikations medium ?"— Præsentationens transcript:

1 DLVF2005

2 Hvorfor video ?

3 DLVF2005 Hvad indebærer det, at bruge levende billeder som kommunikations medium ?

4 DLVF2005 Tiden som faktor

5 DLVF2005 Kontekst fremfor tekst Det audiovisuelle medium viser/fortæller budskabet integreret i konteksten Teksten ”Hunden sad på stolen”, –kan ikke udtrykkes audiovisuelt uden at vise en bestemt hund, en bestemt stol –Hvordan sad den ? Oprejst, hensunken, afslappet etc. –Var den på vagt (vov vov) eller sulten (rumle) ?

6 DLVF2005

7 Budskab i mediekontekst Professionalisme ?

8 DLVF2005 Karakteristika Indeksikalsk billedemedium (lensbased, liveaction) Animeret fotografi – ’motion’ pictures –Tidsbaseret (lineært) Både semiotisk og non-semiotisk, ikke-sproglig, betydningsdannelse Aktiverer flere sanser, benytter flere tegnsystemer (multimedium) ’Showing vs. Telling’ Audiovisuelt ’sprog’ som dominerende norm

9 DLVF2005 Udviddet værktøjskasse

10 DLVF2005 Formidlerens værktøjskasse Canon XM2 Knaphuls mic. Dedolight Lysdæmper

11 DLVF2005 Udstyr og teknik - bookes på http://www.itu.dk/booking/ 3 stk. Canon XM2 – semiprof. Mini-DV kamera 1 stk. Sony PC100E – prosumer Kamera Eksterne mikrofoner – knaphul og boomstang 6 Dedolight videolamper – med dæmpning 1 stk. Arri 650 kW + stativ 3 Stativer – prof. Manfrotto med nivellering 5-6 Lacie Firewire Harddiske

12 DLVF2005 Formidlerens værktøjskasse - Post-produktion Final Cut Pro HD (Mac only) DVD Studio Pro (Mac only)

13 DLVF2005 Formidlerens værktøjskasse - distribution

14 DLVF2005 Formidlerens værktøjskasse - udviklingsmetoder

15 DLVF2005 Deduktiv metode Materialistisk Deduktion : logisk slutning fra det almene til det enkelte. At finde de grundlæggende strukturer bag fænomener. Reduktion og intensivering af ’overflade’ Dokumentarfilm – hugge i sten Eksempelvis: ”2.000.000 danskere lider af højdeskræk – Niels Erik er een af dem.”

16 DLVF2005 Induktiv metode Idealistisk Induktion:logisk slutning fra enkelttilfælde til en almen regel. At gøre det konkrete alment. Formelle træk først (Kandinsky) At ’putte kød på benet’ Fiktionsfilm – maleri Eksempel: ”Søs trodser faderen, fordi han har elsket pengemagt mere end sine børn.”

17 DLVF2005 Audiovisuel Metode Baseret på både induktiv og deduktiv metode –Induktiv fx. når der arbejdes med manus –Deduktiv fx. når der arbejdes med research Benyttes i præproduktions fasen til at forudsige mulige effekter og finde kommunikationsfejl Udformningen af ’budskabet’ mht. stil, kommunikations strategi, komposition, således at en bestemt respons opnås

18 DLVF2005 Præproduktion Kommunikationssituationen ridses op Målgruppen indkredses og analyseres Behovet – valg af medium/medier Valg af teknologi og formidlingsæstetik Prævisualisering – storyboard, mock-up

19 DLVF2005 Målsætning 1 At kunne analysere egen audiovisuel kommunikation –Fortælleteori, Filmæstetik og Dramaturgi –Receptionsanalyse, kognitiv teori –Markedsføring / Branding

20 DLVF2005 Målsætning 2 At kunne formidle audiovisuelt –Bruge mediet til at fortælle –Bruge mediet til at overbevise –Bruge mediet til at undervise

21 DLVF2005 Målsætning 3 At kunne implementere digital video i teori og praksis –Komprimering, videoformater –Simpel XHTML embedding –Simpel Flash integration

22 DLVF2005 Kommunikationsteori Sociologisk / humanistisk teori –Receptionsanalyse og Uses’n’gratifications Normativ teori –Prg. formater, Lovmæssige og etiske regler Operationel ’teori’ –Tommelfingerregler, praktiske erfaringer Sund-fornuft ’teori’

23 DLVF2005 Teori/metode Film / tv æstetik –H. Zettl: ”Applied media aesthetics” Specielt om filmklipning –W. Murch: ”In the blink of an eye” –K. Reich ”The technique of filmediting” –L. Højbjerg: ”Fortælleteori 1” –P. Sepstrup ”Tilrettelæggelse af information”

24 DLVF2005 Teori/metode Tv tilrettelæggelse/klipning –Center for Journalistik og efteruddannelse www.cfje.dk Humanistisk/Sociologisk baseret

25 DLVF2005 Grundbogen ’Editing techniques with final cut pro’ By Michael Wohl Operationel teori med visse Normative træk (Hollywood)

26 DLVF2005 Chapters Intro ’The invisible art’ * ’The editor’s job’’ Film language’ ’Editing patterns’ ’Preparing to edit’ ’Basic editing’ ’Advanced editing’ * ’Cutting the track’ ’Special effects’ * ’The digital future’ * Delvist relevante

27 DLVF2005 Teknologien Adobe Dvprimer.pdf p. 3-15

28 DLVF2005 Digital Video Digitalisering af videosignalet –Sampling (tidsopdeling) –Kvantificering (numerisk) Billedekvalitet afhænger af: –Signal/støj forholdet –Colorsampling –Opløsning (CCD chip) –komprimeringsalgoritmen

29 DLVF2005 Signal/støj Det digitale signal er mindre følsomt for støj Jo mere lys, des bedre signal/støj forhold ’Grumsede’ signaler giver lav kontrast og dårlig komprimering

30 DLVF2005 Colorsampling YCC er en gammel tv-standard som udtrykker signalet ved Y (Luminans) og to farve komponenter (Chrominans) Øjet er mere følsomt overfor lys (Luminans) end overfor farve (Chrominans) Derfor smider DV formatet ¾ af farve signalet væk (4:1:1) Mens Prof. video ’kun’ fjerner ½ eller slet intet (4:2:2) og (4:4:4)

31 DLVF2005 Analog video

32 DLVF2005 Digital video

33 DLVF2005 Broadcast systemer Når HDTV udbredes vil disse forsvinde !

34 DLVF2005 Canon XM2 Tv system: PAL (576x720) CCIR (625 linjer, 50 Fields) Båndformat: Mini DV Billedesensor: 3 CCD 470.000 pixels Output: S-Video (analog) og IEEE 1394 Firewire (digital)

35 DLVF2005 MacLab Benytter DV til optagelse (mini DV bånd) –Kameraet optager i standard PAL (Europa) –Eller i Widescreen PAL (anamorphic) Vi benytter DV som redigerings format (Quicktime DV-codec) Der komprimeres herfra til streaming formaterne –Eller til DVD-formatet (MPEG2)

36 DLVF2005 –Et båndformat (mini DV) –Et komprimeringsformat (codec) –Et bestemt type videokamera DV er altså både

37 DLVF2005 Litteratur til næste gang Anvendt æstetik: –Herbert Zettl : ”The two dimensional field: forces within the screen” Intro til apple – videosoftware: –Charles Roberts : ”FCP v.4.0 for Mac OSX an ambitious beginning...” Hentes via lektionsplanen : www.itu.dk/courses/DLV/F2005/UVPLAN.htm www.itu.dk/courses/DLV/F2005/UVPLAN.htm


Download ppt "DLVF2005. Hvorfor video ? DLVF2005 Hvad indebærer det, at bruge levende billeder som kommunikations medium ?"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google